בלעדי לכלכליסט
דסק"ש צפויה לחלק דיבידנד של עד 300 מיליון שקל
השלמת מכירת אדמה לכמצ'יינה הזרימה לקופת דסק"ש 230 מיליון דולר. החברה־האם אי.די.בי, שנושאת הערת עסק חי בדו"חות הרבעוניים האחרונים שלה, זקוקה לדיבידנד כדי לעמוד בפירעון של 171 מיליון שקל בסוף השנה
אחרי שנתיים של יובש עומדת דסק"ש לחלק דיבידנד של עד 300 מיליון שקל על סמך הדו"חות השנתיים של 2016. ל"כלכליסט" נודע כי אם לא יהיו התפתחויות שליליות, תחלק דסק"ש את הסכום מהרווחים שתרשום ממכירת מניות החברה־הבת אדמה (40%) לכמצ'יינה בעסקה שהושלמה בשבוע האחרון. העסקה הזרימה לקופת דסק"ש 230 מיליון דולר (887 מיליון שקל) והעבירה את החברה ליתרות ראויות לחלוקה של 800 מיליון שקל ברבעון הבא.
- הושלמה עסקת אדמה - כמצ'יינה העבירה לדסק"ש 230 מיליון דולר
- רגע לפני הפרידה מדסק"ש: אדמה עוברת לרווח ברבעון השלישי
- סופי: אי.די.בי מוכרת את חלקה באופן סקיי תמורת 25 מיליון שקל
מי שזקוקה לדיבידנד כמו חמצן היא החברה האם (67%), שבשליטת אדוארדו אלשטיין. אי.די.בי סיימה את הרבעון השלישי עם גירעון של 49 מיליון שקל בהון ועם הערת עסק חי נוספת בדו"חות, שפורסמו בחמישי האחרון. עם זאת, דירקטוריון החברה ציין כי לדבריו החברה כשרת פירעון. אי.די.בי נדרשת לפרוע 171 מיליון שקל לנושיה עד סוף 2016, 760 מיליון שקל ב־2017 ו־621 מיליון שקל נוספים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018. בסך הכל נדרשת החברה לפרו ע חוב של 1.55 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות. החברה מתכוונת לעמוד בהחזרי החוב בעזרת שלוש דרכים: הראשונה היא בעזרת גיוסי חוב ומיחזור חובות. כבר מחר תנסה החברה לגייס עד 325 מיליון שקל בנסיון גיוס שני בתוך חודשיים, הפעם בשיעבוד מניות דסק"ש ביחס של 75% (כל מניה של דסק"ש תשועבד לצורך גיוס של 75% משוויה); הדרך השנייה היא על ידי מכירת מניות כלל ביטוח ודסק"ש או אופציות של דסק"ש; והדרך השלישית היא על ידי חלוקת דיבידנדים בחברות־הבנות.
אי.די.בי סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 114 מיליון שקל, לעומת הפסד של 183 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2015. דסק"ש "תרמה" הפסד של 102 מיליון שקל, אך כלל ביטוח דווקא תרמה רווח של 45 מיליון שקל. ירידה בשווי ההוגן של מניות כלל ביטוח ברבעון ובשווי של פרוייקטי הנדל"ן בלאס וגאס ארה"ב תרמו 57 מיליון שקל להפסד. עם זאת, מאז סיום הרבעון השלישי עלה שווי מניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח ב־240 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים הפסידה אי.די.בי 305 מיליון שקל לעומת הפסד של 7 מיליון שקל בתקופה המקבילה. בשל עסקת אדמה, אי.די.בי תרשום רווח של 461 מיליון שקל ברבעון הרביעי ועלייה של 716 מיליון שקל בהון המיוחס לבעלים.
הערכת שווי בהיקף 126 מיליון דולר לישראייר
דסק"ש, בניהולו של שולם לפידות, סיימה את הרבעון השלישי בהפסד של 137 מיליון שקל, שהעמיק פי 3.5 לעומת הרבעון המקביל. מרבית ההפסד נובעת מהוצאות מימון כבדות בהיקף 205 מיליון שקל, רובן בשל שיערוך מכשיר פיננסי בעקבות הלוואה מבנק סיני מ־2011. החברות־הבנות הפחיתו מההפסד, כשסלקום תרמה רווח של 15 מיליון שקל ברבעון, נכסים ובניין 35 מיליון שקל, שופרסל 21 מיליון שקל ואדמה תרמה 20 מיליון שקל. עסקת אדמה תעניק לדסק"ש רווח של 887 מיליון שקל ברבעון הרביעי ותביא לצמיחה של 1.06 מיליארד שקל בהון המיוחס לבעלי המניות. דסק"ש אמורה לפרוע חוב של 228 מיליון שקל עד סוף השנה, 1.09 מיליארד שקל ב־2017 ו־337 מיליון שקל ב־2018. נכון לסוף ספטמבר, היו בקופת דסק"ש אמצעים נזילים של 906 מיליון שקל ואין ביכולתה לפרוע את החוב ב־2017, אך התמורה מעסקת אדמה, מימוש אופציות ודיבידנדים מהחברות־הבנות צפויים לסייע לה בכך.
אי.די.בי העריכה את שווי הפעילות של החברה־הנכדה ישראייר ב־126 מיליון דולר, בעוד ששוייה במאזני אי.די.בי עומד על 114 מיליון דולר. ההערכה בוצעה כחלק מבחינת הצורך בפרשה בשל ירידת ערך המוניטין המיוחס לישראייר במאזני אי.די.בי, שעומד על 46 מיליון דולר. הערכת השווי התבססה על ההנחה שלישראייר יש הערת עסק חי ושהיא תמשיך לפעול במתכונת זו עד 2031, אז מטוסיה צפוים להפסיק להניב הכנסות. לאחר מכן תחכור מטוסים לפי שיעור דמי החכירה המקובל בענף. על פי הערכת השווי, הכנסותיה של ישראייר יצמחו ב־1.5% בשנה לאורך שנות התחזית. הערכות השווי מאירה באור אחר את הערכת השווי שביצע יצחק סוארי ב־2009. סוארי העריך את שווי פעילות ישראייר ב־34 מיליון דולר ונתקל בביקרות על כך שמדובר בשווי גבוה מדי.
ישראייר סיימה את הרבעון השלישי ברווח של 40 מיליון שקל, עלייה של 40%. הכנסות החברה צמחו ב־5% והסתכמו ב־470 מיליון שקל. ה־EBITDA ירד ב־5.5% ל־51 מיליון שקל.