$
בורסת ת"א

בלעדי לכלכליסט

רשת יוחננוף במגעים עם חתמים לקראת הנפקה בת"א

איתן יוחננוף, מנכ"ל רשת הסופרמרקטים ומבעלי השליטה, נפגש עם חתמים לקראת הנפקת מניות בבורסה. אחת האפשרויות היא שהרשת תנפיק את פעילות הקמעונאות בלבד ותשאיר את הנדל"ן שעליו ממוקמים הסניפים בחברות פרטיות של המשפחה

דרור רייך, אורן פרוינד ואלי שמעוני 06:4408.06.17

רשת יוחננוף מנהלת מגעים עם חתמים לקראת הנפקה בבורסת תל אביב, כך נודע ל"כלכליסט". איתן יוחננוף, הבעלים ומנכ"ל הרשת, קיים בימים האחרונים פגישות עם חתמים בשוק ההון לקראת ההנפקה. יוחננוף טרם פרסמה תשקיף, אך על פי הערכות היקף המכירות השנתי שלה עומד על מיליארדי שקלים בשנה. שיעור הרווחיות התפעולי המקובל בענף קמעונאות המזון עומד על 4%-3%, אולם ההערכות הן כי יוחננוף מצליחה להגיע לשיעורי רווחיות גבוהים יותר, בזכות מנגנון הוצאות רזה ואסטרטגיה עסקית המבוססת על מספר מועט יחסית של חנויות ענק בנות אלפי מ"ר כל אחת. באופן זה הרשת שומרת על עלויות תפעול נמוכות.

 

בהנחה ששיעור הרווחיות שלה דומה ליתר רשתות הדיסקאונט בשוק, יוחננוף רושמת רווח תפעולי של 40-30 מיליון שקל בשנה. גורם המסייע לשיעורי רווחיות גבוהים מהמקובל בענף הוא המיקום של חלק מסניפי הרשת - על קרקעות השייכות למשפחת יוחננוף ובמבנים שבבעלותה. במסגרת ראיון ל"כלכליסט" אמר בעבר יוחננוף: "אנחנו עוסקים בנדל"ן מסחרי רק כשזה תומך בקמעונאות. כשהמבנה בבעלותנו ההוצאות נמוכות יותר, ולאורך שנים הסניף יותר רווחי. בניגוד לפוליטיקאים, אנחנו לא חושבים קדנציה - אנחנו חושבים איך לנצח".

 

איתן יוחננוף איתן יוחננוף צילום: עמית שעל

 

נדרשים שינויים

נראה כי יתרון זה לא יישמר אם תצא ההנפקה אל הפועל. יידרשו מספר שינוייים במבנה הרשת, שישפיעו על הרווחיות ועל היחסים בין הרשת לבין משפחת יוחננוף. ישנה אפשרות כי תונפק פעילות הקמעונאות בלבד והנדל"ן שעליו ממוקמים סניפי הרשת יישאר בחברות פרטיות של משפחת יוחננוף. זאת בדומה לאופן שבה פועלות רשתות קמעונאות אחרות בבורסה. ברשת רמי לוי, למשל, הונפקה הפעילות הקמעונאית, אך הנדל"ן שעליו ממוקמים הסניפים שייך לבעל השליטה רמי לוי, והרשת משלמת לו דמי שכירות של עשרות מיליוני שקלים בשנה. כך גם ברשת ויקטורי, החברה הבורסאית משלמת שכירות עבור מבנים מסוימים לבעלת השליטה בה, משפחת רביד.

 

יוחננוף בוחן כעת הנפקה אף שרק לפני חודשיים וחצי טען בכנס מדדים של "כלכליסט" כי הוא לא רואה יתרון בהפיכת החברה לציבורית: "אם נבחן היום את הבורסה כמתחרה בשוק ההון הכללי, יש הרבה אופציות אחרות, זולות יותר, פחות רועשות. לא חסרים מקורות מימון אלטרנטיביים". באותו הכנס הצהיר יוחננוף כי הרשת מתעתדת לפתוח עוד 12 סניפים בשנה הקרובה ולהכפיל את מספר המועסקים ל־6,000. ייתכן שגם לשם כך זקוקה יוחננוף למימון הציבורי.

 

בעבר הביע יוחננוף תמיכה ביוזמות חברתיות להעלאת שכר המינימום, בניגוד לחלק מהקמעונאים שמתנגדים לכך: "אני אסתדר עם זה, אמצא פתרונות. אולי אצטרך לגבות את זה בעליית מחירים מזערית של 2%–3%, אבל בטוח שזה שווה".

 

חולים על כדורגל

רשת יוחננוף מונה 18 סניפים ומעסיקה כ־3,000 עובדים. הרשת החלה את דרכה באזור השפלה, בעיקר ברחובות, צומת ביל"ו וקריית עקרון, ובשנתיים האחרונות התפשטה למרכז הארץ ולמפרץ חיפה. אילנה ומרדכי יוחננוף, שעלו מבוכרה כילדים בשנות הארבעים, עסקו בסיטונאות של מזון יבש. את הסניף הקמעונאי הראשון של יוחננוף הם פתחו ב־1992, באזור התעשייה של העיר רחובות. את החברה מנהלים בנם איתן ושלושת אחיו גיורא, שרית וחלי.

 

בני משפחת יוחננוף ידועים באהבתם לכדורגל, ובמיוחד לקבוצה האדומה של העיר תל־אביב. בתחילת השנה פורסם כי המשפחה מנהלת מגעים לרכישת הפועל תל אביב וכי איתן יוחננוף נפגש כמה פעמים עם שאול קוטלר, המפרק דאז של הקבוצה מטעם בית המשפט, כדי לדון ברכישה, אולם לבסוף היא לא יצאה אל הפועל.

 

רשת יוחננוף כבר שותפה עסקית של ההתאחדות לכדורגל במסגרת הסכם משולב הכולל את איגוד השופטים ואת נבחרות ישראל (צעירה ובוגרת). החסות לאיגוד השופטים היא לעונה הנוכחית ולעונה הבאה. לוגו של הרשת מופיע על חולצות השופטים במשחקי ליגת־העל והליגה הלאומית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x