$
שווקי חו"ל

דניאל אק - ממיליונר בגיל 23 למיליארדר בגיל 35

מייסד ספוטיפיי, שהונפקה השבוע בניו יורק, עשה דרך ארוכה מאז פתח בנעוריו את העסק הראשון שלו בחדר ביתו שבפרברי שטוקהולם; איך הוא רואה את העתיד של שירות הסטרימינג המצליח?

שירות כלכליסט 17:3006.04.18
דניאל אק, המייסד השותף ומנכ"ל ספוטיפיי, הוא המיליארדר החדש של ענף הטכנולוגיה. זאת לאחר ששירות הסטרימינג למוזיקה הפך ביום שלישי לחברה נסחרת בבורסה של ניו יורק - באמצעות הנפקה שהעניקה לחברה שווי של יותר מ-26 מיליארד דולר בתום יום המסחר הראשון שלה. אק בן ה-35, המחזיק בידיו כ-9% מהחברה, שווה כעת כמעט 2.5 מיליארד דולר.

 

 

 

אולם לפי כתבה שהתפרסמה עליו ב-CNBC, אק מורגל ברווחי ענק עוד מגיל צעיר. כבר בגיל 23 הפך אק, שנולד שבדיה, למיליונר בזכות עצמו - שנתיים בלבד לפני שהשיק את הגרסה הראשונה של ספוטיפיי. בנעוריו לימד עצמו לכתוב קוד והתחיל את העסק הראשון שלו בגיל 14 – בשיא בועת האינטרנט של סוף שנות ה-90 הוא הציע שירותי עיצוב והוסטינג לאתרי אינטרנט עסקיים שאותם העניק ממחשבי בית הספר או מהמחשב בביתו שבפרברי שטוקהולם.

 

 

ההנפקה השבוע ההנפקה השבוע צילום: nyse@

 

אק סיפר כי בתחילה הציע שירותים אלו לחבריו אולם עד מהרה התרחב והעניק שירותים לעסקים מקומיים תמורת 5,000 דולר. בתוך זמן קצר החל לסגור את החודש עם שכר של 50 אלף דולר. לדברי אק, אפילו הוריו לא ידעו על העסק המכניס שלו עד שהחלו לשים לב למשחקי הווידאו והגיטרות היקרות שקנה לעצמו. "אני לא חושב שהיו הרבה בני 13 בעלי גיטרת פנדר סטראטוקסטר 1957 מקורית ודברים כאלו, אבל לי היה", אמר.

 

הקשר עם שון פארקר

 

באותה התקופה החל אק לשוחח אונליין עם המייסד העתידי של נפסטאר ולימים משקיע בספוטיפיי - שון פארקר. הם לא הכירו אחד את השני, ונפגשו רק ב-2009 לאחר שפארקר שלח לאק מייל המשבח את ספוטיפיי. לאחר ששוחחו הבינו שני היזמים כי בילו שעות ארוכות בשיחות זה עם זה כנערים בחדרי צ'ט תחת שמות בדויים.

 

על אף שעד ליום הולדתו ה-16 הרוויח אק הרבה יותר מאביו המכונאי, העסק שניהל מחדר השינה "הפך למשעמם", אמר בראיון לפייננשל טיימס ב-2013. הוא החל לשכור מתכנתים שיעשו את העבודה במקומו ובגיל 18 כבר ניהל צוות של 25 אנשים. כמו כן, הוא נאלץ להפוך את העסק שהלך וגדל לחברה בע"מ בשל העובדה ש"רשויות המס השבדיות החלו לשאול שאלות לגבי המקור של כל הכסף הזה". בשלב מסוים ממשלת שבדיה יצרה עמו קשר והודיע לו כי הוא חייב "כמה מאות אלפי קרונה במסים".

 

 

אק. חוב לממשלת שבדיה - בגיל צעיר אק. חוב לממשלת שבדיה - בגיל צעיר צילום: spotifypresscom

 

ב-2002 סיים אק את לימודיו בתיכון ובמקום להמשיך ולצבור חובות לממשלה, הוא נרשם ללימודים באקדמיה המלכותית לטכנולוגיה של שבדיה כדי ללמוד הנדסה. אולם נשר מלימודיו לאחר שמונה שבועות בלבד והחל לעבוד עם כמה חברות טכנולוגיה, וביניהן אתר מסחר מקוון בשם טריידרה (Tradera) שנרכשה בידי איביי לאחר זמן מה. הוא גם שימש כסמנכ"ל טכנולגיה בחברת סטארדול (Stardoll), שפיתחה משחק אופנה אונליין.

