פרשנות
הכסף לבורסה כלוא בדירות
אם משה כחלון באמת רוצה להחזיר את הבורסה לחיים, עליו להשוות את המיסוי על רווחי הון לאלו על השקעה בדירות. אם תוכנית מיסוי הדירה השלישית לא תעבור, יש לשקול ביטול מס רווחי הון מהשקל הראשון
רווח דומה, מיסוי שונה
ההקלות ברגולציה של כחלון והאוזר חשובות, ואכן עשויות לסייע למספר פעילי שוק לעבוד באופן פשוט ונוח יותר. אולם קשה לדמיין כי ההקלות יגרמו לשינוי המיוחל בבורסה המקומית, שמחזורי המסחר בה מצטמקים מיום ליום. הבורסה המקומית כבר איבדה מזמן את תשומת הלב של המשקיעים הפרטיים, ובגלל חוסר העניין והירידה בסחירות היא מאבדת גם את תשומת הלב של הגופים המוסדיים, שעוסקים בשנים האחרונות בהטיית כספים לשווקי חו"ל. מה שיכול להזניק את הבורסה המקומית הוא הפחתת מס רווח הון או השוואת המס על דירות.
כיום השכרת דירה בישראל היא אחת ההשקעות היחידות שזוכות להטבת מס, בעוד על רווחים מהשקעה במניות מוטל מס של 15%–25%. על כספים שמתקבלים משכר דירה מוטל כיום מס חלקי, וקיים פטור עד לתקרה מסוימת. הנתונים מראים כי המשקיעים מצביעים ברגליים, ושמים את הכסף בדירות. בשנים האחרונות ירד דרמטית מחזור המסחר במניות בבורסה, ובעוד חלקם של המשקיעים בדירות הלך ועלה.
בימים אלו מנסה שר האוצר, יש לומר בקושי רב, להעביר את תוכנית מיסוי הדירה שלישית. לפיה, אדם שבבעלותו שלוש דירות ישלם מס שנתי בשיעור של 1% משווי הדירה, עד תקרה של 18 אלף שקל בשנה. גם התוכנית החדשה של כחלון, אם תעבור, לא משנה את העיוות. נכון, יחול שינוי כלשהו, אבל המס הזה מפספס את מרבית השוק, שכן מרביתן המכריע של הדירות העומדות על הפרק מוחזקות על ידי משקיעים שברשותם דירה אחת להשכרה. כלומר, בבעלותם סך הכל שתי דירות ולכן הם לא ימוסו.
כך קורה שרוב משקיעי הדירות, הנהנים מפטור ממס על הכנסה שמתקבלת משכר דירה של עד 60,840 שקלים בשנה, לא ימוסו. לצורך השוואה, מי שמרוויח באג"ח ממשלתיות צמודות סכום דומה להכנסה השנתית משכר דירה שפטורה ממס ישלם מס של 15,210 שקל.
חלופה אטרקטיבית
בהתייחס לתוכנית ההקלות ציין שר האוצר כי "שוק הון איתן ובורסה יעילה יכולים לשמש חלופה לאשראי הבנקאי המממן את המגזר העסקי, לתחרות על מקורות ההון, להורדת יוקר המחייה, לתעסוקה וצמיחה כלכלית וכן כחלופות השקעה אטרקטיביות".
כחלון צודק, אבל לא פועל בכיוון הנכון. הוא יכול להרוויח שתי ציפורים במכה אחת: לבטל לחלוטין את הטבת המס בהכנסה מדירות מהשקל הראשון, בדומה לבורסה, ובכך להפחית את זרם המשקיעים בדירות, ולמשוך במקביל יותר משקיעים לבורסה המקומית.
לחילופין, כחלון יכול לפעול בכיוון השני: לבטל או להפחית את נטל המסים על המשקיעים בבורסה. אם נניח יעניק האוצר פטור ממס על הכנסות מריבית של עד 60,840 שקלים בשנה למשקיעים באג"ח או פטור דומה לרווחי הון האפקט יהיה דומה – יותר משקיעים יסיטו כספים שמיועדים לדירות לבורסה. הנקודה החשובה היא שלא חשוב האם המס על הדירות יעלה או המס על הבורסה יירד – העיקר שיחול שיוון בין האפיקים והבורסה תהיה חלופה ראויה, לפחות מבחינה מיסויית, לדירה.
כל עוד הממשלה תמשיך לתת פטור על הכנסות משכר מדירה, ובמקביל תטיל מס של 15%-25% על פיקדונות, מניות ואג"ח החל מהשקל הראשון, הקלות ברגולציה ימשיכו להיות חשובים בעיקר ליועצים משפטיים. חסכונות הציבור יוותרו על תענוגות הבורסה, וימשיכו להיות כלואים בין ארבע קירות.