צמיחה צנועה בשופרסל ברבעון: "חג הפסח היה טוב, אבל לא מדהים"
המכירות גדלו ב-1.5% ברבעון הראשון ועמדו על 2.9 מיליארד שקל. המכירות בחנויות הזהות קפאו, למרות שעיתוי חג הפסח היה אמור להשפיע עליהן לטובה. המעבר לקניות באונליין שיפר את הרווחיות, ובכוונת הרשת להשקיע ב"חנויות שחורות" שמשרתות רק קניות באינטרנט
שופרסל מדווחת היום (ד') על עלייה במכירות וברווח הנקי, לצד קיפאון במכירות בחנויות הזהות (נתון המנטרל השפעה של סניפים חדשים). המכירות גדלו ב-1.5% ועמדו על 2.9 מיליארד שקל. הרווח הנקי עלה ב-23% ועמד על 65 מיליון שקל. המכירות למ"ר גדלו ב-1.6% בין הרבעונים, אך נתון זה מבטא בעיקר את הצמצום בשטחי המסחר של הרשת.
- השקת המותג הפרטי של שופרסל: החברה תתקשה להפוך קולה לקוטג'
- שופרסל יוצאת למלחמה בקוקה־קולה
- אחרי המיזוג עם דלק קידוחים: שופרסל צפויה להחליף את אבנר בת"א 35
בשנת 2017 חל חג הפסח ב-10 באפריל, לעומת 22 באפריל בשנת 2016. השבועיים שלפני חג הפסח הם השיא השנתי של מכירות קמעונאי המזון. במקרה של הרבעון הראשון בשופרסל, השפעת חג הפסח היתה גדולה יותר לעומת הרבעון המקביל - מה שאמור להשפיע לטובה על המכירות. לכן, מאכזב מעט לראות ששופרסל לא צמחה בנתון החנויות הזהות, מה שמצביע על קיפאון ואף שחיקה בנתח השוק של הרשת.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
כמו כן, מכירות חג הפסח אמורות לשחוק מעט את הרווחיות הגולמית של הרשת - שכן מכירות חג הפסח כוללות מבצעים אגרסיביים יותר משאר השנה. שופרסל גם כאן הציגה מגמה הפוכה - והראתה שיעור רווחיות גולמית של 25.4% לעומת 25.1% ברבעוון המקביל. החברה הסבירה את השיפור ברווחיות הגולמית בהעמקת החדירה של מוצרי המותג הפרטי, הרווחיים יותר לרשת (במוצרי המותג הפרטי שופרסל היא גם הספק וגם הקמעונאי), ושיפור בתנאי הסחר מול הספקים (במילים אחרות, לחץ מסחרי על הספקים).
העלייה ברווחיות הגולמית התגלגלה גם לשורת הרווחיות התפעולית, שכן אחוז ההוצאות של הרשת לא עלה בהתאם. כך, שופרסל סיימה את הרבעון הראשון עם רווחיות תפעולית בקמעונאות המזון לפני הוצאות אחרות של 2.8% לעומת 2.3% ברבעון המקביל. ה-EBITDA של הרשת עמד על 186 מיליון שקל, עלייה של 10.7% לעומת הרבעון הראשון של שנת 2016.
ישראל ברמן, יו"ר שופרסל, אמר היום כי "בשוק תחרותי מאוד הצמיחה היא לא גדולה. אנחנו ממשיכים בהישגים שלנו ומיישמים את התוכנית שלנו. אנחנו ממשיכים לצמוח ולגדול באונליין (מכירות באמצעות האינטרנט והסלולר - ג"ק) ל-11%-12% מהמכירות. יש לנו צמיחה יפה של המותג הפרטי. התייעלות, השקות חדשות ויוזמות אחרות חדשות כך שאנחנו ממשיכים בצמיחה והפיתוח שלנו ורוצים 2017 לא פחות טובה מ-2016".
על הקיפאון במכירות החנויות הזהות אמר ברמן כי "השורה העליונה מבטאת את התחרות החזקה שקיימת. חג הפסח היה טוב, אבל לא מדהים, לכולם. אנחנו שומרים על מקומנו. לגבי השיפור ברווחיות, יש כמה אלמנטים. אחד מהם הוא התייעלות - אנחנו במגמה שבה האונליין גדל והשטח המסחרי קטן. זה תהליך. אנחנו נמשיך במגמה הזאת. המכירות באונליין רווחיות יותר מהמכירות בסניפים. גם קצב הגידול שם הוא מהמרשימים ביותר בעולם".
טליה הובר, סמנכ"לית הכספים של הרשת, אמרה כי "אנחנו רואים צמיחה גם באפליקציה וגם באתר. האתר הוא יותר דומיננטי, אבל עדיין 15% מהמכירות נעשות באפליקציה. אני רואה לפעמים אנשים בישיבות שעושים קניות בסלולר".
מנכ"ל הרשת, איציק אברכהן, דיבר על השלב הבא בהתייעלות הקניות באונליין - חנויות שחורות. מדובר בחנויות שלא נכנסים אליהן לקוחות רגילים, וכל פעילותן מוקדשת לליקוט הזמנות שמבוצעות על ידי הלקוחות האתר והאפליקציה. "לחנויות האלה יש תשתיות ודיגיטציה מאוד מתקדמים. בעתיד זה יהיה ברמות גבוהות יותר של אוטומציה ורובוטיקה", אמר אברכהן. כיום מפעילה שופרסל 3 חנויות שחורות.