תחנות הרכבת ייסגרו לשבוע נוסף בסוף השנה
רכבת ישראל הודיעה אתמול רשמית על עבודות שיסגרו את רוב תחנות תל אביב ל-8 ימים בהמשך החודש, והתגאתה בחלופה יצירתית אך משונה שכוללת שימוש במסילות של רכבות מטען. מה שברכבת שכחו לספר זה שבסוף השנה הרכבות יושבתו שוב, לשבוע נוסף
אם לא יתרחשו שינויים של הרגע האחרון, ביום שני 19 בספטמבר תחנות הרכבת תל אביב אוניברסיטה, תל אביב מרכז ותל אביב השלום ייסגרו למשך 8 ימים לצורך ביצוע עבודות תשתית. הכאוס התחבורתי צפוי להיות גדול שכן כ־200 אלף נוסעים מדי יום ייאלצו למצוא פתרונות תחבורה חלופיים, כמו למשל נסיעה ברכב פרטי - חלופה שעלולה להכביד על העומס בכבישים ממילא - אך כעת מסתבר כי תום העבודות האלו לא יסמן את תום ההשבתות של תנועת הרכבות.
- הסיוט מתקרב: הרכבת תסגור את מרבית תחנות תל אביב ל-8 ימים
- הנהלת הרכבת בוחנת את צמצום זמן ההשבתה של קו תל אביב־חיפה
- חיים כץ על משבר הרכבת: "מה שצריך להיעשות בשבת - ייעשה"
בעקבות פניית "כלכליסט" לרכבת ישראל נודע כי התוכנית המקורית של הרכבת היתה לסגור את התחנות ל־21 יום וכי בשל הפחתת מספר הימים לשמונה בלבד צפויים סבבי סגירה נוספים. אחד הסבבים האלו צפוי להתרחש עוד לפני סוף השנה ולארוך כשבוע. סבב נוסף וארוך צפוי להתרחש ב־2017.
אתמול הודיעה הרכבת כי לנוסעים שייפגעו כתוצאה מסגירת התחנות בתל אביב בסבב העבודות הקרוב היא מציעה פתרון: הפעלת קו רכבת חלופי שיעשה שימוש במסילות המיועדות בשגרה לשינוע מטענים כבדים, כאשר המטרה היא לשמור על חיבור רציף בין צפון המדינה לדרומה.
מדובר בקו אחד שעוקף את תחנות תל אביב ומגיע לתחת לוד, שממנה ניתן להגיע לתחנת תל אביב הגנה, ועל קו שנוסע מבנימינה להוד השרון (ראו מפה בעמוד זה).
על אף הערכות בענף כי המסלול העוקף יאריך את זמני הנסיעה באופן משמעותי, לדברי הרכבת זמני הנסיעה לא אמורים להתארך כמעט משום שהרכבות שייסעו בקווים אלו לא יעצרו בתחנות נוספות, למעט תחנת המוצא ותחנת היעד. עם זאת, המהירות המקסימלית של הרכבות במסלול הזה תעמוד על 80 קמ"ש בלבד.
"כלכליסט" עושה סדר בכל השאלות שעולות מהעבודות שבגללן תנועת הרכבת בשלוש מתוך ארבע התחנות של תל אביב תיפסק למשך שמונה ימים.
למה סוגרים את התחנות האלו לשמונה ימים בכלל?
התחנות שנסגרות בתל אביב למשך שמונה ימים, נסגרות לצורך ביצוע עבודות שמתבצעות במסגרת שני פרויקטים מרכזיים של רכבת ישראל, שמצריכים בין היתר עבודה על מסילות מספר 1 ו־4 שמתפצלות צפונה.
הפרויקט הראשון הוא פרויקט מסילת השרון, שכולל הקמת מסילה כפולה בין רעננה לקו החוף באורך של 24 ק"מ; העתקת מסילות החוף בין הרצליה לרשפון לכביש 2; והכפלת המסילות החוף בתחנת הרצליה. תקציב הפרויקט הוא 600 מיליון שקל.
הפרויקט השני שמצריך את הפסקת תנועת הרכבות הוא הפרויקט שמכונה A1. מדובר בקו הרכבת שמחבר בין ירושלים לתל אביב - פרויקט שיצא לדרך לפני כ־15 שנה עם תקציב של 3.2 מיליארד שקל שבינתיים התנפח ל־7 מיליארד שקל. הקו עצמו ייפתח לציבור הרחב בעוד כשנה וחצי לפי התוכניות, ובמהלך הימים שבהם המסילה תהיה סגורה, רכבת ישראל מתכננת להציב את תשתית החשמול הכבדה של הקו הזה.
