בלעדי לכלכליסט
נוקמת בשופרסל? ישראייר במגעים לשת"פ עם רמי לוי
ישראייר שבבעלות אי.די.בי צפויה לחבור לרמי לוי בהקמת מיזם תיירותי. זאת לאחר שהחברה־האחות שופרסל הקימה מיזם עם גוליבר, אף שקיימה עם ישראייר מגעים. ברקע: עימות בין מנכ"ל שופרסל לבעל השליטה על העברת מועדון הלקוחות לכאל
עימות פנימי סוער בתוך קבוצת אי.די.בי בין שופרסל לחברת התיירות ישראייר. העימות בין השתיים החל בעקבות שיתוף הפעולה בין שופרסל לקבוצת גוליבר תיירות, והקמת חברה־בת משותפת בשם שופרסל תיירות.
מתברר שישראייר ניהלה משא ומתן ממושך עם שופרסל במקביל לגוליבר וביקשה לבצע את המיזם איתה, כחברה־בת בבעלות מלאה של אי.די.בי, בעלת השליטה בשופרסל. אולם הנהלת שופרסל בראשות המנכ"ל איציק אברכהן והמשנה למנכ"ל שלמה זהר בחרה בסופו של דבר בגוליבר.
- שופרסל דחתה את הערכת השווי - הורידה ב-8% את מחיר שופרסל פיננסים
- על מדפי שופרסל: לחם, חלב ונופש בטורקיה
- רמי לוי רוכש מחצית מהרשת המוזלת גוד פארם
"יכלה לתת רק פתרון חלקי"
בכירי ישראייר הביעו את אכזבתם מצעד זה גם בפני בעל השליטה באי.די.בי אדוארדו אלשטיין שבחר שלא להתערב בשלב זה. ל"כלכליסט" נודע כי בצעד נגדי ישראייר מנהלת בימים אלה מו"מ לשיתוף פעולה דומה עם המתחרה של שופרסל, רמי לוישיווק השקמה שבשליטת רמי לוי.
בשופרסל טענו בשיחות פנימיות עם בכירי אי.די.בי כי ישראייר יכולה לתת פתרון חלקי בלבד למטרות המיזם מכיוון שהיא לא פעילה בחלק מהתחומים הנדרשים במיזם התיירות המשותף ולא מעניקה פתרון מלא לכל הספקטרום התיירותי, כמו למשל טיסה במחלקת עסקים לאירופה — טיסה שהפלטפורמה האינטרנטית של גוליבר מאפשרת.
בין רמי לוי לבין ישראייר יש כבר כיום שיתוף פעולה במבצעים נקודתיים, אבל לא במיזם רחב של פעילות משותפת בחברה־בת. פעילות כזו, אם תיחתם, תיצור תחרות למיזם של שופרסל וגוליבר, ובה למעשה יתחרו שתי קבוצות של אי.די.בי זו בזו.
גוליבר וישראייר פועלות שתיהן בתחום הנופשים בחו"ל. גוליבר הוקמה על ידי ערד מרום (85%) בתמיכתו של שמואל מרום, מי שהקים את חברת התיירות יוניתורס ומיזג אותה בזמנו לדיזנהויז מקבוצת אי.די.בי (אז בשליטת נוחי דנקנר) ומכר בה את חלקו בסופו של דבר.
ישראייר, או אי.די.בי תיירות, מנוהלת על ידי אורי סירקיס שביצע מהפכה בחברה, והוביל אותה לרווחיות דו־ספרתית דולרית אחרי שנים של הפסדים — רווח נקי של 11 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2017. יו"ר החברה הוא גיורא ענבר.
בשנה וחצי האחרונות ניהלה אי.די.בי משא ומתן עם אל על למיזוג של אי.די.בי תיירות (ישראייר) עם סאן דור, החברה־הבת של אל על, כשאי.די.בי היתה אמורה לקבל 25% ממניות החברה הממוזגת. רשות ההגבלים טרפדה את העסקה כשלא אישרה אותה בינואר האחרון. הנימוק היה כפול: מיזוג ימנע אפשרות לפעילות עצמאית של אל על בקו התעופה לאילת, וכמו כן המיזוג מעלה חשש לדחיקת המתחרים הנובעת מהתלות המוחלטת של חברות התעופה הישראליות, בעיקר ארקיע, בשירותי האבטחה של אל על הניתנים בחו"ל. ארקיע פעלה נמרצות לסיכול המיזוג.
הקמת המיזם המשותף של שופרסל וגוליבר פורסמה בסוף ינואר, ובמסגרתה שופרסל תחזיק ב־53% ממניותיה של שופרסל תיירות וקבוצת גוליבר תחזיק ב־47% ממנה. שופרסל תיירות תנהל פעילות תיירות אינטרנטית להזמנת טיסות, מלונות וחבילות נופש בישראל ובחו"ל ותספק לחברי מועדון שופרסל הצעות מותאמות אישית.
בהסכם מתכוונת שופרסל תיירות למנף את היתרונות היחסיים של שני בעליה: מועדון הלקוחות של שופרסל שמונה 2 מיליון חברים, ערוצי ההפצה והשיווק הדיגיטליים של החברה והיכולות הדיגיטליות והמוניטין של קבוצת גוליבר שמפעילה את חברת התיירות גוליבר, אתר השוואת מחירי התיירות Travelist ואפליקציית הרגע האחרון חוליו.
הפעילות הזו מרחיבה את פעילות מועדון הלקוחות לאחר שהחברה הקימה על בסיסו את שופרסל פיננסים, שהנפיקה כרטיסי אשראי.
חמיצות בין הבכירים
לפני שלושה חודשים הדהימה שופרסל את לאומי קארד ובעליה בנק לאומי כשהחליטה להעביר את שיתוף הפעולה שלה עם לאומי קארד לשיתוף פעולה מול המתחרה ויזה כאל שבבעלות בנק דיסקונט, במהלך שהביא לנזק של מאות מיליוני שקלים ללאומי קארד.
הנהלת שופרסל בראשות אברכהן וזוהר תמכה בהישארות בלאומי, אבל אלשטיין והנהלת אי.די.בי לחצו וטענו שההסכם עם ויזה כאל טוב יותר כלכלית וסיפקו נתונים המוכיחים זאת. בסיומה של סאגה שנמשכה חודשים החליט דירקטוריון שופרסל לעבור לוויזה כאל. הפרשה השאירה טעם רע ביחסים בין אברכהן לאלשטיין.
משופרסל לא נמסרה תגובה. מישראייר נמסר כי היא ביצעה כמה מבצעי מכירות ממוקדים עם רמי לוי שהוגדרו כהצלחה גדולה והחברות בוחנות להרחיב את שיתוף הפעולה ולהפעיל מיזם במשותף.