$
בורסת ת"א

איך תיראה קסטרו-הודיס ביום שאחרי?

כיצד הודיס מממנת פתיחת חנויות, מה מחיר האביזרים שירשו מפישמן וכיצד הקבוצה מתכננת להתרחב? דו"ח של קסטרו על המיזוג עם קבוצת הודיס חושף שלל פרטים על החברות הנרכשות ועל התוכניות לעתיד

יניב רחימי ואורנה יפת 10:4503.07.18

מי אוהב את השבת? העתירה שעשויה לחולל צרות

עד כמה המכירות בשבת משמעותית להודיס

 

השבת מאיימת על הודיס? חלק מהחברות בקבוצת הודיס כפופות לעתירה מנהלית בעניין הפעלת עסקים במתחם מסחרי בשבת, בהם מצויים גם סניפים של חברות הקבוצה. העותרים מבקשים לתת צווי סגירה מנהליים ולבטל רישיונות עסק לעסקים הפעילים בשבת. בקבוצת הודיס מעריכים שתוצאותיו של ההליך עלולות להשפיע על מתחמים נוספים. אם קבוצת הודיס תידרש לסגור חנות אחת או יותר מחנויותיה המופעלות בשבת לא תהיה לכך השפעה מהותית לרעה על פעילות הקבוצה. אולם בקבוצת הודיס מזהירים שאם היא תידרש לסגור את כל או חלק משמעותי מהחנויות הפועלות בשבת, הדבר יגרום לפגיעה מהותית בהכנסותיה. בשלב זה בקבוצת הודיס לא יכולים להעריך את עוצמת הפגיעה מכיוון שלא ניתן לצפות מה יהיה הפיצוי בקניות בשאר ימות השבוע אם וככל שתופסק המכירה בשבת.

 

חנות של הודיס. הקניונים השתתפו חנות של הודיס. הקניונים השתתפו

 

שיעור ההכנסות בשבת מסך ההכנסות של הקבוצה הסתכם ב־2017 בשיעור של 8.8%, כאשר מכירות מוצרי ההלבשה בשבת הגיעו ל־10.8%, ואילו מכירות אביזרי אופנה בשבת עמדו על 6.9%.

יניב רחימי

 

התרחבות קוסמטית: בונים על האיטלקים

כמה תשקיע קסטרו במותג הקוסמטיקה קיקו מילאנו

 

אחד ממנועי הצמיחה של קבוצת קסטרו־הודיס הוא הרחבת הפעילות בתחום הקומסטיקה. לאחר שקיבלה את הזיכיון למותג הקוסמטיקה איב רושה, שמקורו בצרפת, מנהלת הקבוצה משא ומתן לקבלת זכיון מותג הקוסמטיקה המוזל מאיטליה קיקו מילאנו. מי שיצר את הקשר עם החברה האיטלקית עבור קסטרוהוא יוסי גביזון שמוביל את קבוצת הודיס. לצורך הפעילות הוקמה חברת טיקיטקה קוסמטיקה שנמצאת בבעלות משותפת של קסטרו ובעלי מניות מקבוצת הודיס. בדצמבר 2017 חתמה החברה על מזכר הבנות מחייב מול החברה האיטלקית KIKO SPA, לקבלת זיכיון הפעלה של חנויות מותג האיפור בישראל וכן להפיץ אותו באמצעות אתר אינטרנט. קבלת הזיכיון כוללת גם את מותג הטיפוח הגברי Womo השייך לחברה האיטלקית.

 

המועד לחתימה על הסכם הזכיינות למותג קיקו מילאנו נקבע לסוף יולי 2018. היזכיון יינתן לה לתקופה של 10 שנים עם אופציה לחמש שנים נוספות. עבור קבלת היזכיון נדרשת קסטרו־הודיס לתשלום של 2 מיליון יורו, כאשר הקבוצה כבר שילמה נכון להיום מיליון יורו. כמו כן, תידרש הקבוצה לתשלום תמלוגים בגין מכירות לקיקו העולמית.

הקבוצה פועלת בימים אלה אל מול משרד הבריאות לקבלת הרשיונות ממשרד הבריאות למוצרי הטיפוח של המותג.

 

קבוצת קסטרו פעלה במהלך השנה האחרונה לשריון מיקומים למותג בקניונים ואף ניסתה לרכוש את המיקומים של חנויות הוניגמן קידס שנכנסה להקפאת הליכים. הפעילות של המותג בארץ צפויה להתחיל ברבעון הראשון של 2019 (ינואר־מרץ) וקבוצת קסטרו־הודיס עתידה להשקיע בכך בשנה וחצי הראשונות 15—25 מיליון שקל. לפי התוכנית, קסטרו עתידה לפתוח לפחות 50 חנויות של קיקו מילאנו בחמש השנים הקרובות.

