בלעדי לכלכליסט
לאומי קארד שלחה מסר מאיים לשופרסל על המעבר אל כאל
מכתב חריף נשלח מיו”ר לאומי קארד ליו”ר שופרסל ובו תמיהות לגבי מרכיבי העסקה ואופן קבלת ההחלטה להעדיף את כרטיסי האשראי של כאל. “תנאי ההתקשרות עם כאל נחותים מבחינת שופרסל פיננסים ביחס למתווה שגובש עם לאומי קארד”
הסאגה של העברת כרטיסי האשראי של שופרסל מלאומי קארד לכאל לא הסתיימה. ל”כלכליסט” נודע כי אתמול קיבל יו"ר שופרסל ישראל ברמן מכתב חריף מיו"ר לאומי קארד ירון בלוך, ובו תמיהות לגבי העסקה ואופן קבלת ההחלטה של שופרסל להעדיף את ההצעה של כאל על לאומי קארד.
- שופרסל: זינוק של 27.5% ברווח הנקי ברבעון השלישי
- אברכהן על מבצעי ההוזלות החריגים של רשתות: "שוכחים שחברה עובדת עבור הלקוח אבל גם כדי להרוויח כסף"
- "הרשתות צריכות להתמקד בחווית לקוח לצד מחירים הוגנים”
"בהיותה של לאומי קארד שותפה בשופרסל פיננסים, היא שומרת על מלוא זכויותיה לאישור הליך ההתקשרות ובאשר לזהות הגורמים שהיו רשאים לאשר את ההתקשרות (עם כאל), במיוחד בשים לבה למכלול העובדות שנודעו בקשר עם ההתקשרות", כותב בלוך לברמן.
אפשרות לחיסול חשבונות
לפני חודש החליטה שופרסל להעביר את פעילות כרטיסי האשראי שלה מלאומי קארד, לאחר התקשרות ארוכת שנים, אל ויזה כאל.
לאומי קארד נשלטת בידי בנק לאומי וקבוצת עזריאלי ואילו כאל על ידי הבנקים דיסקונט והבינלאומי. מועדון הכרטיסים של שופרסל ולאומי קארד נחשב לאחד הגדולים בשוק כרטיסי האשראי החוץ־בנקאיים, ואובדנו מהווה מכה קשה ללאומי קארד.
הרווח התפעולי של המועדון עמד אשתקד על 47 מיליון שקל, והוא מהווה כ־15% מהרווח התפעולי השנתי של החברה. הוא החל לפעול ב־2006, ונתח השוק שלו בתחום כרטיסי האשראי החוץ־בנקאיים הוא כ־%17. 22% מהמכירות ברשת שופרסל מתבצעות באמצעות הכרטיס.
כפי שנחשף ב”כלכליסט” הנהלת שופרסל היתה בעד המשך ההתקשרות עם לאומי קארד והדירקטוריון היה זה שכופף אותה לטובת כאל, תוך הצגת מצגת שמראה את הפרמטרים של הצעת כאל שלדבריהם היתה טובה משמעותית מזו של לאומי קארד. מקורבים ללאומי קארד טענו כי כי מדובר בחיסול חשבונות של אדוארדו אלשטיין בעל השליטה באי.די.בי עם מנכ"לית לאומי רקפת רוסק־עמינח, שהקשתה עליו את רכישת השליטה באי.די.בי וקבלת מימון לחברה. בשופרסל טענו בתגובה כי ההחלטה התקבלה משיקולים כלכליים טהורים.
מטענים קשים בין הצדדים
המכתב של בלוך מעיר את הנושא מחדש ורומז כי לאומי קארד טרם אמרה את המילה האחרונה.
"מטרת מכתבי היא לנסות ולהחזיר את מערכת היחסים בין שופרסל ולאומי קארד לפסים עסקיים חיוביים, וזאת לטובת כל הנוגעים בדבר”, נכתב בו. “לאומי קארד כשותפה במועדון שופרסל פיננסים, וכמי שהקימה עם שופרסל את המועדון, ולמרות ההחלטה הבלתי מובנת שהתקבלה - תקפיד שלקוחות המועדון לא ייפגעו בשל החלטה זו ככל שהדבר תלויה בה".
לאומי קארד נותרה בעלת מניות בשופרסל פיננסים והיא מחזיקה ב־16% מהמניות כשפז דלק מחזיקה ב־20% ושופרסל ב־64%. ההערכות הן שלאומי ימכור עתה את חלקו במיזם, אם כי צפוי מו"מ קשה עם שופרסל לאור המטענים הקשים בין הצדדים. כשותפה בשופרסל פיננסים טוענת לאומי כי יש לה מה לומר וכי היא כבעלת מניות נפגעה מההחלטה. "לאחר עיון בדיווחים שפורסמו אודות העסקה של שופרסל עם כאל, התעצמה תחושת חוסר ההבנה שלנו לפשר ההחלטה שהתקבלה על ידי שופרסל", כותב בלוך. "תנאי ההתקשרות עם כאל נחותים מבחינת שופרסל פיננסים ביחס למתווה שגובש עם לאומי קארד ונדמה היה שסוכם, עת מנכ"ל שופרסל ‘לחץ יד’ על המתווה האמור, כי המלצת הנהלת שופרסל הינה להתקשר בהסכם עם לאומי קארד", מציין בלוך.
בשלב זה עובר בלוך לטענות המשמעותיות כלפי דירקטוריון שופרסל וטוען למעשה כי לא עמדה בסיכומים עמם: "לאורך כל המו"מ ניתנה הבטחה, כי אם תהיה לשופרסל הצעה טובה יותר, היא תחזור ללאומי קארד על מנת שזו תוכל לשפר עוד יותר את הצעתה. דבר זה לא קרה, באופן בלתי מובן לחלוטין ולבטח בלתי מובן נוכח הניתוחים של לאומי קארד שהצעתה הכוללת עדיפה על פניה, מבחינת שופרסל פיננסים ושופרסל, על פני ההתקשרות עם כאל”.
לדברי בלוך במכתב “ברור שכדי שהצעת לאומי קארד תהיה נחותה, נדרשת ההצעה המתחרה להתגבר על העלויות העצומות של גיוס הלקוחות מחדש". בלוך מעריך עלויות אלה ב־100 מיליון שקל ורומז בהמשך כי המו"מ מול שופרסל למכירת המניות של לאומי קארד בשופרסל פיננסים יהיה גבוה מהצפוי.