גולף: רבעון רווחי ראשון בשנה וחצי - ההפסד השנתי העמיק
החברה דיווחה על רווח של 2.7 מיליון שקל ברבעון הרביעי - ההפסד השנתי גדל מ-6 ל-57 מיליון שקל. הפסד פעילות האופנה טיפס ל-75 מיליון שקל, עסקי האונליין של עדיקה הניבו הפסד של 2.4 מיליון שקל
גולף מסכמת את הרבעון הרביעי לשנת 2016 עם מעבר לרווח - ובכך חותמת רבעון חיובי ראשון לאחר שישה דוחות עם הפסדים בשורה התחתונה. בסיכום שנתי התמונה ממשיכה להיות מרשימה פחות.
- גולף תשלם 650 אלף שקל לחיים סקאל עבור חלקו בטופשופ
- מלכוד 29: דו"חות הרבעון השלישי חושפים את הדילמה של גולף
- מסע הרכש של גולף העמיק את ההפסד ברבעון השלישי
הקבוצה הנשלטת על ידי כלל תעשיות של לן בלווטניק רשמה ברבעון רווח נקי של 2.7 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של חצי מיליון שקל ברבעון המקביל. עיתוי עונת החגים ברבעון הרביעי במהלך שנת 2016 תרם לעלייה מזערית במכירות הקבוצה, שהסתכמו בכ-231 מיליון שקל. במקביל נהנתה גולף משיפור ברווחיות הגולמית של החברה (שיעור של 60%), בהיקף של 9 מיליון שקל, כתוצאה משיפור תנאי הרכש של החברה.
גולף מסכמת שנה לא פשוטה - במהלכה נכנס לתפקיד המנכ"ל רביב ברוקמאייר, שהוביל לפני כן את רשת מגה. החברה מסיימת את 2016 עם הכנסות בהיקף של 830 מיליון שקל, עלייה קלה של 1.6% בהשוואה לרבעון המקביל.
החברה מייחסת את העלייה, בין היתר, להגדלת אחזקותיה של הרשת בכיתן, שעברה לשליטתה המלאה (100%). תרומה זו קוזזה בגידול בהוצאות התפעול של החברה, שהובילו להפסד תפעולי שנתי של 5.5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 4 מיליון שקל ב-2015.
לכך מצטרפות הוצאות חד פעמיות של 48 מיליון שקל, בשל הפחתות ערך שביצעה החברה (10 מיליון שקל בעדיקה ו-16 מיליון שקל ברשת טופ-שופ) ומהפרשות שנוצרו כתוצאה מסגירת סניפים.
בשורה התחתונה השנתית מדווחת גולף על העמקת ההפסד ל-57 מיליון שקל, לעומת הפסד של 6 מיליון שקל בשנה הקודמת. במהלך השנה ייצרה החברה תזרים מזומנים של 26.5 מיליון שקל מפעילות שוטפת בהשוואה ל-22 מיליון שקל בשנת 2015.
סגירה של 40 סניפים בשנתיים
קבוצת גולף פועלת בשני מגזרי פעילות מרכזיים: תחום האופנה ותחום אופנת הבית. נכון להיום מפעילה הרשת 325 סניפים. למעלה ממחציתם (190) בתחום האופנה תחת מותגי גולף וטופ-שופ.
במחצית שנת 2015 נכנסה החברה לפעילות מהותית בתחום המסחר ברשת, לאחר לאחר שרכשה את אתר עדיקה בתמורה ל-40 מיליון. בדו"ח השנתי אין פירוט על היקף ההכנסות של הרשת מפעילות האונליין. בסיכום שנתי הניבה פעילות עדיקה לחברה הפסד של 2.4 מיליון שקל כתוצאה מהוצאות פיתוח לבניית אתרי מכירות של מותגי החברה.
בפילוח תוצאות הקבוצה על פי תחומי הפעילות, תחום האופנה שאחראי לכ- 47% ממחזור ההכנסות של הקבוצה הוביל להפסד תפעולי של 76 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 24 מיליון שקל בשנת 2015. רוב ההפסד מיוחס לעלויות משתנות במהלך השנה כתוצאה מסגירה של סניפים הפסדיים וירידת ערך בשווי המלאי.
מאידך, תחום אופנת הבית שאחראי ל-52% ממחזור ההכנסות של הקבוצה הוביל לרווח תפעולי של 21.7 מיליון שקל בהשוואה ל-17 מיליון שקל בשנה הקודמת. במקרה זה, השיפור הוא תוצאה של שיפור ברווחיות הגולמית.
עדות נוספת לחולשה של הקבוצה בתחום האופנה ניתן לראות בפדיון הממוצע למ"ר (שטחי מכירה נטו) שעמד בסיכום שנת 2016 על 1.09 מיליון שקל. זאת בהשוואה ל- 1.195 מיליון שקל בשנת 2015 ו-1.2 מיליון שקל בשנת 2014. בנוסף, נכון לסוף 2016 גדל היקף המלאי של פעילות האופנה גדל ב-10 מיליון שקל לסכום של 181 מיליון שקל (34% מהמאזן).
בניסיון להתמודד עם החולשה המתמשת בפעילות האופנה פועלים בחברה לצימצום סניפיה ההפסדים. בדו"ח מציינת החברה כי היא פועלת לסגירה סופית של רשתות בלו-בירד, מקס מורטי, "Perkins Dorothy" ו-"Selfridge Miss". זאת בניגוד למגמה אותה הוביל המנכ"ל הקודם אלי מיזרוח, ששאף להגיע למחזור מכירות של 1 מיליארד שקל בדרך של התרחבות הרשת. בשנת 2016 סגרה הרשת 32 סניפים הפסדיים, יותר מהתכנון המקורי שעמד על 25 סניפים - ולאחר סגירה של 11 סניפים במהלך 2015. הצפי לשנה הקרובה הוא סגירה של 15 סניפים מול פתיח של 11 סניפים חדשים.
נכון להיום נסחרת קבוצת גולף לפי שווי שוק של 221 מיליון שקל. מתחילת השנה ירדה מניית החברה בשיעור של 8.5%. שכרו של ברוקמאייר לסיכום שנת 2016 הסתכם בכ-1 מיליון שקל, ולנוכח התוצאות הוא אינו זכאי (בדומה לבכירים נוספים), לתשלום מענק.