הפקת הענק של קומקאסט: מפלצת כבלים ותוכן
ענקית הכבלים האמריקאית הודיעה בחודש שעבר על מגה־עסקה בהיקף של 45 מיליארד דולר לרכישת חברת הכבלים טיים וורנר, שהפכה אותה לאימפריה עם יותר מ־30 מיליון מנויים. עסקה נוספת מול נטפליקס הציבה את קומקאסט בעמדת זינוק חזקה מאוד
חברת הכבלים האמריקאית קומקאסט לימדה את תעשיית הטלוויזיה שלהיות הכי גדול זה טוב, אבל להיות גדול יותר זה עוד יותר טוב. בתחילת פברואר חטפה קומקאסט (Comcast, סימול CMCSA) את חברת הכבלים טיים וורנר מתחת לאפה של צ'רטר קומיוניקיינשס, שניהלה במשך כמה שבועות משא ומתן לרכישתה.
המגה־עסקה הזו, בהיקף של 45 מיליארד דולר (הכל במניות), תהפוך את קומקאסט מענקית עם 21 מיליון מנויי כבלים למפלצת שלה יותר מ־30 מיליון מנויים. היא תשלוט בכ־60% משוק הטלוויזיה בכבלים ותיהנה מחשיפה לכל השווקים הגדולים ביותר בארה"ב, כולל אזור ניו יורק, שעד היום לא היתה לקומקאסט נוכחות בו.
בתעשיית הטלוויזיה בארה"ב פועלות חברות כבלים ולוויין. חברות הכבלים שולטות ב־57% מהשוק והלוויין ב־34%. בנוסף חברות טלקום המספקות שירותי טלוויזיה בתשלום תופסות כ־9% ממנו.
מתמקדת ברכישות
בשנים האחרונות מתמודדות חברות הכבלים עם ירידה מתמשכת במספר המנויים. חלקם נוטשים כדי לצרוך תכנים באמצעות מדיות חדשות דוגמת נטפליקס או Hulu באינטרנט והרדיו הלווייני סיריוס. אך רובם נוטשים לטובת חברות הטלקום, שמציעות חבילות תקשורת הכוללות תוכני טלוויזיה על גבי רשת סיבים אופטיים.
חברות הכבלים התמודדו עם הנטישה בעיקר באמצעות מיזוגים ורכישות. רכישותיה של קומקאסט בעשור האחרון, כולל טיים וורנר, מסתכמות ב־110 מיליארד דולר. הרכישות לא מתמקדות רק בחברות כבלים, כפי שאפשר ללמוד מהמהלך של קומקאסט להשלמת רכישתה של NBC יוניברסל לפני שנה בכ־17 מיליארד דולר, לאחר שרכשה 50% ממנה בשנת 2011. העסקאות הללו אפשרו לחברה להציג צמיחה מהירה יחסית בהכנסות בשנים האחרונות - 47% ב־2011, 12% ב־2012 ו־6% ב־2013.
הכנסות קומקאסט ב־2013 הסתכמו ב־64 מיליארד דולר. החברה פועלת בשתי חטיבות: חטיבת NBC יוניברסל וחטיבת הכבלים, התורמת 64% מההכנסות. עיקר ההכנסות בחטיבת הכבלים מגיע מפעילות הטלוויזיה בדמי מנוי (20 מיליארד דולר) ואינטרנט מהיר (10 מיליארד דולר). היתרה מתחלקת בין טלפוניה, שירותים עסקיים ועוד. חטיבת NBC כוללת הכנסות מתכנים ופרסום ברשת NBC (16 מיליארד דולר), אולפני הסרטים יוניברסל (5.5 מיליארד דולר) וגני השעשועים (2.2 מיליארד דולר).
גודלה של טיים וורנר כייבל הוא כשליש מכך. היא פוצלה מחברת טיים וורנר הגדולה במרץ 2009, ובניגוד לקומקאסט, מציעה ללקוחותיה תשתית כבלים ואינטרנט בלבד ואין בבעלותה חברות תוכן. לחברה הממוזגת קומקאסט־טיים וורנר כייבל צפויות ב־2014 הכנסות מצרפיות של 87.2 מיליארד דולר - צמיחה של כ־7.5% בהשוואה להכנסות של שתיהן יחד ב־2013. עם זאת, לקומקאסט־טיים וורנר יהיה גם חוב ענק של 67 מיליארד דולר, ונראה כי זו אחת הסיבות לירידה במחיר מניית קומקאסט מאז ההודעה על העסקה. גם העובדה כי העסקה מתבצעת במחיר גבוה משמעותית ממחיר מניית טיים וורנר ביום ההודעה הוסיפה לירידות.
