הותירה את מגה מאחור: נעמן עוברת ב-2016 לרווח נקי
החברה שבשליטת אלון רבוע כחול סיימה את השנה ברווח של 4.7 מיליון שקל, מול הפסד של 14.8 מיליון שקל בשנת 2015. ההכנסות של מותג נעמן ירדו ב-2.3%, מותג ורדינון רשם צמיחה של 6%
נעמן גרופ, בשליטת אלון רבוע כחול של מוטי בן משה, הפועלת בתחום המוצרים לבית וטקסטיל לבית, מדווחת על מעבר לרווח נקי. החברה מסיימת את 2016 עם רווח של 4.7 מיליון שקל, לעומת הפסד של 14.8 מיליון שקל בשנת 2015.
- מוטי בן־משה מגשים את החלום על חברת אחזקות משלו
- למרות הפסקת ההזמנות ממגה: מכירות נעמן צמחו ב-30%
- "סולתם תלחץ את נעמן בכל נקודות המכירה"
הכנסות החברה הסתכמו בשנה החולפת ב-295 מיליון שקל, לעומת 291 מיליון שקל ב-2015, עלייה קלה של 1.3%. עלייה במכירות מותג הטקסטיל ורדינון קוזזה בירידה במכירות מותג כלי הבית נעמן, בשל חשיפת נעמן למגה. עיתוי חגי תשרי השפיע לטובה על המכירות הרבעוניות והחברה סיימה את הרבעון הרביעי עם עליה של 6.5% בהכנסות ל-66.8 מיליון שקל.
הקבוצה שפועלת בתחום כלי הבית והטקסטיל לבית, מפעילה 66 חנויות כלי בית תחת המותג נעמן ו-55 חנויות טקסטיל לבית תחת המותג ורדינון. בשנים האחרונות התמודדה נעמן גרופ עם שורה של קשיים, שהעיקרי בהם היה קריסת רשת מגה - לקוח מרכזי של החברה, שהיתה במידה רבה תלויה בו. לפני הקריסה והמכירה של רשת מגה, היא פעלה כחברה בת של רבוע כחול.
בשנת 2014 הפעילות במגה הניבה לנעמן הכנסות של 22 מיליון שקל, 7.4% משורת ההכנסות הכוללת. בשנת 2015 הן היוו 4.9% והסתכמו ב-14.2 מיליון שקל. ב-2016 שיעור ההכנסות הידרדר ל-0.6% בלבד, סכום של 795 אלף שקל. במהלך השנה נעמן לא חידשה את הסכם המכירות עם הרשת, שעברה לבעלות יינות ביתן.
בינואר 2016, עם כניסתה של מגה להליך הקפאת הליכים, נעמן נדרשה להליך התייעלות מסיבי על מנת לכפר על אובדן של 13.4 מיליון שקל במכירות לרשת השיווק. הקבוצה סגרה חנויות מפסידות, פתחה חנויות חדשות במיקומים אסטרטגיים ושדרגה את המיקומים בקניונים. במסגרת זו נסגרו 6 חנויות נעמן, ונפתחו 4 חנויות חדשות. במותג ורדינון נפתחו 2 סניפים חדשים.
במקביל הצליחה נעמן גרופ להוריד את גובה שכר הדירה בקניונים ובנוסף, טיפלה בשרשרת האספקה, המלאי וההוצאות, של שתי חטיבות הקבוצה וחיזקה את ערוץ את המכירה לוועדי עובדים, את המכירות לרשתות קמעונאות פרטיות ואת המכירות בחנויות שבבעלותה. מעבר לכך, בשנת הדוח השקיעה הקבוצה 8 מיליון שקל בפרסום ושיווק של שני המותגים.
לצד זאת התמודדה החברה עם כניסה של שחקנים זולים לתחום שמציעים סחורה המיובאת מהמזרח הרחוק במחירים מוזלים. זירה חדשה ולא קלה עימה תתמודד הקבוצה ב-2017 היא כניסתן של הרשתות הבינלאומיות H&M HOME וזארה הום לפעילות בישראל - שתיהן מציעות כלי בית וטקסטיל לבית. בשנה הקרובה עתידה נעמן גרופ להעלות אתרי סחר לנעמן וורדינון (לפני כשבוע השיקה המתחרה, גולף אנד קו, אתר מכירות חדש).
ברמה החשבונאית, נעמן רשמה במהלך השנה צמצום של 2.3% בהכנסות מגזר המוצרים לבית (נעמן), ל-157.8 מיליון שקל. הקיטון במכירות השפיע על הרווח הגולמי שירד ב-1.5% לעומת שנת 2015 והסתכם ב-87 מיליון שקל.
לעומת נעמן, בתחום הטקסטיל לבית (מצעים, מגבות, שמיכות וכריות) בו פעילה הקבוצה תחת המותג ורדינון כאמור הצליחה החברה לרשום עלייה שנתית של 6% במכירות. החברה סיימה את השנה עם גידול ברווח התפעולי שהושפע לחיוב מהעליה במכירות וברווח הגולמי, שהתקזז בחלקו מגידול בהוצאות המכירה.
"המכירות בחטיבת נעמן ירדו ב-4 מיליון שקל לעומת שנה קודמת אבל המכירות למגה ירדו ב-14 מיליון, והמכירות במשביר ירדו ב-3 מיליון שקל, ירדנו לעבודה מינורית יותר עם רשת בתי הכלבו שהשיקה מותג כלי בית משלה אבל אנחנו בודקים התכנות מסחרית לעבודה משותפת מסיבית יותר", מסביר רז שורץ, מ"מ מקום מנכ"ל הקבוצה. "לעומת זאת בשאר הערוצים הגדלנו פעילות. ברשת חנויות נעמן עשינו קפיצה של 7 מיליון שקל במכירות, בערוץ הסיטונאות גדלנו ב-6 מיליון שקל, והתחלנו למכור לאייס ולהום סנטר, כך שברוב הערוצים גדלנו וכמעט מחקנו את הירידה שחווינו במגה. מנוע צמיחה טוב שהיה לנו השנה בשתי החטיבות ערוץ הוועדים שחיזקנו והוסיף צמיחה של 7 מיליון של למכירות ב-2016 לעומת 2015", הוסיף שורץ.
למרות הפסקת הפעילות עם מגה, הציגה הקבוצה עלייה של 1.4% בשורת הרווח הגולמי כתוצאה מהגידול במכירות והוא הסתכם ב-165 מיליון שקל. את שנת 2016 סיימה נעמן גרופ עם מעבר לרווח תפעולי של 11.4 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 10.2 מיליון שקל בשנת 2015.
עלות שכרו של רז שורץ, מ"מ מנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של הקבוצה עמדה בשנת 2016 על 1.2 מיליון שקל. דודי כהן, מנהל חטיבת נעמן השתכר 1.06 מיליון שקל ואסנת רוזנברג מנהלת חטיבת ורדינון השתכרה 956 אלף שקל.