הרווח הנקי של בזק צלל ב-45%; תחלק דיבידנד של 318 מיליון שקל
חברת התקשורת הגדולה בישראל רשמה רווח נקי לבעלי המניות של 195 מיליון שקל לעומת 358 מיליון שקל ברבעון השני של 2017; במקביל הודיעה החברה על הגשת בקשה לשר התקשורת כדי לקדם את איחוד החברות הבנות של בזק
לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט
חברת התקשורת הגדולה בישראל, בזק, פירסמה הבוקר (ה') את התוצאות הכספיות של הרבעון השני של 2018.
- בזק בהודעה רשמית: "מנכ"ל וואלה אילן ישועה לא פרש מתפקידו"
- החשד: חפץ תיאם, נתניהו ואלוביץ' דנו במיזוג בזק ו-yes
- הדיל של הפועלים ובנק ישראל: אין דיבידנד, אבל כולם מרוויחים
במהלך הרבעון רשמה בזק הכנסות של 2.3 מיליארד שקל – ירידה של 5.3% ביחס להכנסות הרבעון המקביל. הרווח הנקי לבעלי המניות צנח ב-45.5% והסתכם ב-195 מיליון שקל לעומת 358 מיליון שקל לעומת הרבעון השני של 2017. לפי החברה, הכנסות מפעילות קווית עלו ב-0.6% אך התקזזו עם הירידה בהכנסות בזק בינלאומי, yes ופלאפון.
ההסבר לירידה ברווח טמון בין היתר בזינוק של 50.5% בהשקעות ברבעון השני של שנת 2018 שהסתכמו בכ-611 מיליון שקל בהשוואה לכ-406 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה בהשקעות נבעה בעיקר מתשלום דמי היתר ומס שבח בסך כ-192 מיליון שקל בגין מכירת מתחם "סקיה". עם זאת, לתשלום התווסף גם מהלך לפרישת עובדים שגבה מהחברה תשלומים לטווח הקצר.
בזק הגישה בקשה לשינוי המבנה שלה ואיחוד חברות
היו"ר שלמה רודב אמר בתגובה לדוחות כי "דירקטוריון בזק מתקדם בגיבוש תוכנית אסטרטגית חדשה, מקיפה וכוללת שכבר התחלנו ליישם רכיבים ממנה".
בזק דיווחה הבוקר לבורסה בתל אביב כי הדירקטוריון הגיש לשר התקשורת בקשה לאישור עקרוני לקידום שינוי המבנה המשפטי של הקבוצה. על פי הבקשה, תמשיך בזק לפעול במתכונת הפעילות הנוכחית כחברה ציבורית, ובמקביל תקים שותפות בת בבעלותה שתחזיק בחברות הבנות - די.בי.אס, פלאפון ובזק בינלאומי.
השינוי נועד להתאים את מבנה החברות הבנות למציאות הטכנולוגית, הכלכלית והתחרותית בשוק התקשורת, כך על פי הודעת החברה, "לשם קידום שוק התקשורת בישראל והמשך קיומה הכלכלי הנאות של קבוצת בזק". עוד כתבה החברה כי האיחוד יאפשר קיזוז הפסדים מהרווחים של כלל הקבוצה.
במקביל, פירסם היום דירקטוריון בזק בדיווח מידי לבורסה את המלצתו על חלוקת דיבידנד. בהחלטה זו ממליץ הדירקטוריון לאסיפה הכללית של בעלי המניות על חלוקת דיבידנד למחזיקי מניות בזק בסכום של 318 מיליון שקל.
בחלוקה לכמות המניות הנוכחית של בזק, נכון ליום קבלת החלטה זו מדובר ב-11 אגורות למניה ו-11.49% מהונה המונפק והנפרע. בפועל, סכום הדיבידנד למניה שישולם יקבע בהתאם למספר המניות בהון זה כפי שיהיה בתאריך הקובע לחלוקה – סוף המסחר ב-26 בספטמבר 2018 . יום התשלום על פי המלצת הדירקטוריון יהיה 10 באוקטובר 2018.
בדירקטוריון בזק נימקו את המלצת לחלוקת הרווח בכך שהחברה עומדת במבחנים הדרושים להובלת הצעד המדובר בהם מבחן הרווח וכן מבחן יכולת הפירעון. כך בעניין הרווח, החלטת הדירקטוריון התקבלה על בסיס הדוחות הכספיים של החברה באמצע חודש יוני, אז עמדה בזק במבחן הרווח לחלוקת הדיבידנד. לדירקטוריון הוצגה יתרת העודפים הראויים לחלוקה בשנתיים האחרונות עד ל-18 ביוני על פי הדיווח לבורסה על סך כולל של 613 מיליון שקל.
הכנסות מפעילות קווית
בפעילות הקווית ההכנסות ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל, בדומה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. הרווח הנקי בפעילות הקווית הסתכם בכ-202 מיליון שקל, בהשוואה לכ-317 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד, ירידה של כ-36.3%. כשבבזק מנמקים גם כאן כי הפרישה של העובדים היא הגורם העיקרי.
מספר קווי האינטרנט כולל קווים סיטונאיים הסתכם בסוף הרבעון השני בכ-1.66 מיליון, גידול של 9,000 קווים ביחס לרבעון הראשון 2018. בסיס הקווים הנמכרים במסגרת השוק הסיטונאי ממשיך במגמת צמיחה מהירה והסתכם בכ-600 אלף קווים, גידול של כ-26 אלף קווים לעומת הרבעון הקודם. בשנת האחרונה גדל מספר לקוחות השוק הסיטונאי בכ-156 אלף לקוחות.
