קריסת סטייל ריבר: "הפתעה שהמשקיעים היו מגלים רק אחרי ההנפקה"
נכסי אתר האופנה סטייל ריבר שנסגר השבוע, הוערכו לפני חודשים ספורים ב-7.9 מיליון שקל בתשקיף ההנפקה של זאפ, כאשר בניכוי התחייבויות הסתכם השווי בכ-3.76 מיליון שקל; גורם בשוק: "הפחד בשוק, שניסו למור משהו ביוקר - כנראה נכון"
קריסתו של אתר האופנה סטייל ריבר שבבעלות קבוצת זאפ של קרן אייפקס, שמנוהלת על ידי זהבית כהן, מאששת את החשדנות הרבה שבה התקבלה ההנפקה של אתר השוואת המחירים מלכתחילה. תחילה ניסתה זאפ להנפיק את האתר בשווי של סביב 650־700 מיליון שקל ובהמשך, קיצצה את השווי ל־400־450 מיליון שקל, אך גם לאחר הקיצוץ לא היו קונים והתוכנית נגנזה.
- אתר האופנה סטייל ריבר שבבעלות קבוצת זאפ נסגר
- הטבה על תנאי: שמירת שבת דוחה הוזלת ביטוח רכב
- הפיקוח על הבנקים ריסן את האשראי לרכישת רכבים - אך לא ברור האם הוא הצטמצם בפועל
המוניטין לא נמחק
במסגרת ניסיון ההנפקה, חשפה זאפ את הנתונים הכספיים שלה ושל נכסיה. אחד המפתיעים שבהם, בעיקר במבט לאחור, הוא שוויו הגבוה של אתר ריבר סטייל. לפי התשקיף, רק באוגוסט האחרון הוערך האתר ב־7.47 מיליון שקל, אז איך ייתכן שכעת הוחלט לסגור את הפעילות? מדובר באתר שזאפ רכשה בשנת 2016, בסכום לא משמעותי ביחס לעסקי הקבוצה שמוערך בכ־8 מיליון שקל. אלא שבסוף 2017, קצת יותר משנה לאחר שנרכש, החליטה ההנהלה להעמיד את האתר למכירה כחלק מההנפקה.
בטיוטת התשקיף שפורסמה ב-8 באוגוסט השנה, לפי נתוני רבעון הראשון של 2018, סטייל ריבר הוערך (כנכס המוחזק למכירה) בשווי של כ-7.9 מיליון שקל מול 8.1 מיליון שקל בסוף 2017. לא היתה מחיקה של המוניטין, הוא עמד על 3.5 מיליון שקל בתום הרבעון הראשון ו-3.5 מיליון שקל בתום 2017. בנוסף הוערכו הנכסים הבלתי מוחשיים של סטייל ריבר בכ-2.8 מיליון שקל. כלומר שווי זה היה קרוב לשווי שלפיו נרכש האתר בסוף אוגוסט 2016. בתוך כמה חודשים מאז הדו"חות הכספיים של הרבעון הראשון, פעילות האתר מוצעת עדיין למכירה אבל קונה פוטנציאלי לא הגיע והאתר נסגר.
כמו כן, לפעילות סטייל ריבר שהועמדה למכירה על ידי זאפ, התחייבויות בסך כולל של 4.37 מיליון שקל, כך ששווי אתר סטייל ריבר, אם מנכים את ההתחייבויות מהנכסים שעומדים למכירה, עומד על 3.76 מיליון שקל, נכון לנתוני הרבעון הראשון של 2018.
כך יוצא שמספר חודשים לאחר שניסיון ההנפקה של זאפ כשל, מתברר שגם סטייל ריבר סיים את תפקידו. בקבוצת זאפ אמרו שלשום כי המכירה שלו לא יצאה לפועל אך היא עדיין על הפרק. מה שמופסק זו למעשה הפעילות המסחרית של האתר, שיפעל כעת עד לסגירתו בסוף השנה הקלנדרית. בכל הנוגע למכירת מה שנותר מהאתר — מאגר הלקוחות שלו, מלאים, טכנולוגיות שפותחו וכיוב', כל אלה עדיין על המדף ומוצעים למכירה. בשוק ההון הועלו שלשום סימני שאלה באשר למהירות שבה התפוגגה דה פקטו המכירה הפוטנציאלית של האתר.
"זה נראה לא טוב"
גורם שעקב מקרוב אחר ההנפקה טען "זה מראה שמה שפחדו ממנו בשוק, שיש ניסיון למכור משהו ביוקר, כנראה יותר מנכון. אמנם סטייל ריבר היה חלק קטן בפעילות של זאפ, אבל זה נראה לא טוב. מסוג ההפתעות שמשקיעים היו לכאורה עלולים לגלות אחרי ההנפקה
פעילות אתר סטייל ריבר יצרה לזאפ בעיקר הפסדים. אם ב־2016 עוד יצר האתר תזרים מזומנים חיובי של 1.8 מיליון שקל, הרי שאת 2017 חתם תזרים מזומנים שלילי של 1.8 מיליון שקל. את הרבעון הראשון של 2018 חתם האתר בהפסד של 1.4 מיליון שקל. בשנת 2017 נרשם הפסד של 4.6 מיליון שקל. בתקופת ארבעת החודשים האחרונים של 2016 (ממועד רכישת האתר — 31.8.2016 עד לסוף אותה שנה) יצר האתר הפסד בהיקף של 1.4 מיליון שקל.
קצב המכירות של סטייל ריבר דעך במהירות. אם את 2017 חתם האתר במחזור של 12.49 מיליון שקל, את הרבעון הראשון של 2018 סיכם בהכנסות של 2.6 מיליון שקל. צניחה של 30% בהכנסות ביחס לרבעון הראשון המקביל ב־2017, שבו עמדו המכירות על 3.7 מיליון שקל.
מקבוצת זאפ נמסר: "קבוצת זאפ החליטה על סגירת פעילותו של אתר סטייל ריבר, לאחר שלא הציג רווחיות תקופה ממושכת, ובשל אי התאמה לפעילות הליבה של הקבוצה. לעובדים הוצעו תפקידים חלופיים בקבוצה".