בלעדי לכלכליסט
קבוצת אלון נערכת למימוש אחזקותיה במפעיל כביש 6
אלון בוחנת אפשרות למכירת מלוא האחזקות (29%) בחברה שאחראית על הניהול השוטף של הכביש. על פי הערכות, שווי מפעילת הכביש עומד על 400 מיליון שקל, ושווי מניות אלון עומד על 115 מיליון שקל
חובות כבדים של 1.78 מיליארד שקל בקבוצת אלון מאלצים אותה להמשיך ולבחון מכירה של נכסים נוספים. החברה הפרטית של ארגון הקיבוצים (47%) ושל חברת ביילסול (53%) שבשליטת בני הדודים שרגא בירן ודודי ויסמן בוחנת בימים אלו את מכירת אחזקותיה (29%) בחברת דרך ארץ הייווייז מנג'מנט קורפוריישן המפעילה ומתחזקת את כביש 6. החברה אחראית על הניהול השוטף של הכביש ולא על הזכיין עצמו חברת דרך ארץ.
- מחכים לאישורי הבנייה: נדחו העבודות להארכת כביש 6 צפונה לאמצע דצמבר
- בנק לאומי מוכר את אחזקותיו בכביש 6 לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל
- קבוצת אלון שוב נמצאת במרחק דירוג אחד מפירעון מיידי של האג"ח
הדירקטוריון של אלון טרם החליט על המכירה בפועל, אולם ל"כלכליסט" נודע כי החברה כבר החלה לבחון מכירה של אחזקותיה במטרה להוציא את העסקה לפועל בינואר או בפברואר 2016. עוד נודע ל"כלכליסט" כי אלון מעריכה את שווי הפעילות של מפעילת כביש 6 בכ־400 מיליון שקל וכי החברה מייצרת תזרים שנתי של 30 מיליון שקל. בהתאם לכך, חלקה של אלון בחברה מוערך בשווי של 115 מיליון שקל, וזה הסכום שהיא צפויה לדרוש במכירה.
אלון מחזיקה בחברת המפעיל של כביש 6 באמצעות החברה־הבת ישראל קנדה (57%). אלון החזיקה בעבר בבעלות מלאה על חברת ישראל קנדה, אך בדצמבר 2012 היא מכרה 43% ממניות ישראל קנדה לאפריקה ישראל ושיכון ובינוי בחלקים שווים. שתי החברות האלה כבר החזיקו ישירות (24.5% כל אחת) בחברת דרך ארץ המפעיל, כך שלאחר רכישת מניות קנדה ישראל הן עלו לאחזקה של 35.5%. לאפריקה ישראל ושיכון ובינוי יש זכות סירוב ראשונה לעסקת מכירת המניות של המפעיל, כך שהן יוכלו לרכוש את חלקה של אלון אם יגיעו להבנות על המחיר.
אם העסקה של כביש 6 אכן תצא לפועל, היא תצטרף לשתי עסקאות אחרות שעליהן הודיעה הקבוצה השבוע. הראשונה היא מכירת אחזקותיהם (49%) של דור אלון ואלון רבוע כחול בחברת כרטיסי האשראי דיינרס לחברת כאל תמורת 150 מיליון שקל. השנייה היא חיפוש קונה ל־22 סניפים של רשת הדיסקאונט You.
קבוצת אלון הגיעה במאי 2015 להסכם עם בעלי אג"ח א' על ארגון מחודש של חובותיה שהסתכמו אז ב־2.25 מיליארד שקל. עיקרו של ההסדר היה ויתור מצד בעלי האג"ח על זכותם לדרוש פירעון מיידי אם דירוג האג"ח יירד אל מתחת לדירוג -A. במקביל הקטינה החברה את החוב כלפי בעלי האג"ח ב־450 מיליון שקל ל־1.78 מיליארד שקל בעקבות מכירת אחזקתה באלון USA לחברת דלק US. עם מחזיקי אג"ח א' נמנים בתי ההשקעות פסגות ומיטב דש, וחברות הביטוח כלל ביטוח, הפניקס, מגדל, הראל ומנורה מבטחים.
מאלון נמסר בתגובה כי "מימוש האחזקות בכביש 6 אינו עומד כרגע על הפרק. ככל שימומשו האחזקות בעתיד, הכספים שיתקבלו ישמשו בראש ובראשונה לפירעון מוקדם של החוב לסדרה אג"ח א' של אלון ישראל".