השורה התחתונה
בסין גם הקבצנים מקבלים כסף באפליקציה: כך תרוויחו מהמפץ הגדול של תשלום בסלולר
אף שבמערב לא ממהרים לזנוח את כרטיס האשראי, יש כבר תעודת סל עם חשיפה לחברות תשלומים דיגיטליים
"העתיד הוא לא מה שהיה פעם", אמר יוגי ברה וצדק. לפני הרבה שנים, כשאנשים דיברו על עתיד התשלומים, הם התכוונו לכך שהמזומן יוחלף בצ'קים. מאוחר יותר הצ'קים פינו את מקומם לכרטיסי אשראי.
- נסיקה של 103% בבורסה ביומיים - "ננו הייתה צריכה לזכות מחדש באמון הציבור"
- מאבדים שליטה: המסחר בבורסה עומד להשתנות באופן דרמטי
- הותר לפרסום: ביטול הנפקת מסיעי שאשא בבורסה - בעקבות חשד למעורבות בקרטל
כיום העתיד הוא דיגיטציה: כולנו מסתובבים עם טלפון חכם, שפרט לשיחות ושליחת הודעות משמש גם כמצלמה, כלי ניווט, כרטיס חניה, מאמן כושר אישי ועוד. אין סיבה שהוא לא ישמש גם כארנק. יש מדינות שנמצאות בשלבים שונים באבולוציה הזו: אם בישראל אנו עדיין בתקופת הברונזה במקרה הטוב, הרי שסין כבר מזמן עברה את המהפכה התעשייתית המודרנית, ויכולה לשמש דוגמה לעתיד של הכסף הדיגיטלי.
תשלומים סלולריים הם עסקאות שמתבצעות באופן דיגיטלי באמצעות מכשיר נייד. לצורך כך הרוכשים משתמשים בארנק סלולרי - אפליקציה השומרת באופן מאובטח את פרטי האשראי, ומעבירה את התשלום למוכר. התשלום בסמארטפון נעשה כיום לא רק באתרי הקניות, אלא גם בחנויות ממשיות.
בנוסף לתשלומים על רכישות, יש גם מערכות המאפשרות העברת כספים בטוחה בין אנשים, שנקראות P2P. כאן יש שתי שיטות: הראשונה היא שיטת פייפאל, ששולטת בתחום זה עשור, ובה התשלומים מועברים דרך צד שלישי מהימן; השיטה השנייה היא העברה ישירה דרך אפליקציית הבנק או חברת האשראי. העברות P2P הן בטוחות ונוחות. הן גם חלק משמעותי מהנושא החם של העשור הנוכחי: כלכלה שיתופית.
מנכ"ל פייפאל: בעוד 20 שנה לא יהיו כרטיסי אשראי
שוק התשלומים הסלולריים בעולם צפוי לגדול ב־21% בשנה עד 2024. בשנה זו השוק הזה בארה"ב צפוי להגיע ל־322 מיליארד דולר, והשוק באסיה־פסיפיק (שרובו הוא סין) יגיע ל־753 מיליארד דולר. אך ההערכות האלה מתיישנות עוד לפני שמתפרסמות.
מנכ"ל פייפאל דן שולמן אמר שהוא מעריך שבעוד 20 שנה כרטיסי האשראי לא יהיו בשימוש - הם יוחלפו באמצעי תשלום דיגיטליים. חלק לא קטן מהעלייה ברווחי החברה שלו ברבעון הראשון של 2018 נובע מקפיצה בשימוש בשירות Venmo, לתשלומי P2P. גם כמה בנקים גדולים, בהם ג'יי.פי מורגן, חיברו את האפליקציות שלהם לרשת העברת כספים Zelle, שצפויה לשרת 86 מיליון משתמשים. הבנקים מיהרו לעשות זאת כשאפל הודיעה ב־2017 שהיא נכנסת לנישת התשלומים בין משתמשים. לפי הערכות, שווי שוק תשלומי P2P בארה"ב בסוף 2017 היה כ־80 מיליארד דולר, לא כולל העברות בינלאומיות.
אם העברת כספים בין אנשים באופן דיגיטלי היא דבר חדש יחסית, התשלומים הסלולריים, קיימים כבר כמה שנים: גוגל הציגה ארנק דיגיטלי ב־2011, ואפל ב־2013. סמסונג הציגה את הארנק הדיגיטלי שלה רק ב־2015, אך מאז השאירה את שתי המתחרות מאחור מבחינת מספר העסקים שבהם ניתן לשלם עמו. פרט לאלה, יש ריבוי אפליקציות תשלומים, אך הפופולריות בארה"ב הן Apple Pay של אפל, Google Pay של גוגל ו־Samsung Pay של סמסונג.
