$
בורסת ת"א

אפסילון ושלומי פרידמן החליטו לנסות את מזלם במקום שבו דודו זקן נכשל

כמה ימים אחרי שאודם ביטלה גיוס אג"ח פיקדונות, בית ההשקעות ינסה לגייס היום 400 מיליון שקל בהרחבת אג"ח א'

אורן פרוינד 08:1708.01.18

חברת אלה פיקדונות של בית ההשקעות אפסילון ושלומי פרידמן תצא היום לגיוס נוסף של אג"ח פיקדונות — הכלי הפיננסי החדש בשוק ההון הישראלי, ותנסה את מזלה במקום שחברת אודם של דודו זקן, לשעבר המפקח על הבנקים, נכשלה. אודם, שניסתה לגייס אג"ח פיקדונות בשבוע שעבר, הודיעה ערב המכרז המוסדי שהיא מבטלת את ההנפקה בשל "אי־כדאיות כלכלית". אלא שאפסילון ופרידמן סבורים שיש כמה הבדלים מהותיים בין ההנפקה המתוכננת שלהם לבין ניסיון ההנפקה הכושל של זקן.

 

אג"ח פיקדונות מגויסות על ידי חברה שמפקידה את תמורת הגיוס בפיקדונות בנקאיים. ההפרש בין הריבית הבנקאית לריבית המשולמת למחזיקים מהווה את הרווח עבור החברה המנפיקה. פרידמן ואפסילון, בניהולו של שמואל פרנקל, היו הראשונים לבצע הנפקה כזו באוקטובר 2017, כשניסו לגייס מיליארד שקל לסדרה א' הדולרית שזכתה לציטוט ריבית בנקאית של 3.075%. ההנפקה קרטעה והם הצליחו לגייס רק 433 מיליון שקל.

 

כמה שבועות לאחר מכן הם יצאו שוב לגיוס נוסף עם אג"ח ב' צמודת מדד. שינוי זה גרר ביקושים אדירים והחברה גייסה 2.7 מיליארד שקל במרווח אפקטיבי של 70 נ״ב, המשקף ריבית נקובה של 0.618%. כעת, עם הרוח הגבית של סדרה ב', מנסים באפסילון לתקן את ההנפקה המקרטעת של סדרה א' עם גיוס של 400 מיליון שקל נוספים. לקראת ההנפקה הם כבר קיבלו "ציטוט" מהבנקים לגבי הריבית שהם יקבלו על הפיקדונות, שעומדת על 3.08%. מנגד, נקבע מחיר מקסימום בהנפקה שמשקף ריבית אפקטיבית של 3.04% עבור המוסדיים. לפיכך, המרווח עבור אלה פיקדונות הוא נמוך מאוד, אבל עדיין צפוי להניב ל רווחים.

 

אלה פיקדונות בונה על ביקושים שיגיעו מהמוסדיים בשל העובדה שלקוח מוסדי יקבל היום בבנק ריבית של 2.9% על פיקדון עם מח"מ זהה, ולכן קנייה של אג"ח שמשקפת תשואה של 3.04% אמורה להיות כדאית עבורו. כעת נשאלת השאלה מדוע אפסילון חושבת שתצליח לקבל ביקושים בעוד זקן נכשל.

 

ההבדל בין ההנפקה של אפסילון לבין ההנפקה של אודם וזקן, שכשלה, נעוץ בעובדה שמדובר במוצר שונה. בעוד בהנפקה של אפסילון מדובר באג"ח צמודת דולר , אודם רצתה להנפיק אג"ח צמודת שקל. הבדל חשוב נוסף נוגע לעלויות התפעול של חברה בורסאית. עלויות אלו נעות סביב חצי מיליון שקל עד מיליון שקל בשנה, ומכיוון שההנפקות האלו עובדות על מרווחים מאוד נמוכים, כל שינוי קטן במרווחים יוכל להפוך את ההנפקה ללא כדאית.

 

בנוסף, לאפסילון יש כבר פלטפורמה עובדת (אלה פיקדונות), לכן היא יכולה להרשות לעצמה להרחיב את הסדרות הקיימות מבלי להעמיס עליהן עלויות תפעול נוספות זאת, להבדיל מהמקרה של זקן שהיה צריך להביא בחשבון את עלויות התפעול של אודם שמועמדת להיכנס לבורסה, בבחינת הכדאיות של ההנפקה.

 

 

שמואל פרנקל שמואל פרנקל צילום: עמית שעל

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x