הקאמבק של סאני: "הפכנו לחביבי הבנקים ואנחנו רעבים"
שינויים תכופים בהנהלת החברה לא הפריעו למנייתה של סאני תקשורת לנסוק מתחילת השנה ב־450% ולרווחיה ברבעון השני לזנק ב־123%. המנכ"ל משה פרי: "סאני של היום וסאני של לפני שלוש שנים אלה שני עסקים שונים לגמרי, חוץ מהשם"
ביסוס מעמדה של סמסונג בשוק המקומי הקפיץ את תוצאות סאניבמחצית הראשונה של 2017. בקרב הנהלת החברה שוררת אופטימיות, והמשקיעים נערכים לעתיד ורוד בשיווק מוצריה של היצרנית הדרום־קוריאנית.
מתחילת השנה נסקה מניית החברה ב־449%, בדרכה להכנסות שנתיות של יותר ממיליארד שקל. בדרך היא דילגה מעל שינויים תכופים בהנהלת החברה, שבמקרים אחרים הובילו לחשדנות וריחוק של משקיעים. "אנחנו מתכוונים להרחיב את הפעילות עם סמסונג בקטגוריות שבהן אנחנו לא פעילים", אומר מנכ"ל החברה משה פרי בשיחה עם "כלכליסט". לדבריו, "מה שאוכל לרכוש, ובהנחה שהשוק יידע לקבל, אנחנו נרכוש עם סמסונג. סאני של היום וסאני של לפני שלוש שנים אלה שני עסקים שונים לגמרי, חוץ מהשם. אנחנו חזקים פיננסית, הפכנו לחביבי הבנקים ואנחנו רעבים, כך שאנחנו מצפים לגדול הרבה יותר".
כחלק מהביטחון של סאני בביקוש למכשירים של סמסונג פנתה החברה לבנקים להגדלת היקף האשראי שלה. שלשום דיווחה החברה, שבשליטת לפידות קפיטל (45.85%) של יעקב לוקסנבורג, על הגדלת מסגרות האשראי שניתנו לה על ידי שלושה בנקים ישראליים מ־250 מיליון שקל ל־340 מיליון שקל. רק לפני חודש הודיעה החברה על הגדלת מסגרת האשראי מסמסונג מ־5 מיליון דולר ל־15 מיליון דולר. "כדי לעמוד בביקוש אנחנו חייב לרכוש מלאי – ומכאן הצורך באשראי. אנחנו מעריכים שהביקוש לסמסונג יעלה בשוק הפתוח", אומר פרי. על פי הערכות, נתח השוק של סמסונג בשוק הפתוח הוא כ־54%.
התחזיות התממשו
חודשיים לאחר שסאני פרסמה תחזיות אופטימיות לרבעון השני, אתמול התברר כי היא עמדה בתחזיות ואף עברה אותן. סאני סיכמה את הרבעון עם רווח נקי של 14.5 מיליון שקל לבעלי המניות, המשקף צמיחה של 123% בהשוואה לרבעון המקביל. הסיבה המרכזית לזינוק בתוצאות החברה, המשמשת יבואן ומפיץ רשמי של סמסונג עד דצמבר 2020, היא ההצלחה במכירות מכשיר הדגל גלקסי S8, שהיא התחילה לשווק במאי. ההצלחה קיבלה רוח גבית מהחלטת משרד האוצר לביטול מס הקנייה על מכשירי סלולר באפריל. לפי הערכות בשוק, החברה מכרה ברבעון כ־90 אלף מכשירים. ברבעון המקביל המכירות של גלקסי S7 נאמדו ב־45–50 אלף.
הכנסות סאני הסתכמו ב־316 מיליון שקל, עלייה של 21% לעומת הרבעון המקביל ולעומת תחזית להכנסות של 305 מיליון שקל. העלייה מוסברת בהיקפי המכירה של הגלקסי S8 בהשוואה לקודמו, ובעלייה במכירות של מוצרים נלווים.
להתחזקות השקל מול הדולר היתה השפעה חיובית על שיעור הרווחיות של סאני, שקפץ ברבעון ל־15% מההכנסות לעומת 10% ברבעון מקביל. הרווח התפעולי־תזרימי (EBITDA) הסתכם בכ־32 מיליון שקל, והוא כפול מ־EBITDA של 15.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. עם זאת, הפרשים בשערי החליפין הובילו לעלייה חריגה של 4 מיליון שקל בהוצאות המימון.
לקראת שינוי מבני
אתמול ננעלה מניית סאני בעלייה של 5.53% ועתה היא נסחרת לפי שווי שוק של 539 מיליון שקל. במהלך הרבעון ניצלה החברה את הגאות במנייתה לגיוס של 92 מיליון שקל מהמשקיעים בהנפקת מניות וכתבי אופציה, שבה לוקסנבורג הזרים לחברה 26 מיליון שקל. כתוצאה, קופת המזומנים של סאני תקשורת כוללת 86 מיליון שקל, ויחס ההון למאזן עומד על 30% בסיכום הרבעון.
לדברי פרי, החברה ניצבת בפני שינוי מבני. "החברה עוברת למבנה של יחידות רווח הפסד נפרדות, והיא מתפצלת לשלוש חברות שונות בכל אחד מתחומי פעילות החברה", אומר המנכ"ל. "עולם שירותי המעבדה, עולם המתמקד ברשת החנויות המונה 18 סניפים, וערוץ נוסף הכולל את המכירות לשוק הפתוח בעולם ההפצה. לכל יחידה כזו יהיה מנכ"ל שיימדד באופן עצמאי על כל הכנסה והוצאה של היחידה הזאת". המשמעות היא שבסאני יפנו לדווח על שלושה מגזרי פעילות.
במהלך הרבעון זכתה סאני תקשורת בפעם השנייה ברציפות במכרז החשכ"ל לאספקת מכשירי סלולר לעובדי מדינה ובמסגרתו הציעה החברה הנחה של 35% על מחירי השוק. על אף יוקרתו של המכרז הוא לא הניב את התוצאות הרצויות בין יולי 2016 ליולי 2017. תחזיות מכירה של 40 אלף מכשירים הסתכמו בהזמנות של 12–15 אלף מכשירים בלבד. בחברה טוענים כי מדובר בעניינים פנימיים של המשרד. לשאלה כיצד זה ישפיע על המכרז הנוכחי טוענים בחברה כי "המכרזים הנוכחיים יותר 'בשלים', ולכן אנחנו מניחים שיהיה טוב יותר", אם כי מדובר בהיקפי מכירות לא מהותיים עבור החברה.