בלעדי לכלכליסט
שגריר רוצה להיפטר ממיזם שיתוף הרכב ההפסדי קאר טו גו
הקבוצה מנסה זה כמה חודשים למצוא רוכש לזרוע החלשה שלה. בעוד ששירותי הדרך מציגים רווחים, ההפסד התפעולי של קאר טו גו ברבעון השני לבדו היה כ־2 מיליון שקל. שגריר: "קאר טו גו פועלת לאיתור משקיע או שותף אסטרטגי"
קבוצת שגריר פנתה בחודשים האחרונים לכמה גופים בענף הרכב הישראלי בניסיון למכור את קאר טו גו, חטיבת הרכב השיתופי שלה, אך עד כה ללא הצלחה. כך נודע ל"כלכליסט". לדברי גורמים בענף הרכב, מדובר במכירה של כל החטיבה.
- קאר טו גו נכנסת לליסינג שיתופי - כמה יעלה לכם רכב לחודש?
- מובייק הסינית תקים מערך אופניים שיתופיים בישראל עם CAR2GO
קאר טו גו הוקמה על ידי יונתן גדיש, נועם מרגלית ובן ניניו, שהקימו חברה לשיתוף רכב שתתבסס על עשרות כלי רכב שיפוזרו בחניות ברחבי ערים במרכז, ויושכרו על ידי משתתפים לפרקי זמן קצרים. ב־2009 נרכשה החברה על ידי קבוצת שגריר, שנשלטת (30.68%) על ידי משפחת דותן ויוסי בן שלום שמשמש יו"ר קאר טו גו. שגריר מחזיקה כיום ב־81.6% ממניות קאר טו גו, שאותה מנהל גיל לייזר.
צי של 340 כלי רכב בערים בארץ ובעולם
הפעילות של קאר טו גו מבוססת על כמה תחומים עיקריים. ראשית, החברה עוסקת בשיתופי רכב לטווח זמן קצר. מדובר במודל הראשוני שבו פעלה החברה, שמשכירה כיום כלי רכב לטווח קצר בתל אביב, רמת גן, גבעתיים, רעננה, הרצליה, ראשון לציון, אשדוד, ירושלים, נתניה וחיפה. לפי נתוני קאר טו גו, ב־2017 ביצעה החברה 434,388 השכרות לטווח קצר. מדובר בעלייה לעומת 392,393 השכרות ב־2016. צי הרכב השיתופי של קאר טו גו מונה 340 כלי רכב.
התחום השני הוא אוטותל - מיזם הרכב השיתופי של תל אביב, שבמסגרתו מוצבות ברחבי העיר 260 מכוניות יונדאי. המכוניות של יונדאי מושכרות לטווח קצר לחברים שרשומים למיזם. אוטותל, שהחל לפעול רשמית ב־2017, גרר עד כה תגובות שליליות רבות. משך ההתקשרות בין עיריית תל אביב לקאר טו גו הוא עשר שנים, אך לעירייה יש תחנות יציאה מהמיזם. לפי דיווחי החברה, הפסקת הפעילות במיזם אוטותל מול עיריית תל אביב עשויה להשפיע באופן מהותי על הפעילות שלה. קאר טו גו היא גם ספקית המכוניות החשמליות השיתופיות, מתוצרת רנו, שמוצבות ברחבי העיר חיפה. כמו כן, קאר טו גו גם מציעה כלי רכב מסחריים להשכרה.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
כפי שנחשף ב"כלכליסט", דו"ח פנימי של קאר טו גו שנחשף באחרונה, מראה שהמכוניות ששייכות למיזם אוטותל עומדות ללא שימוש יותר מ־90% מהזמן. עם זאת, לפי אוטותל היקף הפעילות נמצא במגמת עלייה. קאר טו גו מחזיקה גם בחברת הטכנולוגיה GOTO, המשווקת את המודל של קאר טו גו בעולם. בין היתר, חתמה GOTO על הסכם שבמסגרתו תימכר הטכנולוגיה של קאר טו גו למלטה. בנוסף, בינואר 2018 הודיעה שגריר על הקמת מערך אופניים שיתופיים, באמצעות מובייק הסינית, שפעיל כיום בין היתר ברמת גן ובתל אביב. ביוני השנה הודיעה קאר טו גו על הקמת מערך ליסינג שיתופי, כלומר ליסינג שמאפשר לחוכר לאפשר למשתמשים אחרים להשתמש במכוניתו בזמן שהוא לא עושה זאת, ובכך להפחית מעלויות הליסינג.
"קאר טו גו מעוררת עניין מצד יבואני רכב"
משגריר נמסר: "לאור צמיחתה של קאר טו גו בשנה האחרונה ויציאתה לשווקים בינלאומיים, היא מעוררת עניין ואף קיבלה פניות מיבואני רכב וגורמים נוספים בנוגע להשקעה בה. כפי שמסרה החברה בדו"חותיה הכספיים האחרונים, קאר טו גו פועלת לאיתור וגיוס משקיע או שותף אסטרטגי, שעשוי להיות בעל ערך מוסף לקידום יעדיה ומטרותיה. אף אחת מהפניות לא הבשילה לכדי משא ומתן. אם וכאשר תהיה התקדמות כלשהי, החברה תדווח על כך בצינורות המקובלים".
קאר טו גו היא כאמור פעילות שנכללת תחת קבוצת שגריר הבורסאית, שאותה מנהל דוד מיכאל. שווי השוק של שגריר נאמד ב־142 מיליון שקל, ולפי הנתונים הכספיים העדכניים לרבעון השני השנה, הפעילות של קאר טו גו הסבה לקבוצה הפסד תפעולי. ההכנסות של שגריר הסתכמו ב־55.9 מיליון שקל, עלייה מתונה של 2.9% לעומת הרבעון המקביל ב־2017.
לקבוצת שגריר יש שני תחומי פעילות עיקריים: תחום השירותים לחברות הביטוח, שכולל את שירותי הגרירה והחילוץ; ותחום שיתוף והשכרת כלי הרכב שבו נמצאת פעילות קאר טו גו. הדו"חות של שגריר לרבעון השני של 2018 מגלים כי השירותים לחברות הביטוח המשיכו להיות מנוע הרווחים המרכזי. הרווח התפעולי שנוצר מהם ברבעון השני היה 4.2 מיליון שקל - עלייה של 1.6% לעומת הרבעון השני אשתקד. ואילו ההפסד התפעולי שנגרם בשל פעילות קאר טו גו היה 1.96 מיליון שקל לעומת רווח תפעולי של 2.18 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. בקבוצת שגריר תלו את ההפסדים שנרשמו ברבעון השני, בין היתר, בעלייה בהוצאות התפעוליות הכרוכות בהרחבת הפעילות של קאר טו גו לערים נוספות בארץ ובחו"ל, ובנוסף בהקמת מיזם האופניים השיתופיים.