היהלום שביתר
עסקי הקווצ': זנלכל הכפילה מחירה בשנה האחרונה
חברת השימורים אולי מייצגת תעשייה ישנה, אך היא צומחת ומחלקת דיבידנד בעקביות. בחמש השנים האחרונות חילקה זנלכל 35 מיליון שקל – כמחצית מהרווח הנקי. אלא שהביצועים החזקים של זנלכל נפגעים משורת הוצאות ההנהלה הגבוהות סדרת כתבות
חברת השימורים והמיצים זנלכלנותרה מחוץ לאור הזרקורים של רפורמת המדדים. הרפורמה שכללה הרחבה של המדדים הוותיקים ת"א־25 ות"א־100 כך שיכללו 35 ו־135 מניות בהתאמה הביאה לכניסתן של חברות רבות למדדים המובילים בבורסה זנלכל הקטנה לא היתה בניהן.
- פרסום ראשון - זנלכל לבג"ץ: החלטת הממשלה בעניין פרי גליל הינה אפליה פסולה
- תערוכת המזון בפריז: חברות ישראליות בדרך לעסקאות בינלאומיות
- זהירות מהבוטנים: שבע חברות מבצעות ריקול למוצריהן
אף על פי שמדובר במניית תעשייה ישנה, חברת המזון מאלון תבור מצליחה להפיק רווחים מעסקי השימורים. מניית זנלכל הכפילה את מחירה ב־12 החודשים האחרונים ובחמש השנים האחרונות זינקה ב־317%. היום החברה נסחרת בשווי של 324 מיליון שקל.
את תשעת החודשים הראשונים של 2016 חתמה זנלכל בתוצאות חזקות עם רווח נקי של 17.2 מיליון שקל, זינוק של 31% לעומת התקופה המקבילה ב־2015. הזינוק הגיע על רקע השיפור בשורת הרווח, דווקא בתקופה שבה יצרניות המזון הגדולות במדינה טענו לפגיעה בעסקים.
זנלכל עוסקת בייצור ומכירה של מוצרי מזון משומרים בשלושה תחומי פעילות: מוצרי עגבניות, מוצרי ירקות ומוצרים אחרים. מוצרי עגבניות, היא הקטגוריה העיקרית של זנלכל, במסגרת זו החברה מייצרת בעיקר רטבים, רסק ורכז עגבניות.
במסגרת מוצרי הירקות החברה מייצרת מגוון מוצרי ירקות משומרים ביניהם תירס, אפונה, חומוס ושעועית; ובמסגרת הקטגוריה אחרים מייצרת החברה מוצרי ירקות ופירות הדר משומרים, ביניהם רטבים לסלט, חומץ ומיץ לימון, תרכיזים ופלחי פירות הדר.
מוצרי החברה בארץ משווקים תחת שלושה מותגים עיקריים: יכין, פרי מבורך ופרי זה. בנוסף, החברה מייצרת מוצרים עבור מותגים פרטיים של רשתות שיווק קמעונאיות שונות בישראל.
פרופיל:
העגבניה נחלשת
זנלכל נשלטת (45%) על ידי משפחת שיינפלד. החברה הוקמה בשנת 1940 והתמחתה בעיקר בשימורי פלחי פירות הדר. בשנת 1983 הונפקו מניות החברה בבורסה בת"א. במהלך השנים עברה זנלכל תוכנית הבראה לאחר שכמעט הגיעה לחדלות פירעון, וגם רכשה שתיים ממתחרותיה בענף המזון: חברת פרי זה ויכין. את האחרונה היא רכשה בשלהי שנות התשעים מידי חברת יכין חק"ל שהיתה בבעלות סמי שמעון. יכין חק"ל מכרה את הפעילות התעשייתית ונותרה בעיקר עם הנדל"ן של מה שהיה חברת החקלאות של ההסתדרות הציונית.
לכל כתבות פרויקט "היהלום שביתר" לחצו כאן
קטגוריית העגבניות נחשבת למשמעותית ביותר בחברה, אולם החברה מתקשה לצמוח בשוק זה שמאופיין בתחרות קשה מצד מוצרים מיובאים ומצד המותגים הפרטיים של רשתות השיווק. בשנים האחרונות משקלו של מגזר העגבניות קפא ומגזר שימורי הירקות עלה.
בתשעת החודשים של 2016 רשם מגזר העגבניות הכנסות של 76.29 מיליון שקל, נתח של 47.2% מהכנסות החברה; בשנת 2015 רשם המגזר הכנסות של 96 מיליון שקל, שהיווה 47.7% מהכנסות זנלכל; וב־2014 הניב המגזר הכנסות של 95.6 מיליון שקל, שהיוו 48.2% מהכנסות החברה. במשך שנים אלו תחום הירקות צמח ותפס את מקומו וברבעון השלישי של 2016 עבר תחום זה את העגבניות. ברבעון השלישי הניב מגזר הירקות 26.7 מיליון שקל, לעומת 25.3 מיליון שקל שהניבו העגבניות.
במצטבר רשמה חברת המזון מתחילת שנת 2012 רווח מצרפי של 67.6 מיליון שקל וחילקה דיבידנדים של 34.9 מיליון שקל. ההכנסות בשנת 2015 עמדו על 201 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 165 מיליון שקל בשנת 2012. הצלחתה היחסית של זנלכל בולטת בעיקר על רקע קריסתה החוזרת והנשנית של המתחרה הגדולה שלה פרי הגליל, שעברה מספר ידיים וסבלה מהפסדים מתמשכים. לפני מספר חודשים אף איים מנכ"ל פרי הגליל, אושיק אפרים, כי ייאלץ לפטר את העובדים בחצור הגלילית.
העתיד: ההנהלה מכבידה
למרות התוצאות הנאות, הוצאות ההנהלה מעיבות על דו"חות זנלכל. לחברה הוצאות הנהלה גבוהות ביחס לחברות דומות בענף, והן עומדות בשנים האחרונות על 5.5%–6% מההכנסות. מדובר על הוצאות עבור ההנהלה בלבד ללא הוצאות השיווק. הוצאות השיווק עומדות על עוד 6.5% מההכנסות בממוצע לאורך השנים.
הוצאות ההנהלה נגרמות בשל שכר גבוה ביחס לגודל החברה בענף המזון. בעל השליטה והיו"ר יעקב שינפלד נהנה בשנת 2015 משכר בעלות שנתית של 3.5 מיליון שקל.
שינפלד והמנכ"ל פיני גורביץ נהנים בעיקר מהנפקות האופציות של זנלכל. כשבצד אחד זנלכל מנפיקה לסגל המנהלים אופציות, ומצד שני החברה מבצעת רכישות של מניות בשוק. מניית זנלכל נסחרת במחזורים דלילים מאוד. המחזור השנתי הממוצע של המניה עומד על פחות מ־10,000 שקל ביום. כך שרכישה של מיליון שקלים בלבד בשנה, יכולה לגרום לביקושים עזים במניה.