הרגולציה והתחרות משפיעות על פרטנר וסלקום יותר מאשר זהות המנכ"ל
למעט בחצי השנה האחרונה, מניות חברות הסלולר הניבו בעשור האחרון תשואה שלילית כמעט זהה, ללא קשר לזהות בעלי השליטה או המנכ"ל; הסביבה התחרותית והרגולטורית משפיעה על חברות התקשורת יותר מכל דבר אחר
לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
חברת סלקום נרשמה למסחר בבורסה לניירות ערך בתל אביב ב־1 ביולי 2007, ומאז המניה שלה וזאת של החברה המתחרה, פרטנר, נסחרות עקב בצד אגודל, משל היו מניות תאומות. ללא קשר לזהות בעל השליטה או המנכ"ל, המניות של שתי החברות נסחרו תמיד במגמה דומה והניבו תשואה זהה.
- כצמן: "אין שום אירוע חריג שיכול לגרום לירידות"
- אלשטיין משתמש בכספי דסק"ש ונותן רוח גבית לאי.די.בי
- הקרן שהצעתה אולי תוציא את ווטרסטון מת"א: First Capital
נראה שהסביבה התחרותית והרגולטורית משפיעה על חברות התקשורת הרבה יותר מכל דבר אחר. רק בחצי השנה האחרונה נפתח פער בין שתי חברות התקשורת, כשמניית פרטנר מובילה עם תשואה של 46.9%, בעוד שמניית סלקום מדדה הרחק מאחוריה עם תשואה של 14.4%.
פרטנר מובילה בשיעור השיפור בהכנסות וברווח
ניתוח הדו"חות הכספיים של שתי חברות התקשורת בתשעת החודשים הראשונים של 2018 מצביע על הרעה בתוצאות העסקיות ביחס לתקופה המקבילה, אולם פרטנר נהנית מעדיפות ביחס לסלקום, שבאה לידי ביטוי הן בשיעור השינוי בשורת ההכנסות לעומת התקופה המקבילה והן בשיעור השינוי בשורת הרווח. פרטנר וסלקום חוות המשך שחיקה בהכנסות מתחום הסלולר, אולם בעוד שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 הכנסותיה של פרטנר במגזר הסלולר ירדו ב־2.8%, אלו של סלקום ירדו בשיעור גבוה יותר של 11.4% באותה תקופה.
במונחים כספיים סלקום עוקפת את פרטנר
מניתוח תוצאות מגזר הסלולר עולה תמונה מעניינת, שלפיה העדיפות של פרטנר בסעיף ההכנסות ממגזר הסלולר לא מגיעה מתחום השירותים שרשם ירידה של 6.9%, אלא מתחום הציוד שעלה ב־11.7%, לעומת ירידה של 12.4% בהכנסות ממכירת ציוד במגזר התקשורת בחברת סלקום. חרף המגמות השונות, במונחים כספיים פרטנר עדיין מפגרת אחרי סלקום בהכנסות ממכירת ציוד במגזר הסלולר עם הכנסות של 478 מיליון שקל, לעומת 496 מיליון שקל בסלקום בינואר־ספטמבר 2018.
בתחום הקווי, שכולל את שירותי הטלפוניה הקווית, שירותי אינטרנט, שירותי טלוויזיה וציוד נלווה נייח, שתי החברות נהנות מעלייה מרשימה בהכנסות. אלו של פרטנר עלו ב־10.4% ואלו של סלקום הוסיפו 9.6%. הנקודה המעניינת היא שסלקום מצליחה להציג שיפור ב־EBITDA (רווח תפעולי לפני הוצאות פחת והפחתות) של המגזר הקווי שעלה ב־8.6% לעומת התקופה המקבילה ל־203 מיליון שקל, בעוד ה־EBITDA של פרטנר הציגה ירידה של 16.2% לעומת תשעת החודשים הראשונים של השנה שעברה, ל־145 מיליון שקל.
