$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

שלמה רוכשת את כלל מוטורס וזיכיון ליבוא רכבי BYD מסין

כלל תעשיות מוכרת את יבואנית הרכב למשפחת שמלצר, שתהפוך לזכיינית BYD - יצרנית כלי הרכב החשמליים הגדולה בעולם שלה אוטובוסים חשמליים בישראל. המהלך יאפשר לקבוצת שלמה לחדור לשוק האוטובוסים והטעינה לרכבים חשמליים

גולן חזני ותומר הדר 07:1308.06.17

כלל תעשיות מוכרת נכס נוסף למשפחת שמלצר, כחודשיים אחרי שמכרה את חלקה במספנות ישראל לחברת גולד שנשלטת על ידי משפחת שמלצר, שלומי פוגל וסמי קצב.

 

ל"כלכליסט" נודע כי כלל תעשיות שבשליטת לן בלווטניק מכרה לקבוצת שמלצר, שבבעלות יורשי שלמה שמלצר, את חברת כלל מוטורס — בעלת הזיכיון ליבוא כלי רכב של חברת BYD הסינית. בעסקה יועברו כל מניות כלל מוטורס לידי חברה פרטית שבבעלות קבוצת שלמה. סכום המכירה לא פורסם, אבל על פי הערכות מדובר בכ־2 מיליון דולר. דורון ודאי, שהקים את החברה ב־2008, ימשיך לנהל אותה.

 

כיום מייבאת החברה אוטובוסים חשמליים למערך התחבורה הציבורית. תחת משפחת שמלצר, יבואנית אופל ובעלת חברת ההשכרה והליסינג הגדולה בישראל, החברה צפויה להרחיב את הפעילות ולייבא גם אוטובוסים מפרקיים ומיניבוסים חשמליים, וכן מכוניות חשמליות, לאחר שהחברה תשלים קבלה של תקינה אירופית למכוניות.

כלל מוטורס החלה לייבא אוטובוסים חשמליים של BYD ב־2012, וחתמה הסכם עם חברת דן לקיום פיילוט במשך שנה שהסתיים בהצלחה. בתל אביב מופעלים אוטובוסים חשמליים זה ארבע שנים. בסוף 2016 זכתה כלל מוטורס במכרז של אגד בתמיכה מהמשרד להגנת הסביבה וקק"ל לרכישת אוטובוסים חשמליים. בשנה הקרובה יחלו לפעול 17 אוטובוסים חשמליים באמצעות אגד בחיפה, חמישה אוטובוסים באזור השרון שתפעיל חברת מטרופולין ושישה במודיעין שתפעיל חברת קווים.

 

אסי שמלצר אסי שמלצר צילום: אוראל כהן

 

נקודת המפנה של שלמה

רכישת זיכיון BYD מהווה נקודת מפנה עבור קבוצת שלמה. למרות הסתעפותה לעסקי הבטון, האלקטרוניקה, הספנות ועוד, תחום הרכב היה ונותר עמוד השדרה שלה. בעבר החזיקה החברה בזיכיון היבוא של סקודה, שנמכר לצ'מפיון מוטורס, ושל סאנגיונג, שנמצא כיום בידי רמי אונגר, יבואן קיה. יש להדגיש כי כיום, בעידן שבו הרוב המכריע של מותגי הרכב שאינם יוקרה מיוצגים בישראל על ידי יבואני רכב, כל זיכיון חדש מהווה רכש חשוב.

 

יבואנים ישראלים אמנם בילו ימים רבים בעשור הקודם בסין, במטרה לקבל זיכיונות של יצרני רכב שבהם הם מחזיקים ברובם עד היום — אך הרוב המכריע של היצרנים הסיניים הגיעו למסקנה שאין להם טעם לייצא למערב. איכות נמוכה, מוניטין בעייתי ומיצוב נמוך חיסלו את סיכויי היצרנים להשיא רווחים. עם זאת, BYD היא שונה. היצרנית, ששמה הוא ראשי תיבות של Build Your Dreams, הכריזה כבר בתחילת דרכה ב־2003 כי תתמקד בייצור רכבים חשמליים, הודעה הגיונית בהתחשב בכך שהתמחותה של החברה־האם שלה הוא ייצור סוללות.

 

בשנים האחרונות ידעה BYD כמה עליות ומורדות. בין השאר, ב־2008 רכש וורן באפט 10% ממניות החברה. ב־2016 רכשה סמסונג 1.9% ממניותיה תמורת 450 מיליון דולר. בתחילת העשור דשדשה BYD עקב תחרות עזה בשוק הרכב הסיני מכיוון יצרנים מערביים ועקב חוסר בשלות של הצרכנים בסין לרכב חשמלי. עם זאת, בעיית זיהום האוויר הקשה בסין, שעלתה בשנתיים האחרונות לתודעת הממשל, הביאה לשורה של סובסידיות לדגמים חשמליים שהקלה את המצב.

