קצר בתקשורת: הכנסות בזק ירדו ב-4% בגלל קיטון בכל מגזרי הקבוצה
ההכנסות הסתכמו בכ-2.45 מיליארד שקל, זאת בהשוואה לכ-2.56 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה; הרווח הנקי זינק ב-21.5% - על רקע ירידה בהוצאות המסים
חברת התקשורת בזק שבשליטת שאול אלוביץ' פרסמה היום (ה') את תוצאות הרבעון הראשון של שנת 2017. ההכנסות הסתכמו בכ-2.45 מיליארד שקל, זאת בהשוואה לכ-2.56 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה - ירידה של 4.1%, הנובעים מירידה בהכנסות בכל מגזרי הקבוצה. לעומת זאת, הרווח הנקי של הקבוצה הסתכם בכ-350 מיליון שקל בהשוואה ל-288 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה - עלייה של 21% שעיקרם נבעו מירידה בהוצאות המסים.
- "מכונות יהיו חכמות יותר, אבל החיבור האנושי הוא מה שמביא אותנו יחדיו"
- אלוביץ' ינסה להחליף הלוואה יקרה בגיוס אג"ח
- בג"ץ: לא ייערך שימוע נוסף על תעריפי השימוש בתשתית HOT
הוצאות המסים של הקבוצה עמדו הרבעון על 113 מיליון שקל לעומת 183 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה בהם הוכרו 64 מיליון שקל כהוצאות מס נדחות בעקבות הורדת שיעור מס החברות מ-26.5% ל-25%.
הרווח התפעולי של הקבוצה ברבעון הראשון הסתכם בכ-566 מיליון שקל, זאת בהשוואה לכ-574 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד – ירידה של 1.4%. ה-EBITDA ברבעון הראשון של שנת 2017 הסתכם בכ- 994 מיליון שקל (שיעור EBITDA של 40.5%) בהשוואה לכ- 1.02 מיליארד שקל (שיעור EBITDA של 40.0%) ברבעון הראשון אשתקד, ירידה של כ- 2.8%.
הוצאות השכר של הקבוצה הסתכמו בכ-504 מיליון שקל, זאת לעומת כ-513 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה – ירידה של כ-1.8% המושפעת בעיקר מהקטנת מצבת העובדים.
הוצאות הפעלה וכלליות ברבעון הראשון של שנת 2017 הסתכמו בכ- 959 מיליון שקל בהשוואה לכ- 1.02 מיליארד שקל ברבעון הראשון אשתקד, ירידה של כ- 5.8%. הירידה בהוצאות הפעלה נבעה מקיטון בהוצאות בכל מגזרי הקבוצה ובעיקר בחברת פלאפון והיא הושפעה, בין היתר, מהיישום המוקדם של תקן חשבונאי IFRS 15 , במסגרתו עמלות משווקים מוכרות כנכס הרכשת מנויים.
בזק | צילום: בלומברג |
הפעילות הקווית של בזק ממשיכה לשמור על היקף פעילות גבוה וזאת למרות הרפורמה בשוק הסיטונאי שמאפשרת למתחרות לרכוב על תשתיות בזק בשירותי האינטרנט. מספר קווי האינטרנט כולל קווים סיטונאיים הסתכם בסוף הרבעון הראשון בכ-1.58 מיליון, גידול של כ-22 אלף קווים ביחס לרבעון הרביעי ב-2016. בסיס הקווים בסיטונאות הסתכם בכ-414 אלף קווים הניתנים במסגרת השוק הסיטונאי, גידול של כ-37 אלף קווים ביחס לרבעון הרביעי של 2016 וגידול של כ-124 אלף לקוחות בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. גם מספר קווי הטלפון ממשיכים במגמת הירידה ועמדו על 2.100 מיליון קווים, זאת בהשוואה ל-2.119 מיליון ברבעון הרביעי של 2016 וכ-2.167 מיליון ברבעון הראשון אשתקד.
הפעילות הקווית של בזק רשמה הכנסות של כ-1.08 מיליארד שקל, לעומת כ-1.11 מיליארד שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה – ירידה של כ-3.1% שנבעה מקיטון בהכנסות מטלפוניה ומההכנסה הממוצעת לקו, ירידה של 34% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה. הכנסות משירותי הטלפוניה הסתכמו בכ-361 מיליון שקל בהשוואה לכ-384 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד – ירידה של 6%.
לעומת זאת, הכנסות בזק משירותי אינטרנט, הן בשירות הקמעונאי והן בשירות הסיטונאי, ממשיכים לגדול. ברבעון הראשון של 2017 הסתכמו ההכנסוות בכ-409 מיליון שקל לעומת כ-394 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד – עלייה של כ-3.8%.