 

לקיקו מילאנו 800 חנויות ברחבי העולם בין היתר בארה"ב, הונג קונג, רוסיה, צרפת, הולנד וספרד. הקונספט של המותג הוא מכירת מוצרי טיפוח ואיפור במחירים נמוכים עד בינוניים.

אורנה יפת

 

מחיר הצמיחה: ההתרחבות פגעה בפדיון הממוצע

מי מימן את השיפוץ והבנייה של חנויות הודיס החדשות

 

קסטרו רכשה את קבוצת הודיס כדי לצאת מהקיפאון שבו היא שרויה ולעלות בחזרה על פסים של צמיחה, אך יש לכך מחיר: בתחום פעילות מוצרי ההלבשה, שכולל את המותגים אורבניקה והודיס, ניכרת מגמה של ירידה חדה בפדיון החודשי הממוצע למ"ר בחנויות הזהות, מ־3,094 שקל ב־2016 ל־1,998 שקל ב־2017. ברבעון הראשון של 2018 הפדיון החודשי הממוצע למ"ר המשיך לרדת והסתכם ב־1,446 שקל.

 

הסיבה לירידה החדה היא הצמיחה הגבוהה של אורבניקה. כך, בעוד השטח הממוצע של חנות הודיס עומד על 100 מ"ר, השטח הממוצע של חנות אורבניקה גבוה בהרבה ומגיע ל־2,200 מ"ר.

 

נתון מעניין נוסף ביחס לחנויות של הודיס ואורבניקה נוגע לעלויות השיפוץ של חנויות שהוסבו למותגים אלו או ששופצו. ב־2016 פתחו שתי הרשתות 12 חנויות חדשות ושיפצו 9 נוספות. ב־2017 נפתו 9 חנויות חדשות ושופצו 4 נוספות. עלות ההקמה והשיפוץ בשנתיים האלו הסתכמה ב־60 מיליון שקל. לפי דו"ח עסקת המיזוג בין קסטרו לקבוצת הודיס, הקניונים מימנו 83%—77% מהעלות הזו. ההשתתפות של הקניונים נובעת בין היתר מרצונם של בעליהם להכניס את החנויות של קבוצת הודיס אליהם כחנויות עוגן.

יניב רחימי

 

איש המפתח: גביזן ירוויח כמו הרוטרים, אך לא ימנה דירקטורים

כמה בני משפחת גביזון יועסקו בקבוצה הממוזגת ומה תקבל קרולינה למקה

 

"יוסי גביזון, ממייסדי ובעלי השליטה בקבוצת הודיס, הוא איש מפתח שניחן בכישורים ניהוליים וראש יצירתי", נכתב בדו"ח העסקה שבה רכה קסטרו 100% מקבוצת הודיס. בהתאם לכך ובמטרה לשמר את גביזון בשדרה הניהולית הבכירה של קסטרו, הוא יהנה מחבילת תגמול שכוללת שכר חודשי של 120 אלף שקל (במונחי עלות מעביד ללא תנאים נלווים) ומענק שנתי מבוסס יעדים של 1% מהרווח לפני מס.

 

יוסי גביזון. 120 אלף שקל בחודש יוסי גביזון. 120 אלף שקל בחודש צילום: אוראל כהן

 

תנאי הכהונה של גביזון, שישמש כמנכ"ל קבוצת הודיס, דומים לאלו של גבי ואתי רוטר, המנכ"לים המשותפים של קסטרו ובעלי השליטה בה.

 

יוסי גביזון אינו בן המשפחה היחיד שעובד בקבוצה. אחיו, אלי, מספק למותג קרולינה למקה שירותי ניהול ותפעול של חנות קרולינה למקה בסינמה סיטי בראשון לציון ושירותים נוספים. לפי ההסכם בין הצדדים אלי גביזון נהנה מדמי ניהול של 15% מהמחזור החודשי של החנות. לפי ההערכות של קסטרו, התשלום לחברה שבבעלות אלי גביזון צפוי להסתכם ב־2018 ב־1.15 מיליון שקל. בקסטרו מציינים שהחנות של קרולינה למקה בראשון לציון היא חנות הדגל של הרשת ושמחזור המכירות והרווחיות שלה הם הגבוהים ביותר ברשת.

 

קרולינה למקה, בת זוגו של יוסי גביזון, שעל שמה קרויה הרשת למכירת משקפיים, מועסקת גם היא בקבוצת הודיס. למקה היא המעצבת הראשית של חברת קרולינה למקה, ועלות העסקתה השנתית מסתכמת ב־653 אלף שקל.