המגמות השונות בשורת הרווח נובעות מכך שפרטנר השיקה את פעילות הטלוויזיה הרב ערוצית שלה אחרי סלקום, ובשלבים הראשונים הפעילות כרוכה בהוצאות. נקודת האור מבחינת פרטנר היא שברבעון השלישי נרשם שיפור ברווח של המגזר הקווי ואם תהיה לכך המשכיות, אלו הן בשורות טובות למשקיעים בחברה.
המלחמה החדשה: מנויי הטלוויזיה הרב־ערוצית
הפעילות של פרטנר וסלקום בתחום הטלוויזיה הרב ערוצית מהווה תמונת הראי של פעילותן המסורתית בתחום הסלולר. שתי החברות נהנות מצמיחה במספר המנויים. לסלקום, חברת הסלולר הראשונה שחדרה לתחום בדצמבר 2014 היו בסוף ספטמבר 206 אלף מנויים. לפרטנר, שהשיקה את פעילותה ביוני 2017 יש כבר 106 אלף מנויים.
המגמה החיובית בקצב גיוסי המנויים לטלוויזיה הרב ערוצית של שתי החברות נמשכה גם במהלך הרבעון הרביעי. בזמן שחלף מסוף הרבעון השלישי ועד לפרסום הדו"חות בשלהי נובמבר, פרטנר הספיקה לגייס לשירותי הטלוויזיה שלה 12 אלף מנויים חדשים, בעוד סלקום הסתפקה בגיוס של 7,000 מנויים חדשים.
בשורה התחתונה שמשקללת את שני מגזרי הפעילות, פרטנר מציגה יציבות יחסית בהכנסות שעלו ב־0.5% לעומת התקופה המקבילה, ל־2.5 מיליארד שקל, לעומת סלקום שסבלה מהתכווצות של 4.4% לעומת אותה תקופה ל־2.8 מיליארד שקל. ה־EBITDA המדווחת של שתי החברות נשחקה בשיעור דומה של כ־26%, אולם נתון זה מושפע מאירועים חד־פעמיים.
כך, לדוגמא, פרטנר נהנתה בתשעת החודשים הראשונים של 2017 מהכנסות של 108 מיליון שקל בעקבות הסכם הפשרה עם אורנג' הצרפתית שממנה נפרדה, וסלקום רשמה במהלך 2018 הוצאה של 26 מיליון שקל בעקבות יישום תוכנית חדשה לפרישה מרצון של עובדים. אם מנטרלים את ההוצאות וההכנסות החד־פעמיות מגלים שהשד בחברות התקשורת לא נורא כל כך, וה־EBITDA של פרטנר ירדה ב־15.6%, וזאת של סלקום ירדה ב־19.8%.
העתיד נשמע טוב בזכות ייקור חבילות הסלולר
חרף השחיקה ברווח של שתי חברות התקשורת, המניות של פרטנר וסלקום רשמו מתחילת השנה תשואה חיובית והניבו תשואת יתר ביחס למדד ת"א־125. הסיבה לכך לא נעוצה בתוצאות העבר, אלא בציפיות של המשקיעים ביחס לעתיד של שוק התקשורת בכלל ולפעילות בתחום הסלולר בפרט. הדיווח של סלקום מאוקטובר השנה על ייקור חבילות הסלולר ללקוחות חדשים הביא אחריו להודעה דומה מצד פרטנר, שהודיעה על העלאת מחירי החבילות של המותג המוזל שלה "012 מובייל" ב־10 שקלים בחודש.
גם המפעילות החדשות יחסית בענף הסלולר, גולן טלקום שבשליטת אלקטרה מוצרי צריכה והוט מובייל, לא נשארו מאחור והודיעו על ייקור חבילות הסלולר בטווח של 8-5 שקלים לחודש. הסחף במחירי חבילות הסלולר עשוי להטריד את הצרכן הישראלי, אבל הוא בהחלט נותן מקום של תקווה למשקיעים במניות חברות התקשורת.