העבודות האלו יתבצעו גם במהלך השבת?
כן. חלק מהעבודות יתבצעו גם בשבת, בהתאם להיתרים שנותן שר הרווחה והעבודה חיים כץ, שכפי שהבהיר בג"ץ הוא הגורם היחיד שבסמכותו לאשר עבודות בשבת.
העבודות לא יגרמו לבעיה מול הציבור החרדי?
ככל הנראה לא. אמנם לפני כשבועיים המפלגות החרדיות נזעקו בשל עבודות התחזוקה שהרכבת צפויה לקיים במהלך השבת ולכן ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה על אי־ביצוען, אך הפעם נדמה שזה לא המצב.
למעשה, ראשי המפלגות החרדיות - משה גפני ויעקב ליצמן מיהדות התורה ואריה דרעי מש"ס - פרסמו ביום חמישי האחרון הודעה משותפת שלפיה הם "פועלים בשיתוף פעולה מלא והדוק עם שר הרווחה והעבודה חיים כץ כדי לדאוג לשמירה על כבוד וקדושת השבת, כפי שהיה מקום המדינה, ונקווה שבעזרת ה' כך יהיה".
בפועל, ראשי המפלגות החרדיות לא הביעו התנגדות ציבורית לעבודות שאותן אישר כץ לבצע במהלך השבת האחרונה.
מה הנזקים שייגרמו כתוצאה מההשבתה?
לפי ההערכות בענף, כ־1.6 מיליון נסיעות יתבטלו בפרק הזמן הזה, כ־150-200 אלף נוסעים מדי יום ייאלצו למצוא פתרונות חלופיים והרכבת תספוג נזק כלכלי של כ־80 מיליון שקל לפחות.
מתי הרכבת הודיעה על כך לציבור הנוסעים?
באופן רשמי, הרכבת הודיעה על ביצוע העבודות האלו רק אתמול. בפועל, דבר קיומן נחשף בשבוע שעבר, וזאת אף שלרכבת היתה הודעה מוכנה על אודות העבודות האלו כבר פני חודש וחצי.
כש"כלכליסט" פנה לרכבת בשבוע שעבר והציג לה סדרה של שאלות הנוגעות לעבודות האלו ולהשפעותיהן על הציבור, היא סירבה להגיב לכולן ורק אמרה כי היא תפרסם את כל המידע לציבור ברגע שהוא יסוכם סופית.
כאמור, את ההודעה הרשמית, כולל האלטרנטיבות שמוצעות לציבור הנוסעים שנפגע מסגירת תחנות תל אביב למשך שמונה ימים, היא פרסמה רק אתמול.
הנוסעים יקבלו פיצוי מרכבת ישראל?
רכבת ישראל מציעה פיצוי כספי על השבתת הקווים רק ללקוחות בעלי כרטיס תקופתי (גמיש 7 וגמיש 30) שהיה בתוקף בעת ביצוע העבודות.
מה החלופות שעומדות לרשות הנוסעים?
משרד התחבורה ורכבת ישראל יעמידו לרשות הנוסעים מערך אוטובוסים ושאטלים כפיצוי.
האוטובוסים יפעלו במתכונת מורחבת מנהריה, חיפה, חוף הכרמל, בנימינה, חדרה, רחובות, נתניה, ראשון לציון, באר שבע ובית שמש.
כמו כן, יפעלו קווי אוטובוס מעגליים שייצאו לדרכם בכל עשר דקות וייסעו בתוך תל אביב ובערי הלוויין שלה.
בנוסף, יופעל מערך הסעות נרחב (שאטלים) ללא תשלום מתחת ההגנה בתל אביב.
על כך יש להוסיף את קווי הרכבת שיעקפו את התחנות הסגורות בתל אביב ושיעשו שימוש במסילות שמיועדות לרכבות מטען.
לדברי הרכבת, בשבוע העבודות הגדול "יופעל קו ייעודי במסלול עוקף תל אביב, פעם בשעה בין נהריה ובאר שבע, בשני הכיוונים. מסלול הקו הוא נהריה - עכו - קריית מוצקין - קריית חיים - חוצות המפרץ - לב המפרץ - תחנות חיפה - בנימינה - הרצליה - לוד - רמלה - קריית גת - להבים - תחנות באר שבע. רכבות אלו יופעלו בשעות 04:59–09:30 בבוקר ובשעות 12:59–19:27 אחה"צ".
מדוע הרכבת לא חשבה כבר לבנות מסלול עוקף לתל אביב בעבר?
רכבת ישראל דווקא חשבה על הרעיון הזה. קוראים לו המסילה המזרחית. אך עד היום הוא לא יצא לפועל. כרגע ישנה חצי מסילה בודדת, ישנה מאוד, שמשמשת לתנועת רכבות מטען בין כפר סבא ללוד בלבד.
פרויקט המסילה המזרחית הוא פרויקט של רכבת ישראל שבמסגרתו אמורה לקום מסילה מקבילה לזו שקיימת כיום לאורך החוף שתשמש כגיבוי למסילה שבין תל אביב לחיפה. העיקרון של המסילה המזרחית דומה לעיקרון שלפיו כביש החוף (כביש 2) הוא כביש הגיבוי הציבורי לכביש תל אביב־חיפה הישן (כביש 4). ניתן לומר שגם כביש 6 הוא כביש גיבוי, אך הוא אינו ציבורי משום שהנסיעה בו כרוכה בתשלום.
הפרויקט כולל הקמה של מסילה כפולה באורך של 70 ק"מ בקטע שבין מסילת החוף הדרומית לתחנת פרדס חנה לתחנת לוד. מטרת הקמת המסילה לפי דו"חות רכבת ישראל ל־2015 היא "יצירת עורף למסילות החוף", ולאורך התוואי שלה מתוכננות כמה תחנות חדשות, בהן חדרה מזרח, אחיטוב, טייבה, טירה, ראש העין דרום ואלעד.
לפי הרכבת, "בחודש דצמבר 2015 הוצג במשרד התחבורה דו"ח בדיקה כלכלית שקבע כי המסילה כלכלית למשק. שר התחבורה הורה לחברת כביש חוצה ישראל לחדש ולקדם תכנון מפורט של הפרויקט".
הסיבה לכך שהיה צריך להכריז על הפרויקט ככלכלי היא כי לפי דו"ח הרכבת לסוף 2014, הפרויקט הזה, שתקציבו עומד על 11 מיליארד שקל, הופסק משום ש"נכון למועד פרסום הדו"ח, הנחה משרד התחבורה את רכבת ישראל להפסיק את תכנון המסילה המזרחית עד לסיום בדיקת הכדאיות הכלכלית".
הפרויקט הפך שוב לכלכלי לאחר שהרכבת קיבלה תקציב של 29 מיליארד שקל עד ל־2030 למימון מגוון פרויקטים, כולל יצירת גיבוי למסילת החוף. אך נכון להיום, כפי שדיווחה הרכבת בדו"ח שלה לסוף 2015, "הפרויקט, שמתוכנן על ידי חברת כביש חוצה ישראל, אינו מתקוצב".
למעשה, אילו הפרויקט היה יוצא לדרך וכיום המסילה המזרחית היתה עובדה קיימת בשטח, הוא יכול היה למנוע את כל הצרות שייגרמו כתוצאה מסגירת התחנות בתל אביב לשמנוה ימים, או לפחות את רובן.
אילו רכבות יפעלו ובאיזו מתכונת?
לפי הרכבת, בימי העבודה האמורים תנועת הרכבות מדרום תעצר בתחנת ההגנה בתל אביב. במקביל, תנועת הרכבות הפרבריות מבנימינה תופעל עד הרצליה ולכן תצא משם לנוסעים צפונה. קו הרכבת לירושלים יפעל חלקית. רכבות הלילה בקו נהריה-נתב"ג ייסעו עד הרצליה ואילו רכבות הנוסעים בקו ירושלים (תחנת מלחה)-הרצליה, בשני הכיוונים, ייסעו רק בקו שבין תחנת בית שמש לתחנת לוד.
מתי הכל ייגמר? יש סיכוי שהעבודות יתארכו?
אם כל העבודות יתבצעו כמתוכנן, תנועת הרכבות בתחנות שיושבתו תחודש כסדרה ביום שלישי 27 בספטמבר, החל מהשעה 05:00.