הפסד עתק של 412 מיליון דולר לקנון הולדינגס של עידן עופר
הירידה ברווחיות חברת תחנות הכוח איי.סי. פאוור, המשך ההזרמות למיזם הרכב קורוס והפסדי צים גררו את חברת האחזקות להפסד. השיפור הקל שנרשם במכירות של קורוס, בעיקר הודות לדגם Qoros 5 SUV, לא הצליח בינתיים לשפר את מצב החברה
חברת האחזקות קנון הולדינגס, שבשליטת עידן עופר (58%), רשמה ב־2016 הפסד של 412 מיליון דולר (מיוחס לבעלי המניות) לעומת רווח של 73 מיליון דולר ב־2015. הסיבה העיקרית לתוצאות הגרועות של החברה, שמחזיקה בחברת האנרגיה איי.סי פאוור, במיזם הרכב (50%) קורוס ובחברת הספנות בצים (32%), נעוצה בירידה בשיעורי הרווחיות של איי.סי פאוור, בהגדלת ההזרמות הכספיות לקורוס ובהפסדים המיוחסים לצים. על רקע הדו"חות ירדה אתמול מניית החברה ב־4% בתל אביב.לאחר כישלון ההנפקה של איי.סי פאוור בוול סטריט בחודש שעבר ציינה קנון בדו"חותיה כי תמשיך לבחון אלטרנטיבות אחרות, ובהן הנפקה עתידית של חברות־בנות שבשליטתה.
- ליאון ליו מונה למנכ"ל מיזם הרכב הסיני-ישראלי קורוס
- קנון תלווה 114 מיליון דולר לקורוס בתמורה לשחרור הערבויות על חובותיה
- צים: הפסד תפעולי של 52 מיליון דולר ב-2016 בעקבות צניחה בתעריפי ההובלה הימית
איי.סי.פאוור: שיפור של 45% בהכנסות
הכנסות איי.סי פאוור, הפועלת בישראל, במרכז אמריקה ובדרומה, הסתכמו אשתקד ב־1.9 מיליארד דולר לעומת 1.3 מיליארד דולר בשנה המקבילה — שיפור של 45%, המיוחס ברובו לרכישת פעילות ההפצה בינואר 2016. הזינוק בהכנסות גרר עלייה בהוצאות התפעול, הכוללות הוצאות פחת כבדות. אלה, בנוסף לעלייה של 40% בהוצאות המכירה, הובילו את החברה לרווח תפעולי של 152 מיליון דולר, ירידה של 66% לעומת 456 מיליון ב־2015. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) המתואם של איי.סי פאוואר, בנטרול הוצאות הפחת, הסתכם ב־420 מיליון דולר, עלייה של 28% לעומת 326 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
פעילותה העיקרית של החברה היא ייצור חשמל, ובמהלך השנה היא נכנסה לתחום ההפצה, שעליו היא מדווחת בנפרד. בניכוי ההכנסות המיוחסות לפעילות ההפצה החדשה (509 מיליון דולר), רשמה החברה שיפור של 6% בהכנסות מייצור חשמל, בעיקר בפרו ובישראל. במהלך השנה חנכה איי.סי. פאוור שלוש תחנות כוח חדשות: שתיים בפרו ואחת במרכז אמריקה. שלושתן תורמות כ־1,300 מגה־וואט לכושר הייצור הכולל של החברה — 4,000 מגה־וואט. בנוסף החלה החברה בהקמת פרויקט OPC בחדרה בהיקף של מיליארד שקל, שצפויה להתחיל לפעול ב־2019.
בשורה התחתונה רושמת החברה ירידה של 60% ברווח הנקי, שהסתכם ב־21 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 53 מיליון דולר ב־2015. בחברה מנמקים זאת בעיקר בעלייה של 35 מיליון דולר בהוצאות המימון.
קורוס: הכפילה מכירת מכוניות לעומת 2015
ההכנסות של קורוס, מיזם הרכב הישראלי־סיני, הסתכמו ב־369 מיליון דולר, שיפור של 72% לעומת 2015. הצמיחה מוסברת בעלייה במספר הרכבים שהחברה מכרה — 24 אלף לעומת 14 אלף ב־2015. בחברה מייחסים זאת לדגם Qoros 5 SUV, שהחלו בשיווקו במרץ שעבר. עם זאת, השיפור בהכנסות לא תורגם לשיפור ברווחיות, והחברה רשמה אשתקד הפסד גולמי של 73 מיליון דולר, כפול מזה שנרשם ב־2015.
בשורה התחתונה הצליחה קורוס לצמצם את ההפסד השנתי, שהסתכם ב־279 מיליון דולר לעומת 368 מיליון דולר ב־2015, אך בשנה הרביעית לפעילותה המסחרית היא עדיין הפסדית. הקיטון בהפסדי החברה בא לידי ביטוי גם בהפסד התפעולי תזרימי (EBITDA), שהסתכם ב־104 מיליון דולר לעומת 244 מיליון דולר ב־2015.
לפני כשלושה שבועות החליטה קנון הולדינגס להזרים לקורוס 114 מיליון דולר. זאת בתמורה לשחרור מערבויות שהיו לה בסכום של 125 מיליון דולר על הלוואות בנקאיות שנטלה קורוס, ועליהם ערבה החברה יחד עם צ'רי השותפה. בנוסף, מינתה לאחרונה למנכ"ל את ליאון ליו (Leon Liu), שכיהן כסמנכ"ל התפעול. לליו יהיה פרק זמן מוגבל שבמסגרתו ייאלץ להעביר את החברה לרווחיות לאור מצבת ההתחייבות שלה. נכון לסוף 2016 זו עמדה על 1.4 מיליארד דולר (מהם 588 מיליון דולר כהתחייבויות שוטפות).
צים: הענף מתחיל להראות סימני התאוששות
פעילות צים הסתכמה ב־2016 בהפסד חשבונאי של 163 מיליון דולר לעומת רווח של 6 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הפסד זה הוביל את קנון הולדינגס להכיר בהפסד של 44 מיליון דולר במהלך 2016. התוצאות של צים הושפעו מהירידה בתעריפי ההובלה בעולם ומהמשבר בענף הספנות, שהחל להראות סימני התאוששות. אלה באו לידי ביטוי בתוצאות הרבעון הרביעי של החברה, שהציגה עלייה בהכנסות שתורגמו לרווח חשבונאי של 4.6 מיליון דולר ושיפור בהכנסות.