עלייה בהוצאות הדלקים וההובלה פגעה קשות בדוחות צים
חברת הספנות סיימה את הרבעון הראשון עם עלייה של 14.7% בהכנסות ל-751 מיליון דולר - ומנגד זינוק של 46% בהוצאות התדלוק גרר עלייה של 22% בהוצאות התפעול. החברה עברה להפסד תפעולי של 7 מיליון דולר - ההון העצמי השלילי התרחב ל-130 מיליון דולר
חברת הספנות צים מסיימת את הרבעון הראשון של השנה עם צמיחה בהכנסות, בין היתר בזכות עלייה במספר המכולות שהובילה בתקופת הדוח – ואולם עלייה חדה בשורת ההוצאות פגעה קשות בשורות הרווח. ההון העצמי השלילי של צים התרחב ברבעון ל-130 מיליון דולר, לעומת הון עצמי שלילי של 93 מיליון דולר בסוף דצמבר 2017.
- גם חברת הספנות הגדולה בעולם, מארסק, מתנתקת מאיראן
- "ההמצאה הגדולה ביותר מאז המכולות": האם הבלוקצ'יין תחולל מהפכה בתחום הספנות?
- היסטוריה למולר-מארסק: מוכרת את פעילות המכליות לאחר 89 שנים
הכנסות צים בשלושת החודשים הפותחים של 2018 הסתכמו ב-751.37 מיליון דולר, בהשוואה ל-654.98 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד, עלייה של 14.7%. העלייה בהכנסות נובעת בין היתר מצמיחה של 16.7% בכמות המכולות ששינעה החברה ל-698 אלף, בהשוואה ל-598 אלף ברבעון המקביל (מכולה – TEU, יחידת הובלה טיפוסית, באורך של 20 רגל או 6.1 מטר, בגובה של כ-2.6 מטר ורוחב של 2.44 מטר). ההכנסות משירותי תובלה עלו ברבעון ב-85 מיליון דולר. מנגד, התשלום הממוצע עבור יחידת מכולה ירד ב-1.6% ל-938 דולר, מול 953 דולר ברבעון המקביל - נתון שפגע בשורת ההכנסות.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
בה בעת, עלויות ההובלה גדלו בתקופת הדוח ב-22.2% והסתכמו ב-698.1 מיליון דולר, לעומת 571.3 מיליון דולר ברבעון המקביל. צים מייחסת את העלייה בהוצאות, בין היתר, לעלייה של 14.7% בהוצאות הטיפול במכולות (שמספרן עלה כאמור), שגררה תוספת של 41.7 מיליון דולר להוצאה התפעולית.
הוצאות הדלק זינקו ב-46%, תוספת של 38.7 מיליון דולר (על רק העלייה במחירי הנפט); הוצאות החכרת ספינות ומכולות צמחו ב-25.7%, תוספת של 22.7 של מיליון דולר; כך גם נרשמה תוספת של 19.2 מיליון דולר (39%) בהוצאות הנמל של צים.
העלייה בשורת ההוצאות קיזזה את הצמיחה בהכנסות וכך ירד הרווח הגולמי של החברה בחדות, מ-60.33 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2017 ל-28.61 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2018. השורה התפעולית בדוח כבר משקפת מעבר להפסד: צים סוגרת את הרבעון הראשון עם הפסד תפעולי של 7 מיליון דולר, לעומת רווח של 24.6 מיליון דולר ברבעון המקביל.
בשורה התחתונה של הרבעון הראשון התרחב ההפסד של צים ל-35.4 מיליון דולר, לעומת הפסד של 8 מיליון דולר ברבעון המקביל. בנתון המתואם (בנטרול אירועים חד פעמיים) עומד ההפסד על 26.1 מיליון דולר, לעומת רווח נקי מתואם של 2.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. החובות ארוכי הטווח של צים ירדו בשנה אחרונה ב-6.7% והם עומדים עתה על 1.19 מיליארד דולר.
צים נשלטת על ידי קנוןשל עידן עופר (32%) וגופים מוסדיים (68%). את שנת 2017 סיימה החברה באופטימיות, עם עלייה של 8% במספר המכולות שהובילה ל-2.63 מיליון, הרווח התפעולי עמד על 135 מיליון דולר (מול הפסד תפעלי של 52 מיליון דולר ב-2016) ורווח נקי של 11.3 מיליון דולר (מול הפסד של 163 מיליון דולר בשנה קודמת). בדוח הרבעוני הנוכחי שפורסם היום מציינת צים את ההיבט התנודתי של תעשיית הספנות, ואת המגמה של שני הרבעונים האחרונים של ירידה במחירי ההובלה מול עלייה במחירי הדלקים.
הדוחות הנוכחיים של צים משקפים מגמה דומה לזו שהציגה ענקית הספנות הדנית מולר מרזק (Moller-Maersk) . לפי הדוח הרבעוני של מרזק שפורסם בשבוע שעבר, עלויות ההובלה שגדלו בשיעור חד, בין היתר בשל עלייה במחירי הדלקים, פגעו קשות בשורת הרווח. החברה רשמה ברבעון הראשון עלייה של 5% ברווח לפני מס, ל-669 מיליון דולר, כאשר התחזיות בשוק עמדו על רווח גדול הרבה יותר של 852 מיליון דולר.
"בחודשים האחרונים נרשמה עלייה של 50% במחירי הדלק והחברות הגדולות בעולם לא מצליחות להתמודד עם זה. התוצאות שלנו טובות יותר מהחברות הגדולות בענף", אמר מנכ"ל צים, אלי גליקמן בשיחה עם "כלכליסט", לאחר פרסום הדוח הרבעוני. לדבריו "צים הגיעה ברבעון הראשון לשיא מבחינת מחזור ההכנסות שלה וגם במספר המכולות אנחנו מובילים. אנחנו כמובן לא מסתפקים בזה".
גליקמן מציין כי בשבועות שחלפו מאז שהסתיים הרבעון הראשון של השנה מחירי הדלק ממשיכים לעלות. מנגד מחירי התובלה הימית רק מתחילים להתאושש ולהדביק את המגמה. "אנחנו רואים בשבועות האחרונים עליה במחירים, אנחנו מקווים שהעלייה תדע לפצות אותנו על העלייה במחירי הדלקים". גליקמן מערכיך כי אם מחירי הדלקים יתבססו ברמות הנוכחיות ומחירי התובלה ימשיכו להתאושש כבר ברבעון השלישי צפוי שיפור משמעותי יותר. "אני חושב בזהירות שהרבעון השלישי יהיה עם תוצאות טובות יותר מהרבעון הראשון. אבל אנחנו לא יודעים עד לאן יגיעו מחירי הדלק".