בלעדי לכלכליסט
לסיכו במגעים להנפקה בת"א לפי שווי של 200 מיליון שקל
האחים יהודה ויחיאל לשמן, בעלי השליטה בחברת התשתיות והאנרגיה, החלו בפגישות עם גורמים בשוק ההון כדי לגייס 40 מיליון שקל בבורסת ת"א. ההכנסות השנתיות של לסיכו עומדות על 300 מיליון שקל והרווח הנקי מסתכם ב־25 מיליון שקל
חברת התשתיות והאנרגיה לסיכו של האחים לשמן במגעים להנפקה ראשונית בבורסת תל אביב. כך נודע ל"כלכליסט". יהודה ויחיאל לשמן החלו בחודשים האחרונים בפגישות עם גורמים בשוק ההון כדי לגייס 40-30 מיליון שקל לפי שווי של 200-150 מיליון שקל לפני הכסף.
האחים לשמן עדיין לא קיבלו החלטה סופית על ביצוע ההנפקה בתל אביב, בין היתר בעקבות חילוקי דעות, אולם הם החלו בהכנות להנפקה, כולל בחירת חתם וכתיבת תשקיף. אם ההנפקה תצא לפועל, תהיה זו חברת התשתיות והבנייה הרביעית שמונפקת בבורסת ת"א בשנתיים האחרונות לאחר ההנפקות של אשטרום, שפיר הנדסה וקבוצת אורון.
שווי שמרני לעומת המתחרה אורון תשתיות
לסיכו היא בין החברות הבנייה והתשתיות הוותיקות בישראל. החברה נוסדה ב־1969 וביצעה יותר מ־5,000 פרויקטים בישראל. ל"כלכליסט" נודע כי לסיכו בעלת הכנסות שנתיות של כ־300 מיליון שקל ורווח נקי שנתי של כ־25 מיליון שקל. לצורך ההשוואה, חברת אורון תשתיות, שעוסקת בפעילות דומה והונפקה בת"א במאי 2015 בשווי של 225 מיליון שקל לפני הכסף, הציגה הכנסות של 538 מיליון שקל ב־2015 ורווח נקי של 17 מיליון שקל. אורון נסחרת היום בשווי של 308 מיליון שקל, כך שנראה שהאחים לשמן בחרו לצאת להנפקה לפי שווי שמרני.
יחיאל לשמן מחזיק ב־38% מהחברה ואחיו יהודה, שמכהן כמנכ"ל החברה, מחזיק ב־35.5%. בעלי מניות נוספים הם בנו של יהודה, רובי לשמן (10%), ובנו של יחיאל, אייל לשמן (7.5%). בנוסף שותפים בחברה גם ערן סידי, בנו של מייסד החברה יצחק סידי, שמחזיק ב־8.99% מהמניות.
קבוצת לסיכו פועלת באמצעות חמש חברות־בנות בארבעה מגזרי פעילות: מגזר תחזוקה של מערכות זורמות; מגזר אנרגיה בתחום הגז הטבעי; מגזר הקמת תחנות שאיבה וקווי מים וביוב; ומגזר של בניית מסילות ברזל בארץ ובחו"ל. בעבר עסקה הקבוצה בבניית יחידות דיור בישראל אולם פעילות זו הופסקה בתחילת שנות ה־2000.
חטיבת האנרגיה של לסיכו מבצעת, בין השאר, פרויקטים בתחום הגז הטבעי הכוללים הקמה עבור נתגז של קווי גז ומתקנים להפחתת לחץ ומדידה של מערכות לחץ גבוה, הסבה של מפעלי תעשייה לגז טבעי, מערכות גז והרכבות מכניות בתחנות כח ועוד. בנוסף, לסיכו היא קבלן של מערכות דלק ודס"ל (דלק סילוני) ומקימה טרמינלים וקווי צנרת עבור קצא"א, תש"ן, רשות שדות התעופה ומערכת הביטחון.
חטיבת איכות הסביבה של לסיכו מקימה ומפעילה מתקני טיהור שפכים לטיפול בתחנות שאיבה ומתקני התפלה. בתחום הזה ביצעה לסיכו עבודות עבור חברת איגודן, רשויות מקומיות ותאגידי מים וביוב. באמצעות החברה־הבת א.ל.ד, לסיכו מפעילה ומתחזקת מתקני טיהור שפכים מוניציפליים. חטיבת המסילות של לסיכו מקימה מסילות רכבת כולל תחנות נוסעים, מבני שירות ובקרה. לסיכו גם נותנת שירותים לרכבת הקלה בירושלים ותשתיות תעשייתיות של מסילות בישראל. בימים אלו בונה לסיכו עם חברת שיכון ובינוי וחברת Bahnbau Gruppe הגרמנית את מסילת הרכבת בפרויקט רכבת העמק, שמחבר בין עפולה לחיפה. מדובר בפרויקט בהיקף של 840 מיליון שקל שנחשב לאחד המשמעותיים ביותר של החברה בימים אלו.
חטיבת התחזוקה של מערכות זורמות בלסיכו מעניקה שירותי אחזקה של מערכות מים וביוב עירוניות בהסכמי שירות לטווח ארוך. לסיכו מעניקה שירותים למרבית תאגידי המים והביוב במדינה, לרשויות מקומיות ולגופים ממשלתיים כדוגמת משהב"ט, שב"ס, משטרת ישראל, רש"ת ועוד. החברה־הבת לסיכו צנרת תהליכית עוסקת בהקמה של מערכות צנרת במפעלים ובין השאר ביצעה עבודות עבור החברות טבע וקוקה־קולה.
רק שתי הנפקות מניות ראשוניות מתחילת 2016
בהנחה שהנפקת לסיכו תצא לפועל עוד השנה, תהיה זו הנפקת המניות הראשונית השלישית מתחילת 2016 בת"א לאחר וונטייז ומגוריט שגייסו 16 מיליון שקל ו־60 מיליון שקל בהתאמה. מגוריט תתחיל להיסחר היום בת"א.
הבורסה סובלת זה כמה שנים ממחסור בהנפקות ראשוניות וממחזורי מסחר נמוכים. רק שתי חברות, אורון וחברת הנדל"ן ויתניה, ביצעו הנפקות ראשוניות ב־2015. ב־2014 ביצעו חמש חברות חדשות הנפקה ראשונית בת"א: שפיר הנדסה, אינרום בניה, קבוצת אשטרום, מגדלי הים התיכון וסקייליין. לרגע היה נראה כי השוק מתעורר שוב, אך מחזורי המסחר הנמוכים, שעומדים על ממוצע יומי של כ־1.4 מיליארד שקל, דחקו את החברות לחפש אחר מקורות מימון אחרים מחוץ לשוק ההון.