 

כיום BYD התאוששה, ומייצרת 20 דגמי מכוניות, כאשר דגמי הדגל הם בעלי הנעה חשמלית או "פלאג אין הייבריד", כלומר הנעה חשמלית עם מנוע בנזין שפועל במידת הצורך. נכון לדיווח האחרון, בשלהי 2015 החזיקה BYD בתואר יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, לאחר שמכרה 61.8 אלף מכוניות בהנעה חשמלית. במקום השני היתה טסלה, עם 50.6 אלף מכוניות. בסך הכל, ב־2015 מכרה החברה 500 אלף מכוניות מכל הסוגים. לצד ייצור רכבים פרטיים, BYD מייצרת אוטובוסים בעלי מערכת הנעה חשמלית. ניתן לראות אוטובוסים חשמליים של היצרנית בניו יורק, קליפורניה, גרמניה וגם בתל אביב ובחיפה: בניגוד למכוניות החשמליות, שמתקשות לפרוץ לשווקים במערב, אוטובוסים חשמליים סיניים בכלל ואוטובוסים חשמליים של BYD בפרט הצליחו לבצע מהלכי חדירה למערב.

 

היתרונות על פני כלל

זיכיון היבוא של BYD מוחזק זה תשע שנים בידי כלל מוטורס. הזיכיון התקבל על ידי כלל עם חברת המזרח (יבואנית לנד רובר), אך לאחר מאבק משפטי ביניהן זכתה בו כלל. מאז הזיכיון נחשב רדום יחסית, מאחר שלא יובאו מכוניות של BYD.

 

לפי הערכות בענף, אחת הסיבות לחוסר יכולתה של כלל לייבא מכוניות של BYD היא היעדר תשתית. בניגוד לכלל, קבוצת שלמה, המייבאת אלפי מכוניות בשנה, מצוידת בתשתית הלוגיסטית להכנה, מכירה ואדפטציה לישראל של אלפי מכוניות. בנוסף, ובניגוד לכלל, קבוצת שלמה מחזיקה בנכסים שיווקיים המאפשרים החדרה של מוצרים לישראל.

 

מכוניות חשמליות של BYD - עיסוקה העיקרי של החברה הסינית - אינן משווקות במערב באופן מסיבי. על מנת לשווק את מכוניות BYD במערב צריכה קבוצת שלמה להעבירן תהליך של תקינה, כלומר התאמה ספציפית לדרישות השוק האירופי, הנובעת בעיקר מהצורך בעמידה בתקני זיהום אוויר. אלא ש־BYD, בניגוד ליצרניות אחרות, מייצרת מכוניות שהן מזהמות הרבה פחות, אם בכלל, מיצרני רכב שמייצרים דגמים מקבילים בעלי מנועי בנזין.

 

על פי הערכות בענף הרכב, לא מן הנמנע שבקבוצת שלמה יבצעו במכוניות תקינה אירופית ראשונה עבור ישראל. זהו מהלך מקובל בכל הנוגע לדגמים מיוחדים שהיבואן חפץ לשווק, שבמסגרתו היבואן הישראלי מממן יחד עם יצרן הרכב את עלויות ביצוע המבדקים וההתאמות לתקן הנדרש לשיווק הרכב באירופה, וכפועל יוצא - גם בישראל. נוכח העובדה כי BYD היא מותג חדש בשוק הישראלי עשויה קבוצת שלמה לבחור לייבא בעיקר דגמי BYD שמצוידים במאפיינים שכמעט שלא ניתן למצוא בישראל – מכוניות חשמליות ופלאג אין הייבריד.

 

נקודה חשובה נוספת נוגעת למידת התחרותיות של מכוניות BYD: בעוד על מכוניות שמונעות בבנזין מוטל מס קנייה בשיעור של 83%, על מכוניות פלאג אין מוטל מס קנייה בגובה 30% ואילו מכוניות חשמליות נהנות ממס קנייה נמוך במיוחד בשיעור של 10%. במקרים שבהם מדובר במכונית ליסינג, קיימות הטבות מס נוספות בדמות הוזלות בגובה שווי השימוש החודשי של עד 1,000 שקל לבוחרים ברכב חשמלי.

 

אחת הבעיות שניצבת בפני מי שרוצה לייבא מכוניות חשמליות או "פלאג אין הייבריד" לישראל היא ההטענה, אך לקבוצה יש יכולת לפתור זאת. לא קיימת בישראל תשתית רחבת היקף להטענת רכב חשמלי, אך חברת אפקון, שבשליטת קבוצת שלמה, מתמחה במערכות בקרה ואוטומציה, ברשתות חשמל ובכל הפונקציות הנלוות הנדרשות לכך.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x