ספטמבר חם מהצפוי ותנודות בשער היורו פגעו ברווחי זארה
אינדיטקס, קמעונאית הבגדים הגדולה בעולם, דיווחה על עלייה של 3% ברווח לפני מס וריבית שהיה עשוי לעמוד על 14% לולא התנודתיות. אף שחיזקה את הפעילות המקוונת, היא עדיין מפגרת בזירה זו אחרי המתחרות
תנודות בשערי חליפין ומזג אוויר חם מהרגיל בספטמבר השפיעו על התוצאות הפיננסיות של אינדיטקס, קמעונאית הבגדים הגדולה בעולם.
- יוניקלו נכנסה לבולמוס השקות כדי להביס את זארה ו־H&M
- משבר בנקים בבנגלדש עלול לרוקן מדפים בזארה ו־H&M
- דוחות חלשים לזארה - למרות זינוק של 41% במכירות האון ליין
החברה, שבבעלותה רשתות אופנה כמו זארה, ברשקה ומאסימו דוטי, דיווחה היום כי עבור תשעת החודשים הראשונים של השנה הפיסקאלית עד סוף אוקטובר, הרווח לפני מס וריבית (EBIT) עמד על 3.07 מיליארד יורו, עלייה של 3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, לפי הצהרת החברה הספרדית, שיעור הצמיחה היה עומד על 14% לו שערי החליפין היו יציבים.
אינדיטקס רגישה במיוחד לתנודות בשווי היורו שכן היא מפעילה חנויות ברחבי העולם, מסין ועד רוסיה והודו. מעל מחצית מההכנסות שלה הן במטבעות זרים שאותם היא ממירה בחזרה ליורו בעת הדיווח על התוצאות. במקביל, מודל ההפצה המרוכז שלה פירושו כי מרבית ההוצאות הן ביורו.
המכירות טיפסו אף הן ב־3% ל־18.4 מיליארד יורו, בעוד שהרווח הנקי עלה ב־4% ל־2.4 מיליארד יורו. בעקבות התוצאות, באינדיטקס שמרו על תחזית צמיחה של 4%־6% למחצית השנייה של השנה הפיננסית.
אינדיטקס נחשבת לחלוצת ה"אופנה המהירה", מודל לפיו הדגמים החדשים מגיעים לחנויות בתוך שבועות ספורים מרגע השקתם בתצוגות האופנה, והקולקציות מתעדכנות מדי כ־4 שבועות. אולם, היא מתמודדת עם תחרות מצד קמעונאיות מקוונות המכוונות לקהל הצעיר יותר כמו Boohoo.com.
בתגובה מנסים בחברה לחזק את הנוכחות המקוונת. כך למשל, בחודש שעבר השיקה זארה חנות מקוונת ב־106 שווקים חדשים, מתוך 202 המדינות בהן היא פועלת, רובן באפריקה, במדינות כמו אנגולה, חוף השנהב, סנגל וגאנה וכן בקאריביים ובאינדונזיה. לדברי פבלו איסלה, מנכ"ל החברה, המכירות המקוונות זינקו בשנה שעברה ב־41% ומייצגות 10% מכלל מכירות הקבוצה. עם זאת, מדובר עדיין בשיעור קטן לעומת רוב המתחרות. "אצל מרבית היריבות שיעור המכירות המקוונות נע בממוצע בין 20%־30%", אמר ל"פורבס" קואי נוקב מחברת הייעוץ OC&C.
מלבד המאמצים המקוונים, אינדיטקס ממשיכה להרחיב את הנוכחות הפיזית. בחודש שעבר היא פתחה את החנות המאה במספר בארה"ב – סניף של זארה, בדנבר. אינדיטקס פועלת בארה"ב באמצעות זארה ומאסימו דוטי בלבד, כשלזארה נוכחות בולטת יותר עם 81 סניפים.
בבעלותה של אינדיטקס שמונה מותגים הכוללים מלבד זארה, ברשקה ומאסימו דוטי גם את פול אנד בר, סטרדיווריוס, אוישו, Uterqüe ורשת כלי הבית זארה הום.