בלעדי לכלכליסט
השותפות כבר לא בלוק: סוארי נפרד מאשטרום
יצחק סוארי במו"מ מתקדם למכירת מניות אשטרום שבידיו ליתר השותפים בחברה. שווי העסקה: בין 220 ל־250 מיליון שקל תמורת 19% ממניות אשטרום
- קבוצת אלייד תקים זרוע אסטרטגית חדשה להשקעה בתשתיות
- אהובי, סוארי ובינו ינסו לגייס רבע מיליארד ליש"ט ממוסדיים
- אשטרום במו"מ למכירת 50% משני בתי מלון ב־122 מיליון שקל
אלייד הקימה חטיבת תשתיות משל עצמה
אלייד צפויה למכור את אחזקתה בהיקף של 19% ממניות החברה תמורת 220–250 מיליון שקל לחמש המשפחות ששולטות בה. אשטרום נסחרת לפי שווי של 1.16 מיליארד שקל, ושווי המניות של אלייד עומד על 220 מיליון שקל. אלייד שותפה בחברה יותר מ־25 שנה, ונראה כי החליטה לממש את אחזקתה ולעבור להשקעות חדשות. לאחרונה הוקמה באלייד חטיבת תשתיות ובראשה מונה עמי לנדאו, יוצא שיכון ובינוי.
אשטרום, המנוהלת בידי גיל גירון, נוסדה ב־1963. 58.7% מניות החברה מוחזקות בידי חברת יונדקו, חברה פרטית בבעלות חמש המשפחות. האחזקות ביונדקו מתחלקות בין משפחת נוסבאום (33.3%), משפחת גירון (33.3%), משפחת משורר (15.4%), משפחת רובין (11%) ומשפחות מור־ליפשיץ (7%). על פי הערכות בשוק, חלה באחרונה התקררות מסוימת בקשר בין סוארי לבין חמש המשפחות השולטות באשטרום, והיא שמובילה לפרידה.
ב־2014 הנפיקו המשפחות את קבוצת אשטרום בבורסה לפי שווי של מיליארד שקל, כ־20% פחות מהשווי המבוקש. ההנפקה נעשתה במטרה להנזיל את אחזקות הקבוצה ולאפשר לבני המשפחות להנזיל את אחזקותיהם.
אלייד אינה שותפה לשליטה בחברה, אבל בינה לבין יונדקו יש הסכם בעלי מניות, המחייב את המשפחות להצביע בעד דירקטור אחד לפחות של אלייד כבעלת מניות מיעוט. עד 2013 קיבלה אלייד 600 אלף שקל בשנה כדמי ניהול. החברה אף העמידה בעבר הלוואה של 70 מיליון שקל לאשטרום.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
הסכם בעלי המניות מעניק ליונדקו זכות סירוב למכירת מניות אלייד בחברה. על פי הערכות, ניהלה אלייד מו"מ עם גוף פיננסי למכירת מניותיה, ויונדקו החליטה לממש את זכותה לרכישת המניות.
לחברה-הבת אשטרום נכסים יש 37 חברות־בנות
אשטרום היא חברה רבת־זרועות המחזיקה ב־40 חברות־בנות, ובראשן אשטרום נכסים (54%), שנסחרת בשווי גבוה יותר של 1.3 מיליארד שקל, ואשר לה לבדה יש בנוסף 37 חברות־בנות.
קבוצת אשטרום פעילה בבנייה מהמסד עד לטפחות, ותחומי הפעילות שלה מגוונים. החברה עוסקת בייזום, בנייה ושיווק של שכונות מגורים, בניהול והקמה של מבני תעשייה ומסחר להשכרה, ובפרויקטי ענק בתחום התשתיות בישראל ובעולם. בין היתר היתה החברה מעורבת בבניית הרכבת הקלה בירושלים ובבניית מנהרות הכרמל בחיפה.
אחזקה ציבורית נוספת של אשטרום היא בחברת הבנייה אשדר, שאיגרות החוב שלה נסחרות בבורסה.
אשטרום רושמת רווחים תלת־ספרתיים מדי שנה ומחלקת דיבידנדים של עשרות מיליוני שקלים מדי חציון. החברה סיימה את 2017 עם עלייה של 45% ברווח הנקי המיוחס לבעלי המניות לעומת 2016, לסכום של 235 מיליון שקל. העלייה נובעת בעיקר מהשיפור בפעילות קבלנות הבנייה והתשתיות בישראל ובחו"ל, בד בבד עם ירידה בהוצאות המימון.
מניית אשטרום סבלה ממומנטום שלילי לאחר ההנפקה הראשונית ב־2014, שבמסגרתה גייסה 230 מיליון שקל. אך מאז מחקה המנייה את הירידות ושווי החברה טיפס חזרה ל־1.16 מיליארד שקל, כשהיא נישאת בין היתר על השקעות מסיביות של המדינה בפרויקטי תשתיות גדולים, ועל הגאות בתחום הנדל"ן.
אלייד, נאמנות המנוהלת בידי סוארי, מחזיקה בשליטה בכמה חברות בשוק הצריכה הפרטית, מהבולטות במשק. היא שולטת בצ’מפיון מוטורס, יבואנית מותגי הרכב פולקסווגן, אאודי, סיאט וסקודה, ובניופאן, שעם המותגים שהיא מייבאת נמנים קיצ'נאייד, קאנון, האייר, טושיבה, טפאל ועוד. החברה מחזיקה גם במחצית ממנהרות הכרמל, מעורבת בפרויקטי נדל”ן ותשתיות שונים, ובבעלותה נדל"ן בשווי מאות מיליוני ליש"ט באנגליה, בעיקר בלונדון.
אלייד הוקמה בתחילת שנות השישים בידי איל ההון אהרן גוטווירט, שנפטר בראשית שנות השמונים ולא השאיר אחריו יורשים. מאז 2006 משמש סוארי יו”ר חבר הנאמנים של אלייד, תפקיד שמונה לו לכל חייו.
מיונדקו לא נמסרה תגובה.