בלעדי לכלכליסט
המחיר של תיק 4000: בזק עצרה את מכירת אתר וואלה
חברת התקשורת החליטה לא למכור את האתר בסכום שהוצע על ידי הגופים שהתעניינו ברכישה, שהיה נמוך משמעותית מהמחיר שביקשה
המהלך למכירת אתר וואלה נעצר. ל"כלכליסט" נודע כי חדר המידע שנפתח לפני כחצי שנה למתעניינים פוטנציאליים - נסגר לאחרונה, וכי בזק החליטה שלא למכור את החברה במחירים ששיקפו ההצעות הלא מחייבות שהוגשו, כך שהמכרז למעשה נכשל. מבזק לא נמסרה תגובה.
בית ההשקעות וליו בייס הוביל את הליך המכירה, וככל הידוע היו חמישה גופים שהביעו עניין ברכישת האתר. עוד נודע ל"כלכליסט" כי בראש מגישי המציעים עמדו קרן אמריקאית ואיש העסקים אלי עזור שדיברו על תמורה של 45-35 מיליון שקל עבור האתר, כשחלק מהסכום היה גם מותנה בביצועים. גורם נוסף שהביע עניין היתה חברת רשת, אבל ההצעה שלה היתה מיזוג במניות, אופציה שאיננה מעשית עבור בזק.
- הברוקרים הוחלפו, יש מתעניינים, אבל בזק עדיין על המדף
- כפי שנחשף ב"כלכליסט": בזק תעזוב את עזריאלי ת"א לטובת עזריאלי חולון
- משרד התקשורת קנס את בזק ב-11 מיליון שקל: "לא יישמה את השוק הסיטונאי"
בזק נקבה בתחילת מסלול המכירה במחיר של כ־220 מיליון שקל עבור האתר, אבל לאחר שהחל ההליך היתה מוכנה להתפשר גם על סכומים שנעו סביב 120-100 מיליון שקל.
ברבעון האחרון רשם אתר וואלה שיפור מסוים בתוצאות, והוא עבר לרווח תפעולי תזרימי (אביטדה) חיובי של כ־1.6 מיליון שקל. עם זאת בשורה התחתונה וואלה הוא עדיין אתר שמפסיד מיליוני שקלים בשנה. על פי הערכות, את 2017 סיים וואלה עם הפסד של 10-8 מיליון שקל. וזו לא השנה היחידה שהסתיימה בהפסד.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
בקופת החברה כ־30 מיליון שקל במזומן, לאחר מכירת אתר וואלה־שופס באוגוסט לחברת תקשוב של משפחת לבנת תמורת כ־15 מיליון שקל. כך שמחיר של 45 מיליון שקל משקף שווי של כ־15 מיליון שקל לפעילות החברה שכוללת שני אולפנים חדישים.
הליך המכירה עשוי להתחדש במחצית השניה של 2019, במידה שתצליח התוכנית לשיפור הביצועים של האתר. ההערכות הן שגם ההקשרים השליליים שבהם הוזכר האתר בעקבות החקירות של ראש הממשלה ומעורבותו לכאורה בתוכן שנכתב עליו באתר, פגעו באטרקטיביות שלו.
מכירת וואלה היא למעשה חלק מהתוכנית האסטרטגית החדשה של בזק שאותה מוביל היו"ר שלמה רודב. לפי דיווח של בזק לבורסה, שיצא בתום ישיבת דירקטוריון שהתקיימה ב־24 במאי ושבו הצהירה על רצונה למכור את וואלה, התוכנית האסטרטגית היא הסיבה לרצון של החברה למכור את האתר. "כיום מתבצעת עבודת מטה שבמסגרתה נבחנים באופן ראשוני היבטים סינרגטיים מסוימים בקרב החברות־הבנות של החברה, וזאת לאור דרישות הרגולציה, ההתפתחויות הטכנולוגיות והעדפות הצרכנים. בזק מעוניינת להתמקד בפעילות הליבה העתידית של הקבוצה ולהפעיל יחידה לחדשנות", לשון הדיווח. ככל הנראה, פעילות הליבה העתידית של הקבוצה אינה כוללת את וואלה.
דירקטוריון בזק בראשות שלמה רודב החליט להיפרד מהאתר שאינו חלק מעסקי הליבה של החברה. אך נראה שהמחיר שבזק דרשה עבורו בתחילת הדרך אינו ריאלי. ראשית, מדובר במחיר יותר מכפול מהשווי שבו וואלה רשום בספרי בזק - 93 מיליון שקל. בנוסף, מדובר באתר שמפסיד. המחיר הגבוה שדורשת בזק עבור וואלה לא נבע מתחשיבים כלכליים, אלא מהעניין שגורמים שונים יכולים לגלות באחזקת כלי תקשורת משמעותי שמקנה השפעה לבעליו. לחלופין, בבזק בנו על כך שגורמים שונים בשוק התקשורת, שפעילות וואלה תהווה סינרגיה משלימה עבורם, יגלו עניין באתר ויסכימו לשלם את המחיר הגבוה.