במהלך הרבעון חלה עלייה בקצב חבילה ממוצע לכ-55.4 מגה ביט לשנייה, זאת בהשוואה לכ-53.5 מגה ביט לשנייה ברבעון הראשון 2018 וכ-47.2 מגה ביט לשנייה ברבעון השני אשתקד, עלייה של 17.4% בהשוואה לרבעון השני אשתקד.
ההכנסה הממוצעת (ARPU) מלקוחות האינטרנט של בזק עמדה ברבעון על כ-93 שקל, בהשוואה ל- 92 שקל ברבעון הראשון 2018 וכ-90 שקל ברבעון המקביל.
הכנסות משירותי טלפוניה הסתכמו בכ-291 מיליון שקל בהשוואה לכ-320 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של כ-9.1%. הירידה בהכנסות מטלפוניה נבעה מקיטון בהכנסה הממוצעת לקו (ARPL) של כ-3.7% ומקיטון בכ- 4.9% במצבת קווי הטלפון.
כך עמדה ההכנסה החודשית הממוצעת לקו על כ-52 שקל בהשוואה ל- 53 שקל ברבעון הראשון 2018 וכ-54 שקל ברבעון המקבילד שמספר קווי טלפון בסוף הרבעון השני 2018 עמד על כ- 1.865 מיליון, בהשוואה לכ-1.889 מיליון בסוף הרבעון הראשון 2018 וכ-1.961 מיליון בסוף הרבעון השני אשתקד.
הכנסות משירותי תמסורת ותקשורת נתונים ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-244 מיליון שקל, דומה לרבעון השני אשתקד. הכנסות משירותי ענן ודיגיטל ברבעון השני של שנת 2018 הסתכמו בכ-66 מיליון שקל בהשוואה לכ-57 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד, עלייה של כ-15.8%. העלייה בהכנסות משירותי ענן ודיגיטל נבעה בעיקר מגידול בשירותי סייבר ושירותי מרכזת פרטית וירטואלית (HIPT).
עלייה בהוצאות נרשמה בסעיף הוצאות השכר - הוצאות השכר בפעילות הקווית הסתכמו בכ-232 מיליון שקל בהשוואה לכ-220 מיליון שקל ברבעון המקביל, עלייה של כ-5.5%. העלייה בהוצאות שכר נבעה בעיקר מעליית שכר על פי הסכמים קיבוציים אשר מותנה בפרישת עובדים. הסכמי הפרישה השתקפו בסעיף ההוצאות התפעוליות, שהסתכמו ב-89 מיליון שקל בהשוואה להכנסה של כ-1 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד. הגורם העיקר לכך הוא רישום הוצאה לפרישת עובדים בסך כ-80 מיליון שקל בהשוואה לכ- 12 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד.
פלאפון: ירידה של כמעט 5% בהכנסות
פלאפון הציגה ברבעון השני המשך של הצמיחה בכמות הלקוחות כשהיא מוסיפה לעצמה כ-40 אלף מנויים חודשיים וכ-15 אלף מנויי פרי-פייד. בדו"ח הרבעוני דיווחה על ירידה של 2.4% בהכנסות משירותים. הכנסותיה מפעילות זו הסתכמו בכ-438 מיליון שקל לעומת לעומת כ-449 מיליון שקל ברבעון המקביל.
עם זאת, בנתון אולי החשוב ביותר כיום בשוק הסלולר - ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח (ARPU) הצליחה פלאפון לשמר את המחיר של 57 שקלים, ביחס לרבעון הראשון של השנה.
בחישוב כולל הסתכמו הכנסות פלאפון בכ-602 מיליון שקל. נתון שמצביע על ירידה של 4.7% ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, אז עמדו ההכנסות על 635 מיליון שקל.
ברווח התפעולי רשמה החברה ירידה ניכרת הרבה יותר כשהיא צונחת בכ-93.3% מ-30 מיליון ברבעון השני ב-2017 לכדי 2 מיליון שקלים בלבד ברבעון המקביל השנה. ירידה זו נתנה אותתיה באופן מובהק גם בחישוב הרווח הנקי שעמד על 7 מיליון שקל בלבד ברבעון השני לעומת 34 מיליון שקל באותה התקופה בשנה שעברה - ירידה של 79.4%.
בפלאפון מסבירים את הצניחה המטאורית הזו במעברים בין תקנים ומדיניות חשבונאית, אבל אין ספק שהיא לא חסינה מפני השחיקה ברווחים שראינו גם בחברות המקבילות בסלולר ברבעון הנוכחי.
רן גוראון, מנכ"ל פלאפון: "אסטרטגית הצמיחה של פלאפון והרחבת ערוצי ההפצה הוכיחה את עצמה עם הוספת כ-40 אלף מנויי פוסט פייד בסיומו של רבעון שהתאפיין בתחרותיות גבוהה במיוחד, שבאה לידי ביטוי בירידת מחירים לצד העלאת נפחי הגלישה. השמירה על היציבות בסך הכנסות החברה לצד המשך ההתייעלות תפעולית מעידות על חוזקתה של פלאפון בענף הסלולר בישראל".
בהודעה שהוציאה החברה לקראת הרבעון הבא (השלישי ב-2018), פלאפון עתידה לגרוע 426 אלף מנויי פריפייד מהחישוב הכולל שלה. מהלך שתוביל החברה בעקבות שינוי מדיניות בה, אבל כזה שעתיד לייפות בצורה דרמטית ומלאכותית למעשה את ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח, בכך שתוותר פלאפון על מגזר הפריפייד שעדיין קונה מראש חבילות שיחה שמתאפיין באוכלוסיות מוחלשות בהן עובדים זרים, חרדים וערבים.