 

בסופו של דבר ייסד אק חברת שיווק אינטרנטית משלו –אדוורטיגו (Advertigo) – שאותו מכר ב-2006 לחברת טרייד-דאבלר (TradeDoubler) השבדית תמורת 1.25 מיליון דולר.

 

הוא היה רק בן 23.

 

"הבנות שהיו איתי לא היו נחמדות ביותר"

 

בתחילה לקח אק את הרווחים ו"פרש" מהעסק, ורכש דירת יוקרה בלב שטוקהולם ומכונית פרארי שעימה נסע לבילויים עם חבריו במועדונים בעיר. אולם, בראיון לניו יורקר ב-2014, סיפר כי סגנון החיים הזה הפך אותו "למדוכא לחלוטין".

 

לדבריו, "הבנתי שהבנות שאיתן הייתי לא היו נחמדות ביותר, הן רק השתמשו בי, ושחבריי לא היו חברי אמת. הם היו שם בשביל הכיף, אבל אם המצב הפך למכוער הם היו עוזבים אותי בשנייה".

 

 

 

על אף שצבר הון בגיל צעיר, אמר אק בראיון כי "אף אחד לא מלמד אותך מה לעשות אחרי שהצלחת להגיע לעצמאות כלכלית".

 

אק הבין מהר מאוד כי הכסף פחות חשוב לו מעיסוק במשהו שהלהיב אותו באמת. "התחלתי לחשוב מה חשוב לי באמת והבנתי שישנם שני דברים בחיי שהיו תמיד מרשימים, והם מוזיקה וטכנולוגיה".

 

ספוטיפיי באה לעולם

 

הבנה זו הובילה אותו לפרויקט הגדול הבא: לקראת סוף 2006 הוא חבר למרטין לורנטזון – המייסד השותף של טרייד-דאבלר – והם הגו את הרעיון לספוטיפיי. הם שאבו את ההשראה מנפסטאר, אך חשבו כיצד להתמודד עם סוגיית הפרת זכויות יוצרים באמצעות שימוש בטכנולוגיית סטרימינג ובאמצעות הסכמי שימוש עם חברות התקליטים.

 

 

 צילום: גטי אימג'ס

 

שירות הסטרימינג למזיקה הושק באוקטובר 2008, בתחילה עבור משתמשים אירופאים. זאת לאחר שאק השקיע שנתיים בפיתוח השירות ובשכנוע חברות התקליטים והמוזיקאים לאפשר לו להציע את המוזיקה שלהם בשירות החדש שלו.

 

הקושי בהשגת רישיון בינלאומי למוזיקה לא אפשר את השקת השירות בארה"ב עד ל-2011. אך ספוטיפיי המשיכה להיתקל במכלול של חסמי צמיחה, כולל מחלוקות עם לייבלים מובילים ועם יריבות כגון אפל, וכן מצד מוזיקאים כגון טיילור סוויפט, שמתחו ביקורת על הרווחים שמעבירה ספוטיפיי למוזיקאים, שבמוזיקה שלהם היא משתמשת.

 

 

 

אולם מאז הפכה ספוטיפיי לשירות עם 160 מיליון משמשים חודשיים, ובכללם 71 מיליון מנויים קבועים. זאת על פי האומדן האחרון של החברה. הכנסותיה לשנת 2017 הסכמו בכ-5 מיליארד דולר, כולל הפסד של 1.5 מיליארד דולר בשל התמלוגים הגבוהים שהיא משלמת. כעת שוויה ספוטיפיי עומד על עשרות מיליארדי דולר, ואק הוא איש הרבה יותר עשיר ממה שהיה בתחילת השבוע.

 

במבט לעתיד, ספוטיפיי תתחרה בענקיות כמו אפל ואמזון בחזית הסטרימינג למוזיקה. אולם החברה של אק מחזיקה כעת ב-36% ממנויי שירותי הסטרימינג – הרבה יותר מיריבותיה – וישנם אנליסטים המאמינים כי היא מסוגלת להכפיל את בסיס המנויים שלה עד ל-2020.

 

אלק לא רואה את ההנפקה של החברה כשיא בצמיחתה, שכן לטענתו החברה עודנה ב"ימיה הראשונים" בלבד. לדבריו, "אנחנו כעת בעשור הראשון מתחילת המסע, ואני באמת מרגיש שאנחנו רק בתחנה השנייה שלו".  

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x