ההגבלות על השימוש במזומן הן לא הפתרון להלבנות ההון בעולם
כיום ממשלות רבות משתמשות בהגבלות על מזומן כדרך לעידוד שימוש בכרטיסי אשראי, שמאפשרים תיעוד של פעילות כספית. עם זאת, יתרונות כרטיסי האשראי לא מפצים על החסרונות בהגבלות, שעשויות לפגוע באוכלוסיות חלשות ולהקטין את הצריכה
הגבלות על השימוש במזומן הפכו להיות בכל העולם, ובכלל זה בישראל, עניין שבשגרה. מספר הולך וגדל של מדינות מטילות הגבלות קשות על השימוש במזומן כאמצעי תשלום מתוך האמונה שצמצום השימוש בו יהווה את חוד החנית במאבק במעלימי מס, בסוחרי סמים, בארגוני טרור ובעבריינים אחרים.
התהליך של קביעת המגבלות בעל אופי דומה ברחבי העולם. הממשלות קובעות בחוק סכומים מרביים המותרים לתשלום במזומן, אמצעים לכפות את יישום המגבלות ואמצעים לייצור כלים או מכשירים אלקטרוניים שישמשו כתחליפי מזומן. המפרים מגבלות אלה הופכים לעבריינים. את הדינמיות שבהחמרת החקיקה ניתן לראות בדרישה, שכנראה תיענה, שלא להנפיק את שטר ה־500 יורו החדש ולבטלו כליל.
עם זאת, לעתים המגבלות לא מעוגנות בחוק. כך, למשל, בארה"ב קיימת מגמה להפוך תשלומים במזומן ל"בלתי לגיטימיים", אף על פי שטרם קיימת חקיקה בנושא. פקידי הבנק בארה"ב מוסמכים, ללא קשר לגובה משיכת המזומן, לקבל החלטה סובייקטיבית אם ה"פעילות חשודה" ואם כן, לדווח עליה. הרשויות בארה"ב אף הוציאו לבנקים הנחיות על סנקציות שינקטו כלפיהם אם לא יעמדו במכסה מינימלית של דיווחי חשד לתקופה.
בישראל הוקמה לפני כמה שנים ועדה, בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז הראל לוקר, אשר המליצה להטיל מגבלות משמעותיות על תשלום במזומן. ההמלצות אומצו על ידי הממשלה הקודמת ואושררו על ידי הממשלה הנוכחית. אמנם הנושא נמצא עדיין בתהליך חקיקה בישראל, אך הבנקים מנצלים את האווירה והמגמה כנגד השימוש במזומן, ובמסגרת תוכניות ההתייעלות שלהם סוגרים את קופות המזומן בסניפים לא מעטים, אף על פי שזה מנוגד לחוק הבנקאות.
האשראי הבנקאי בישראל עמד על 920 מיליארד שקל ב־2015. סך מחזור המטבע (המזומנים שבידי הציבור) מאז קום המדינה ועד סוף 2015 הסתכם ב־65 מיליארד שקל. המזומן היווה 5.4% מהתמ"ג ב־2015.
עלייה בפשעי סייבר
למרות המגבלות הרבות המוטלות על שימוש במזומן ברחבי העולם, יש לא מעט מחקרים וסקרים המעידים שהמזומן נשאר חיוני ופופולרי לא פחות מאשר בעבר. זאת מאחר שישנם יתרונות רבים בשימוש במזומן.
כך, למשל, מזומן הוא אמצעי אוניברסלי שמתקבל ברצון כאמצעי תשלום בכל העולם על יד רוב העסקים, ולעתים הוא אף מקנה הנחה. בנוסף, תשלום במזומן הוא התשלום היחיד שהוא סופי ואינו ניתן לביטול על ידי המשלם. אמצעי התשלום האלקטרוניים והצ'קים ניתנים לערעור ולביטול, גם לאחר שהסחורה או השירות כבר סופקו למשלם. בנוסף, עסקאות מזומן אינן כרוכות בתשלום עמלות. זאת משום שבהוצאות ייצור המזומן נושא הבנק המרכזי בכל מדינה.