הכנסות משירותי תמסורת ותקשורת נתונים ברבעון הראשון של שנת 2017 הסתכמו בכ-252 מיליון שקל בהשוואה לכ-273 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד, ירידה של 7.7%. הירידה נבעה מקיטון בהכנסות תמסורת מספקי תקשורת.
ההכנסה הממוצעת (ARPU) מלקוחות האינטרנט של החברה (קמעונות) ברבעון הראשון של שנת 2017 הסתכמה בכ-91 שקל בהשוואה לכ- 90 שקל ברבעון הרביעי 2016 וכ-91 שקל ברבעון הראשון אשתקד. ההכנסה החודשית הממוצעת לקו (ARPL) לרבעון הראשון של שנת 2017 עמדה על כ-57 שקל בהשוואה לכ-56 שקל ברבעון הרביעי 2016 וכ-59 שקל ברבעון הראשון אשתקד.
במהלך הרבעון חלה עלייה בקצב חבילה ממוצע לכ-45.1 מגה ביט לשנייה, זאת בהשוואה לכ-43.2 מגה ביט לשנייה ברבעון הרביעי 2016 וכ-38.9 מגה ביט לשנייה ברבעון הראשון אשתקד, עלייה של 15.9% בהשוואה לרבעון הראשון אשתקד.
תוצאות פלאפון
חברת פלאפון, פלאפון, הזרוע הסלולרית של הקבוצה, רשמה הכנסות של כ-628 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2017, לעומת כ-652 מיליון שקל ברבעון הקודם וכ-671 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה – ירידה של כ-3.7% וכ-6.4% בהתאמה. הירידה בהכנסות נובעת בעיקרה מירידה במספר המנויים ובהכנסות משירותים ומכירת ציוד קצה.
מספר המנויים של פלאפון עמד בסוף התקופה על 2.43 מיליון מנויים, עלייה של 28 אלף מנויים בהשוואה לרבעון הרביעי בשנה שעברה. בהשוואה לרבעון המקביל משקף הנתון ירידה של 9.7% - בשלושת החודשים הראשונים של 2016 עמד מספר המנויים על 2.692 מיליון. ההכנסה הממוצעת מלקוח (ARPU) הסתכמה ב-60 שקל למנוי, זאת לעומת 62 שקל ברבעון הקודם ו-57 שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.
הכנסות החברה משירותים ירדו ברבעון הראשון לשנת 2017 והסתכמו בכ- 435 מיליון שקל - ירידה של 0.9% בהשוואה לרבעון הקודם (439 מיליון שקל) ועל 4.4% בהשוואה לרבעון המקביל (455 מיליון שקל). הירידה בהכנסות משירותים בהשוואה לרבעון המקביל, נבעה מהתחרות המוגברת בשוק.
ההכנסות מציוד קצה הסתכמו ברבעון בכ-193 מיליון שקל, לעומת כ-213 מיליון שקל ברבעון הקודם, ירידה של כ-9.4%, ולעומת כ-216 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, ירידה של כ- 10.6%. עם זאת, בהשוואה לשאר החברות פלאפון עדיין מובילה במכירות ציוד קצה.
בפלאפון טוענים כי היקף ההכנסות ברבעון הקודם, שהיה גבוה יותר מההכנסות ברבעון זה, הושפע מההשקה המוצלחת של אייפון 7 בפלאפון. הירידה בהכנסות ממכירת ציוד קצה בהשוואה לרבעון המקביל נבעה בעיקר משינוי בתמהיל המכירות.
הרווח הנקי גדל אף הוא והסתכם ברבעון בכ-16 מיליון שקל, לעומת כ-3 מיליון שקל ברבעון קודם, וכ-13 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ועיקרו נובע מגידול ברווח התפעולי שהסתכם הרבעון בכ-5 מיליון שקל, זאת לעומת רווח תפעולי של 1 מיליון בלבד ברבעון המקביל בשנה שעברה.
תוצאות בזק בינלאומי
הכנסות בזק בינלאומי ברבעון הראשון הסתכמו בכ-384 מיליון שקל, לעומת כ-395 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד, קיטון של כ-2.8%. הירידה נובעת בעיקרה מהשחיקה הנמשכת בשוק השיחות הבינלאומיות. הרווח התפעולי הרבעוני הסתכם בכ-49 מיליון שקל, לעומת כ-37 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד, עלייה של כ- 32.4%.
ה- EBITDA של בזק בינלאומי ברבעון המדווח עמד על בכ-82 מיליון שקל (שיעור EBITDA – 21.4%), לעומת כ-70 מיליון שקל ברבעון המקביל ד (שיעור EBITDA של 17.7%), עלייה של כ- 17.1%. הרווח הנקי הרבעוני של החברה עלה ב-38.5% ל-36 מיליון שקל, לעומת 26 מיליון שקל ברבעון המקביל.