השימוש בתשלומים דיגיטליים בארה"ב עדיין זעום לעומת כרטיסי האשראי. הצרכנים שם מאמצים זאת לאט יחסית - בייחוד ביחס למהירות שבה אומצו הסמארטפונים. רק כרבע מהעסקים הקטנים וכ־60% מהגדולים מאפשרים לשלם כך. ב־2017 היה היקף העסקאות הסלולריות בארה"ב 49.3 מיליארד דולר.
שוק התשלומים בסלולר בסין גדול כבר כיום פי 90 מזה שבארה"ב. בעשרת החודשים הראשונים של 2017 הגיע כלל העסקאות בה ל־12.7 טריליון דולר. שתי האפליקציות השולטות בשוק זה (93%) הן Alipay של עליבאבא ו־WeChat Pay של Tencent. ניתן לשלם עימן בכל מקום - החל מעליאקספרס, דרך חשבונות החשמל ועד למוכר בשוק, שמאפשר לשלם על ידי סריקת ברקוד. בשנגחאי, אפילו הקבצנים מקבלים תשלומים באפליקציה.
השינוי קרה במהירות, בעיקר הודות לעובדה שהסינים עברו ממזומן ישירות לתשלומים סלולריים, בלי צ'קים וכרטיסי אשראי. התופעה הזו נקראת Leapfrog Effect - מצב שבו שינוי טכנולוגי גורם לשינוי גדול בהתנהגות ובאיכות חיים. תופעה זו מקבלת משנה תוקף כשמדובר במדינות מתפתחות, שבהן קיצורי הדרך מאפשרים דילוג על תחנות ביניים באבולוציה הטכנולוגית, היישר לגרסה העדכנית ביותר. לפי ההערכות, עד 2021 ישלמו כ־80% ממחזיקי הסמארטפונים בסין בעזרתם. לשם השוואה, בארה"ב השיעור הזה צפוי להגיע ל־23%.
התיירים הסינים מביאים את השינוי לעוד מדינות
למרות חוסר ההתלהבות של המשתמש המערבי מהתשלום בסלולר, הסינים מייצאים את השינוי, בזכות תיירות יוצאת. העסקים ביעדים העיקריים שלהם מיישמים את אמצעי התשלום האהובים עליהם: Alipay ו־WeChat Pay. הפלטפורמות הסיניות צפויות להפוך לבינלאומיות.
משקיעים המעוניינים בחשיפה ישירה לתחום, יכולים לעשות זאת על ידי השקעה במניות כמו עליבאבא, Tencent ופייפאל. מי שחוששים מהשקעה במניות ספציפיות, יכולים להשקיע בקרן הסל ETFMG Prime Mobile Payments ETF, הכוללת חברות עם קשר ישיר או עקיף לשיטת תשלומים דיגיטלית. הקרן מונה נכסים בהיקף של כ־330 מיליון דולר ורשמה תשואה מכובדת של כ־10% מתחילת השנה. היא נסחרת בארה"ב עם דמי ניהול של 0.75%.
בין האחזקות הבולטות (פרט לחברות האשראי שתופסות כ־17% מהקרן) ניתן למצוא חברות פינטק כמו Square האמריקאית, שנוסדה ב־2010 ומספקת פתרונות פיננסיים ופתרונות סליקה מתקדמים ודיגיטליים ללקוחות פרטיים ועסקיים. בין השירותים שהיא מציעה: עמדות סליקה במגע או contactless, תוכנות לניהול העסק, הלוואות לכל מטרה ומה שנחשב מוצר הדגל - התקן לטלפון שדרכו ניתן לסלוק כרטיס אשראי. החברה מתאימה עצמה לשוק המשתנה ופיתחה באחרונה פלטפורמה שבה ניתן לשלם בביטקוין.
Square רשמה ב־12 החודשים האחרונים תשואה של כ־152%, ומתחילת השנה כ־57%. חברה נוספת היא כאמור פייפאל, שידועה כספקית פלטפורמה לתשלומים והעברות כספים דיגטלית, שמשרתת לקוחות בכל העולם. לפייפאל יש כ־200 מיליון לקוחות פרטיים ויותר מ־17 מיליון לקוחות עסקיים. החברה מבצעת כ־2 מיליארד העברות בשנה ב־56 מטבעות, כשמודל הרווח העיקרי מושתת על עמלות. מנייתה עלתה בכ־11% מתחילת השנה ובכ־56% ב־12 החודשים האחרונים.
שורה התחתונה - משקיע שרוצה חשיפה ישירה לתחום, יכול להשקיע במניות כמו עליבאבא ופייפאל. מי שחושש מהשקעה ישירה, יכול להשקיע בקרן הסל ETFMG Prime Mobile Payments
יוליה ויימן היא אנליסטית מאקרו לשווקים גלובליים ודן שמילוביץ' הוא אנליסט ניירות ערך זרים בטנדם קפיטל