חברת האשראי החוץ בנקאי אופל באלנס: התשואה על תיק הלקוחות - 23% ב-2017
יתרת תיק הלקוחות של החברה זינקה ב-27% ל-198 מיליון שקל; הכנסות המימון נטו עמדו על 41.6 מיליון שקל - עלייה של 19% לעומת השנה המקבילה
תיק הלקוחות של החברה צמח בשנה שחלפה ב-27% ל-198.8 מיליון שקל, והתשואה עליו הסתכמה ב-23%; בשלוש השנים האחרונות צמח היקף התיק מדי שנה ביותר מ-20%. החברה מציגה תשואה דו-ספרתית בתיק הלקוחות, תשואה גבוהה יחסית לעומת חלק מהשחקניות בענף המציגות תשואה חד-ספרתית.
הסיבה לכך היא שבאופל מתרכזים רק בניכיון צ'קים ואילו אצל חלק מהשחקניות האחרות נתח לא מבוטל מהפעילות הוא נכיון צ'קים עצמיים - שזה למעשה מתן הלוואה, אך תמורת שיעור ריבית נמוך יותר. במתן הלוואה חברת המימון עומדת כנגד מקבל ההלוואה והבטוחה הקיימת כנגדה אם קיימת, ואילו בנכיון של צ'ק חברת המימון עומד כנגד הלווה שהוא מקבל הצ'ק והן אל מול כותב הצ'ק (המושך) שממנו מקבלת חברת המימון את הסכום לפרעון ההלוואה.
סיבה נוספת לתשואה הגבוהה שמציג תיק הלקוחות של אופל היא מחזור הגלגול של התיק- נכיון צ'קים נעשה לפרק זמן ממוצע של שלושה חודשים, מה שמאפשר לאופל לנצל כל שקל פנוי של מקורות מימון כנגד מספר הלוואות מדי שנה. לעומת זאת, אצל חלק מהשחקניות אחרות שגם מעמידות הלוואות רגילות כושר הניצול של כל שקל פנוי הוא נמוך יותר משום שהלוואה לרוב נפרעת לאחר פרק זמן ארוך יותר לעומת צ'ק.
דני מזרחי | צילום: אוראל כהן |
עיקר פעילותן של החברות היא ניכיון צ'קים של צד ג' תמורת עמלה, במטרה להקדים את תזרים הצ'ק למועד מוקדם יותר מזה הנקוב על גביו. אצל חלק מהחברות ניתן גם לבצע ניכיון של צ'קים עצמיים - מה ששקול למתן הלוואה של ממש. נאוי למשל מאפשרת לעשות זאת וזו עיקר פעילותה מול חברות גדולות. וחלקן של עסקאות אלו אף גדל אצלה בשנים האחרונות ועמד נכון לרבעון השלישי של השנה שחלפה על מעל 70% מהתיק.
שליש מתיק הלקוחות של אופל בלאנס מקורו בענף הנדל"ן; כלומר, ספקים מענף הנדל"ן ולאחר מכן מענף התשתיות קיבלו צ'קים תמורת סחורה או שירות שסיפקו והם ביצעו הקדמה של התשלום תמורת עמלה. גם מבחינת מושכי (כותבי) הצ'קים, הנתח העיקרי (36%) מגיע מענף הנדל"ן ולאחר מכן תשתיות