$
בורסת ת"א

אמזון ועליבאבא: תאומות אבל לא זהות

שתי החברות שולטות בחלק הארי מהמסחר המקוון בעולם, אבל הן שונות מאוד זו מזו — ממודל ההכנסות שלהן, דרך רמת החשיפה לשוק הבינלאומי ועד הפער העצום בשיעור הרווחיות. במרבית הפרמטרים מנצחת הענקית מסין

שמוליק קרפף 07:1719.09.17
ענקיות המסחר המקוון אמזון (סימול: AMZN) ועליבאבא (סימול: BABA) שינו את עולם הקמעונאות. המכירות ברשת צומחות בקצב מסחרר על חשבון החנויות הפיזיות, והמגמה ניכרת בביצועי המניות. בעוד מניות של רשתות כמו מייסי'ס וטארגט צנחו בעשרות אחוזים מתחילת השנה, זינקו מניות עליבאבא ואמזון ב־100% וב־31% בהתאמה.

 

עליבאבא מתמחה בהפעלת קניונים וירטואליים, ובהם טאובאו מרקטפלייס (Taobao Marketplace) — פלטפורמה דומה ל־eBay למכירת מוצרי יד שנייה, וטאובאו מול (Taobao Mall) — פלטפורמה למכירה בין עסקים לצרכנים (B2C). עליבאבא גובה עמלה מבעלי העסקים בעבור שימוש בתשתית העסקית המקוונת, אך אינה פועלת בעצמה כקמעונאית.

 

אמזון מתחרה בלקוחותיה

גם אמזון מאפשרת לבתי עסק לבצע מכירות על גבי הפלטפורמה האינטרנטית שלה, אך בשונה מעליבאבא היא מתפקדת כבית מסחר קמעונאי לכל דבר ועניין. ברבים מהמקרים היא אף מתחרה ישירות בבתי העסק שפועלים על הפלטפורמה שלה עצמה. לפיכך, אמזון אחראית לכל שרשרת האספקה — אחסון, אריזה ומשלוח המוצרים, וגם וידוא הגעתם לצרכנים. עיקר ההכנסה של אמזון מיוחס למכירה של מוצרים ושירותים, ולא לעמלה שמשלמים בתי העסק.

 

הקניות המקוונות רק עולות הקניות המקוונות רק עולות

 

עליבאבא, המלכה הבלתי מעורערת של המסחר המקוון בסין, שולטת ב־80% ממנו. גם אמזון דומיננטית מאוד באזורה, צפון אמריקה, עם נתח של כ־43% מהמסחר המקוון, לפי המגזין "ביזנס אינסיידר". עם זאת, מבחינת שיעור החשיפה לשוק הבינלאומי, אמזון היא המנצחת, עם כ־35% מהמכירות מחוץ לארה"ב, בעוד המכירות מחוץ לסין מהוות כ־25% בלבד מכלל המכירות של עליבאבא.

 

מי מהשתיים רווחית יותר? ב־12 החודשים עד סוף יוני רשמה עליבאבא רווח נקי של 6 מיליארד דולר, המהווה 25.8% מההכנסות השנתיות. אמזון הציגה רווח נקי של 2.6 מיליארד דולר — 1.8% בלבד מהכנסותיה השנתיות. הפער המשמעותי ברווחיות מיוחס למודל העסקי השונה של החברות. עליבאבא אינה נדרשת להשקעות מהותיות בתשתיות לוגיסטיות מורכבות. אמזון, לעומתה, חייבת להתרחב ולהשקיע במרכזים לוגיסטיים שיספקו אחסון, אריזה ומשלוח ליעדים ברחבי העולם.

 

עליבאבא צומחת יותר

ומי משתי החברות מוכרת יותר "דברים" ברשת? נראה שגם כאן התשובה היא עליבאבא. שווי הסחורות והשירותים (GMV) שהחליפו ידיים על הפלטפורמות שלה בשנה שחלפה עמד על 547 מיליארד דולר. כיוון שאמזון אינה מספקת תוצאות במונחי שווי סחורות ושירותים, המספרים המדויקים אינם ידועים, אך ההערכות עומדות על כ־200 מיליארד דולר — 40% בלבד מהסחורות והשירותים שמוכרת עליבאבא.

 

ג'ק מא יו"ר בעל השליטה עליבאבא ג'ק מא יו"ר בעל השליטה עליבאבא צילום: בלומברג

 

 

 

ומה לגבי קצב הצמיחה? שוב המנצחת היא עליבאבא. בשנה שחלפה רשמה הענקית הסינית הכנסות של 23 מיליארד דולר, זינוק של 56% לעומת השנה שלפניה. אמזון, לעומתה, נאלצה להסתפק בצמיחה של 25% בשורת ההכנסות ביחס לשנה הקודמת.

 

לזכות אמזון ייאמר שהיא הרשת המהפכנית בעולם. המודל העסקי שלה הוכיח את עצמו כמה וכמה פעמים, וכפועל יוצא מכך נהנו בעלי המניות מעליות שערים פנטסטיות של 1,300% במשך עשור. עם זאת, ההכנסות של עליבאבא צומחות בקצב יותר מכפול מזה של אמזון. וחשוב יותר, עליבאבא מצליחה לתרגם חלק ניכר מההכנסות לרווח נקי ולתזרים מזומנים.

 

הכותב הוא אנליסט מניות חו"ל במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x