נקודה נוספת היא שבהרבה מדינות יש מגזרים רחבים חסרי כרטיסי חיוב או כרטיסי אשראי, ובמקרים רבים אף לא חשבון בנק. כך, למשל, בישראל ל־7% מהאוכלוסייה אין חשבון בנק כלל ול־22% מהאוכלוסייה (15% במגזר היהודי ו־50% במגזר הערבי) אין כרטיס אשראי. בנוסף, אוכלוסיות רבות מעדיפות לשמור בחזקתן סכומים גבוהים של מזומן כדי לשלוט על פעילותן הפיננסית.
למזומן יש גם משמעות לאומית. השטרות והמעות מהווים את אחד הסמלים החשובים בעצמאותה של כל מדינה, בדומה לדגל ולשפה. אמצעי תשלום אלקטרוניים נתפסים בעיני הציבור כדבר מופשט ולא כסמל מוחשי.
התשלומים האלקטרוניים אמנם משאירים תיעוד של הפעילות הכספית, אך דומה שבלהט הטלת המגבלות לא נתנו מספיק את הדעת לעובדה שלאמצעים אלו יש גם לא מעט חסרונות וסיכונים. כך, בעוד מזומן מתקבל בכל העולם, תשלומים אלקטרוניים כפופים להסכמים הדדיים לקבלתם בין חברות מפעילות לבין משלמים ומקבלי תשלום. בנוסף, מבחר תחליפי התשלום האלקטרוניים בעולם כיום דל ועדיין אינו תחליף ראוי למזומן.
הגברת השימוש בתשלומים אלקטרוניים גוררת צמיחה מתמדת בסיכון בפשעי סייבר. עברייני סייבר מפצחים כיום בתחכום רב מערכות אלקטרוניות מסובכות, ומעבר נוסף ומסיבי של עסקאות הנעשות כיום במזומן לתשלומים אלקטרוניים יגדיל את הסיכון עשרת מונים. בנוסף, להשמת מכשולים על תשלום במזומן יש השלכות כלכליות בדמות הקטנת הצריכה, שרובה מתבצעת במזומן במדינות רבות.
פגיעה בצמיחה הכלכלית
למרות המגבלות הקשות על תשלומי המזומן, הצרכנים ברחבי העולם אינם נרתעים. היקף העסקאות במזומן נשאר יציב. הוא אינו צפוי להיעלם, וכנראה אף לא לקטון. העלייה המתמדת בכמות המזומן בעולם היא ההוכחה לכך. אם בעתיד התשלום במזומן יוצא אל מחוץ לחוק או אם ימשיכו להטיל על השימוש בו עוד ועוד מגבלות, הדבר יגרור התמוטטות של מערכות תשלומים ויותיר אוכלוסיות רחבות ללא כל יכולת לשלם עבור מוצרים ושירותים. יהיו לכך גם השלכות שליליות רחבות. הדבר יציב מכשולים חמורים בפני הצריכה המקומית והבינלאומית ויפגע בצמיחה הכלכלית בעולם.
בינתיים, אין כל מחקר רציני שהוכיח כי האמצעים החמורים שננקטו על ידי המדינות מסביב לעולם הפחיתו, ולו במעט, את הכלכלה השחורה. אין כל הוכחה שהצליחו להפחיד או להפחית מעלימי המס או העברות הכספים הבלתי חוקיות לארגוני הטרור. אם כבר, ההגבלות על המזומן עשויות לעודד עבריינים להשקיע יותר בפיתוח דרכים מתוחכמות כדי להוציא לפועל את פעילותם הבלתי מדווחת. בהלבנות ההון צריך להילחם באמצעים ישירים בתחומי המסים והפשיעה. לדוגמה, על ידי חקיקה שתגביר את הפיקוח והאכיפה על נתינת חשבוניות ושתאפשר לרשות המסים לקבל דיווח על עסקאות מזומן בהיקף גבוה.
השורה התחתונה
ההגבלות לא הצליחו לפגוע בהיקף העסקאות שמבוצעות במזומן. כדי להילחם בהלבנות הון, צריך להגביר את הפיקוח של רשות המסים
הכותב הוא יועץ בנושאי מזומן ומנהל מחלקת המטבע בבנק ישראל לשעבר