 

נכון להיום מכהנים בקסטרו שלושה דירקטורים חיצוניים ושלושה מטעם בעלי השליטה הנוכחיים: גבי רוטר ואתי רוטר והיו"ר אמיר תמרי.

 

על פי הסכם בעלי המניות החדש שנחתם בעקבות העסקה עם קבוצת הודיס ושיכנס לתוקף עם השלמתה, לבעלי המניות של קבוצת הודיס יש זכות למנות שלושה דירקטורים מטעמם. בשלב זה בעלי השליטה בקבוצת הודיס, בהובלת יוסי גביזון, בחרו שלא להמליץ על מינוי דירקטורים מטעמם לכהונה בחברה, אך הם יוכלו לעשות זאת בהמשך.

יניב רחימי

 

אונליין: עדיף מאוחר

קסטרו מתכננת להדביק את הפער במכירות המקוונות

 

בקבוצת קסטרו מייחסים חשיבות גבוהה למכירות המקוונות.

 

בקסטרו מציינים כי ב־2017 ישראלים הוציאו כ־2.9 מיליארד שקל על קניית מוצרי אופנה באינטרנט - הרוב באתרים בינלאומיים.

 

בנוסף, מסיכום נתוני השימוש של הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי בשנת 2017 עולה שמחזורי העסקאות באינטרנט עלו ב־16% לעומת 2016, בעוד מחזורי העסקאות בתחום האופנה באינטרנט זינקו ב־36%. בעקבות נתונים אלו, קסטרו הודיעה כי "לקבוצה יש כוונה להעמיק את הנוכחות האינטרנטית שלה, לרבות באמצעות הקמת אתרי מכירות אונליין". בקסטרו מציינים כי בכוונתם לקדם הקמת אתרי אינטרנט לחברותיה.

 

 

חנות של קסטרו חנות של קסטרו צילום: איימי נקדאי

 

בקסטרו מתכוונים להרחיב את הפעילות המקוונת של הודיס, שכבר כיום מפעילה אתר מכירות ייעודי עבור מוצריה. בקסטרו מציינים כי האתר יורחב בעתיד הקרוב באופן הדרגתי לחו"ל.

 

קסטרו, שבאופן היסטורי הקדימה את מתחרותיה בענף האופנה בפעילות באינטרנט, מוצאת את עצמה באחרונה מדשדשת מאחור מול ההשקעות של פוקס באתר הסחר המקוון טרמינל איקס, ומול גולף שהנפיקה את עדיקה, אחרי שרכשה את השליטה בה ב־40 מיליון שקל בלבד.

יניב רחימי

 

אקססורייז: הסוף?

הרשת הבעייתית שעוברת בירושה מאייל פישמן

 

רשת טופ טן, חברה־בת של הודיס שמוכרת אביזרי אופנה, רשמה ב־2017 צמיחה של כ־36% ברווח. ההצלחה הזאת בולטת במיוחד על רקע הביצועים החלשים של איי.סי.סי - חברה אחרת בקבוצת הודיס, שמוכרת גם היא אביזרי אופנה, תחת המותג Accessorize (אקססורייז).

 

איי.סי.סי סיימה את 2017 עם הכנסות של 24.7 מיליון שקל והפסד של כ־0.7 מיליון שקל. לאיי.סי.סי יש אשראי בנקאי בהיקף של 2.5 מיליון שקל והחברה לא עומדת באמות המידה הפיננסיות שלהן התחייבה. לפי ההסכם בין הצדדים, קסטרו תשלם על מניות איי.סי.סי שקל אחד בלבד.

 

 

אייל פישמן. תמלוגים גבוהים מדי אייל פישמן. תמלוגים גבוהים מדי צילום: אוראל כהן

 

מנכ"ל הודיס יוסי גביזון רכש את רשת אקססורייז בסוף 2015 מבנו של אליעזר פישמן אייל ומבת זוגו יעל, שהקימו אותה ב־2008. גביזון שילם 5 מיליון שקל תמורת הרשת, שכבר אז היתה בשלבי התכווצות ומנתה 18 סניפים, אחרי שבשיא הפעילה 23 סניפים.

 

אקססורייז היא רשת בינלאומית, שדווקא זוכה להצלחה בחו"ל. כפי הנראה, ההסכם שגביזון ירש מפישמן ושעובר כעת לידי קסטרו היה בעייתי וכלל תשלום של תמלוגים גבוהים מדי. בשלב זה בקבוצת הודיס ובקסטרו עדיין מנסים להעלות את רשת אקססוריז לפסים של רווחיות. אם הדבר לא יעלה בידיהם, לא מן הנמנע שהרשת תסיים את פעילותה העסקית בישראל.

יניב רחימי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x