השביתה בנמלים: רציפי חיפה עדיין שוממים, באשדוד חזרו חלקית
עובדי הנמלים מסרבים גם הבוקר לחדש את מלוא העבודה לאורך הרציפים. בשעות הלילה התנהלו מגעים בין ההסתדרות לעובדים, אולם אלה נכשלו. נכון לעתה, רק חלק מעובדי נמל אשדוד חידשו את עבודתם
עובדי הנמלים מסרבים גם הבוקר (ד') לחדש את מלוא העבודה לאורך הרציפים. בשעות הלילה התנהלו מגעים בין ההסתדרות לעובדים, אולם אלו נכשלו. נכון לשעות הבוקר, רק עובדי סקטור המלאכה בנמל אשדוד חידשו את העבודה והופיעו למשמרת בסביבות 2 בלילה. לעומתם, בנמל חיפה העבודה לא חודשה בכלל.
הנהלות הנמלים הגישו כבר אתמול (ג') בקשה לביזיון בית הדין לעבודה והדיון בנושא יתקיים הבוקר בתשע וחצי.
עובדי ציוד מכני בנמל אשדוד הפיצו הבוקר את ההודעה ש"אנחנו עולים לבית הדין בירושלים ונלחמים על הפרנסה שלנו. נוכחות חובה".
- ועדי העובדים משביתים מהבוקר את פריקת האוניות בנמלי חיפה ואשדוד
- בית הדין לעבודה הקפיא את קיזוזי השכר בנמל אשדוד
- הסתיימה השביתה: הסכם קיבוצי חדש בחברת נמלי ישראל
הנהלת נמל אשדוד דורשת להכריז על ביזיון בית המשפט: "העובדים בנמל לא חזרו לעבודה"
כאמור הנהלת נמל אשדוד הגישה הלילה לבית הדין הארצי לעבודה בירושלים בקשה דחופה להוציא צווים אישיים לעובדי הנמל ולהכריז על בזיון בית המשפט של ראשי הוועדים בנמל.
הבקשה הוגשה לאחר שהוועדים והעובדים לא כיבדו את צו המניעה שהוציא נשיא בית הדין הארצי לעבודה שהורה לעובדים לשוב לעבודה עד השעה 22:00.
מהנהלת נמל אשדוד נמסר ש״ראשי הוועדים פוגעים בצורה קשה בכלל עובדי הנמל ורומסים ברגל גסה את החלטות בית הדין לעבודה והצווים שהוציא להם. השביתה פוגעת לא רק בנמל, אלא בלקוחות ובכל כלכלת ישראל אשר תלויים בימים שלפני חג הפסח בתפקודו המלא של הנמל״.
מוקדם יותר פרסם "כלכליסט" כי חרף העובדה שבית הדין הארצי לעבודה הורה לעובדי נמל אשדוד ונמל חיפה לחזור לעבודה, זו לא ממש התחדשה.
על פי הערכות בענף הספנות, חלק מעובדים אולי יחזרו לעבוד עוד הלילה, אולם רובם פשוט יחכו למשמרות הבוקר של מחר (ד') כדי לחדש את העבודה בצורה מלאה או חלקית. אנשים שנכחו היום בדיון בבית הדין לעבודה אמרו שהתחושה היא שוועדי העובדים בשני הנמלים הגדולים בישראל פשוט איבדו את הסבלנות, ולא ברור עד כמה ההסתדרות מצליחה לשלוט עליהם.
במסגרת החלטתו מתח נשיא בית הדין הארצי לעבודה יגאל פליטמן ביקורת על העובדים וטען כי הם נוקטים ב"שביתה פראית", כיוון שהיא מפרה צו האוסר על השבתת הרציפים.
מנגד, אחד העובדים אמר הערב ל"כלכליסט" כי משמרות הערב מתחילות מאוחר יותר, ולכן ההערכה היא שחלק מהעובדים לפחות יגיע לנמל, אולם הסיכוי שמצבת כוח האדם ששובצה למשמרת מראש תהיה מלאה אינו גבוה. בנמל אשדוד העריכו את נזקי השביתה בכ-4 מיליון שקל לכל יום שבו הנמל סגור.
כמו בנמל אשדוד, גם בנמל חיפה מדווחים שלמרות שהשעה 22:00 בלילה חלפה העובדים לא חזרו לעבודה. עוד אומרים שם שאם בבוקר לא תגיע משמרת לעבודה תוגש בבהילות בקשה לביזיון בית הדין.
מי שמנסה להרגיע את הרוחות, בינתיים ללא הצלחה, היא הסתדרות העובדים. במסר ששלח הערב יו"ר ארגון עובדי התחבורה אבי אדרי הוא כתב לעובדים כי "בית הדין הארצי לעבודה קבע שהשביתה פראית ושלא כדין ולפיכך קבע שיש לתת צווים דחופים. בית הדין קבע שיש לחזור לעבודה תקינה היום עד השעה 22:00. נבקשכם לכבד את החלטת בית הדין ככתבה וכלשונה. כפי שהבטחנו, אנחנו נשאר מחויבים אליכם ולהשיג את זכות השביתה לעובדי הנמלים בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותנו".