בחלל מקווים שגם העסקה עם הסינים לא תתפוצץ
מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק מודה שפיצוץ הלוויין עמוס 6 מציב אותה במצב מסובך מאוד. החברה איבדה הכנסות עתידיות של 200 מיליון דולר, היא נדרשת למצוא פתרונות ללקוחותיה, וכעת גם העסקה למכירתה נפתחת למשא ומתן מחודש והמחיר צפוי לרדת
"הייתי בטיסה פנימית בארה"ב בדרך לאתר השיגור. בטיסות האלה יש שידורי טלוויזיה ישירים ואינטרנט אונליין. פתאום אני רואה את הפיצוץ. היה עשן וכתבים רבים דיווחו על זה. קיוויתי שמישהו אחר אכל אותה. לקח לי שתיים וחצי דקות להבין שמי שצריך להיות מודאג זה אני. ואז התחילו להגיע הסמסים. הרגשתי רע מאוד", כך מתאר מנכ"ל חלל תקשורת דוד פולק את הרגעים שבהם הבין כי לוויין עמוס 6 של החברה התפוצץ יחד עם המשגר שעליו היה מונח במסגרת ניסוי אחרון בפלורידה לפני שיגורו לחלל. השיגור נעשה באמצעות טיל של חברת Space X של אלון מאסק.
- פיצוץ הרקטה של SpaceX - טלטלה עזה למיזם החלל של אלון מאסק
- הלוויין הישראלי עמוס 6 נהרס כליל בפיצוץ בפלורידה
- yes: פיצוץ הלוויין עמוס 6 ייאלץ אותנו ככל הנראה לצמצם ערוצים
יחד עם הלוויין ירדו לטמיון ארבע שנות עבודה והרבה מאוד כסף. בנוסף, גם העסקה למכירת החברה עשויה לספוג פגיעה.
"יש לנו כסף לשלם למחזיקי האג"ח"
עלות רכישת הלוויין מהתעשייה האווירית הסתכמה ב־195 מיליון דולר. עד היום העבירה חלל תקשורת לתע"א כ־173 מיליון דולר מתוך סכום זה. לפי החוזה ביניהן, תע"א אחראית ללוויין עד רגע כניסתו למסלול בחלל. מרגע זה הלוויין נחשב כנמסר לחלל תקשורת. כלומר, ברגע הפיצוץ הלוויין לא נחשב כנמסר לחלל תקשורת, ולכן כספי הביטוח אמורים להגיע לתע"א. כעת חלל דורשת מתע"א ממנה להשיב לה את 173 מיליון הדולרים. לדברי סמנכ"ל הכספים של החברה איציק שיינברג, "עד לשיגור החבות הטוטלית במקרה של כשל מוטלת על תע"א. תע"א מחויבת להחזיר לנו את כל הכספים ששילמנו לה בתוספת ריבית בתוך 60 יום".
תע"א וכספי הביטוח אמנם יחזירו את עלות בניית הלוויין, אבל לא יפצו את חלל תקשורת על אובדן ההכנסות מחוזי הפעילות של עמוס 6 שכבר נחתמו בהיקף של 150–200 מיליון דולר.
בנוסף, לחלל תקשורת יש חוב של 235 מיליון דולר למחזיקי האג"ח שיכולים לדרוש פירעון מיידי בעקבות הפיצוץ. לדברי שיינברג, "חלל תקשורת תוכל לעמוד בתשלומי האג"ח. אנחנו נקבל מהתעשייה האווירית ומהביטוח 220 מיליון דולר נטו ויש לנו יתרת מזומנים של 50 מיליון דולר".
כמו כן, הפיצוץ עלול להסב נזק גם לבעל השליטה בחלל תקשורת שאול אלוביץ' שחתם לפני 10 ימים על הסכם למכירתה של חלל תקשורת לחברה הסינית XENWEI תמורת 285 מיליון דולר, שכן פרויקט עמוס 6 הוא תנאי מתלה לעסקה. בחלל תקשורת ובחברה הסינית מדגישים כי המגעים נמשכים, אך כי מדובר בעסקה חדשה ובמחיר שונה. "הצדדים בוחנים את ההשלכות", מסרו שתי החברות. ל"כלכליסט" נודע כי מנהלי החברה הסינית צפויים להגיע בקרוב לישראל להמשך המו"מ מאחר שרכישת חלל תקשורת היא עסקה אסטרטגית מבחינתם.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
החברה הסינית מביעה עניין ברכישת חלל תקשורת כבר זמן רב ואף עמדה לבצע את העסקה לפני כשנה, אך בנובמבר 2015 אחד מלווייני החברה, עמוס 5, הלך לאיבוד ובעקבות כך נפתח המו"מ מחדש, בעיקר נוכח העובדה כי עמוס 6 אמור היה להחליף את עמוס 2 שלו צבר הזמנות של 351 מיליון דולר ושייצא מפעילות בחודש נובמבר הקרוב.
כלומר, בקרוב חלל תקשורת תיוותר עם שני לוויינים בלבד - עמוס 3 ועמוס 4 - ולכן היא תנסה לאתר לוויין חלופי לרכישה כדי לספק את הצרכים של לקוחות עמוס 2 וכדי לעמוד בהסכמים של עמוס 6. לדברי פולק, "אנחנו רוצים למצוא מהר מאוד לוויין קיים. זה לא יהיה סיפור פשוט, אבל נבחן כל מה שיש כדי לחזור לאותה נקודה שבה היינו עם עמוס 6. לעמוס 2 יש עוד חצי שנה לעבוד, אבל לא נחכה עד אז. נעביר לקוחות לעמוס 3 ולאחר מכן ללוויין החדש, כשנמצא".
גם הפגיעה במוניטין תגבה מחיר
הפיצוץ יעלה לתע"א עשרות מיליוני דולרים
פיצוץ הלוויין עמוס 6 הנחית מכה תדמיתית קשה על התעשייה האווירית שבנתה את הלוויין, והוא עשוי להנחית עליה גם מכה פיננסית בדמות השבת 173 מיליון דולר לחלל תקשורת, תשלום פיצויים ואובדן הכנסות מחוזים עתידיים
רעות שפיגלמן,
תגובה אחת
לכתבה המלאה "גם אנחנו מאשימים את הקבלן"
למה עצרתם את פרויקט לוויין הגיבוי?
פולק: "ההתקדמות של בניית הלוויין הראשון (עמוס 6 - ג"ח) היתה בקצב כזה שלא השאיר היגיון בבניית לוויין גיבוי. עמוס 6 היה צריך להיות מוכן מזמן ולוויין הגיבוי היה אמור להשלים אותו. ככל שהפרויקט התקדם, התנאים השתנו. ההסתברות לתקלה בשיגור נמוכה מאוד וחבל שלוויין יקר כל כך היה נשאר על הקרקע. בסוף השיקול הכלכלי מכריע. כל זה לא היה קורה אם עמוס 6 היה מוכן לפני שנה וחצי".
ממה נגרם האיחור?
"תגיד, בנית פעם בית? לא היו לך איחורים?".
היו. האשמתי את הקבלן. בדרך כלל הקבלן אשם.
"בצדק. גם אנחנו מאשימים את הקבלן".
תמשיכו לקנות מהתעשייה האווירית?
"הם יצרן טוב מאוד. מבחינת לוחות הזמנים, הם לא ערוכים לעבוד בקצב של היצרנים הבינלאומיים הגדולים. אנחנו מחויבים לפעול קודם כל לפי צורכי החברה. ואם אפשר, אז לקנות תוצרת ישראל. אבל אין לנו מחויבות לזה ולפעמים אי אפשר. במקומות שבהם דרוש לוויין במהירות, לתעשייה האווירית יהיה קשה להתחרות".
אירוע הפיצוץ מעלה סימני שאלה רבים, כמו למשל מה היו נסיבות הפיצוץ ומדוע נבחרה ארה"ב כאתר השיגור. השיגורים הקודמים של לווייני עמוס נעשו על ידי צוותים רוסיים מבייקאנור שבקזחסטן בהצלחה מלאה. עמוס 1 שוגר מגיניאה הצרפתית.
היה לכם ניסיון טוב עם הרוסים. למה בחרתם הפעם ב־Space X?
פולק: "Space X ביצעה 28 שיגורים עד היום. יש לה צבר הזמנות גדול מהחברות הגדולות בעולם. חברת הביטוח אמרה לנו שבוודאות עדיף לנו לתת לרוסים את הזמן שדרוש להם כדי להתחדש. למשגר של Space X יש תשעה מנועים. הוא יצירתי ובטוח. אבל במקרה כזה דברים יכולים להשתבש".
כמו כן, לא ברור מה בדיוק הוביל לפיצוץ. לדברי פולק, "ב־Space X מנהלים תחקיר. יש להם אינספור חיישנים ומצלמות. הם יגיעו למסקנה די מהר. לפי המצלמות והאנשים שהיו בסביבה, הפיצוץ כנראה נגרם בשלב השני - שלב התדלוק של המשגר. זה שלב רגיש ולכן הוא נעשה בזהירות. לשמחתנו, אף אחד לא נפגע".
אין חובה לבצע את התהליך בשני שלבים. למה לא בחרתם באופציה אחרת?
"מטרת הניסוי היתה לבדוק את המוכנות של המשגר לשיגור. את הניסוי הזה צריך לעשות כשהלוויין והמשגר מתודלקים. ובכל מקרה לקראת השיגור מתדלקים את המשגר כשהלוויין עליו".
אלון מאסק דיבר אתכם?
פולק: "לא, אבל המנכ"לית של החברה שלחה לי מייל. היא כתבה לנו שהיא מצטערת על האירוע, שהם יחקרו את זה ויעדכנו אותנו. דיברתי עם מאסק לפני כמה שנים על החלומות שלו על מאדים".