כמו שאר חברות הכבלים, בשנים האחרונות סובלות השתיים מאובדן לקוחות כבלים (הפעילות העיקרית). עם זאת, הן נהנות מעלייה מתמשכת במספר מנויי האינטרנט בפס רחב. בקומקאסט צמחה פעילות זו בשנה האחרונה בכ־9% מדי רבעון. המיזוג בין החברות מבטיח את הדומיננטיות של קומקאסט בשני התחומים, טלוויזיה בכבלים ואינטרנט, ויוצר תמהיל מדיה מגוון דיו בכל אחד מהם.
העסקאות האחרונות של קומקאסט הן דרכה להתמודד עם המגמה הגוברת בעולם השידורים - התוכן הוא המלך. אם בעבר התרגלו חברות הכבלים שחברות התוכן עולות אליהן לרגל כדי להציע את שירותיהן, הרי שכיום חברות הכבלים הן אלה הנאלצות לחזר אחר חברות התוכן. העסקה עם טיים וורנר כייבל מגדילה את כושר המיקוח של החברה הממוזגת מול ערוצי תוכן פופולריים אחרים בתשלום, כמו HBO ו־ESPN.
שני הצדדים ניצחו
נטפליקס מייצגת אולי באופן המובהק ביותר את השינוי שעובר שוק המדיה בארה"ב. פחות משבועיים מההודעה על המיזוג עם טיים וורנר כייבל, הודיעה קומקאסט בכובע השני שלה, כספקית אינטרנט בפס רחב, על הסכם קישור ישיר עם נטפליקס. לפיו, ענקית הסטרימינג הגדולה בעולם תשתמש ברשת של קומקאסט כדי לפתור בעיה של יותר ויותר צופים - אטיות בהעברת תכנים.
שיפור מהירות הורדת התכנים ישירות למסך חשוב מאוד לנטפליקס. בינואר לבדו צרכו גולשים 2 מיליארד שעות שידור דרך נטפליקס. בשעות העומס נטפליקס תורמת 32% מסך התעבורה ברשת בצפון אמריקה - נתון שצפוי רק לגדול. נטפליקס לא מסתפקת בתכנים כמו הסדרה המצליחה שלה, "בית הקלפים". דיסני הודיעה לפני כשבוע וחצי כי במסגרת שיתוף פעולה בלעדי, כבר השנה תצלם ארבע תוכניות טלוויזיה ומיני־סדרות של כמעט 60 פרקים - במיוחד לנטפליקס.
העברת השידורים של נטפליקס ברשת שלה תאפשר לקומקאסט למשוך יותר צרכנים לשבת מול מסך הטלוויזיה "שלה". את השירות של נטפליקס אפשר לקבל ישירות לטלוויזיה (המחוברת לאינטרנט) או דרך ה־XBOX, פלייסטיישן ו־Wii שגם כך מחוברים לטלוויזיה, וכמובן למחשב האישי. כך מצליחה קומקאסט לטשטש עוד יותר את הגבולות בין הטלוויזיה בכבלים לבין שידורים באינטרנט, ומאדירה אף יותר את מעמדו של התוכן.
השאלה הראשונה שמעלה העסקה היתה כמה תוספת ישלמו לקוחות נטפליקס, אך 35 מיליון הלקוחות לא ישלמו דבר שלא שילמו עליו עד כה. הסיבה: משמעות העסקה היא שנטפליקס מחליפה ספק אחד באחר. עד היום השתמשה החברה ברשת השרתים של חברות כמו קונבי או אקמאי כדי לשפר את קצב הגלישה באתר שלה, ומעתה היא תעשה זאת ברשת של קומקאסט. ההערכה היא שגם למתחרותיה, בהן אמזון ו־Hulu, יש הסכמים דומים עם קומקאסט.
היקף העסקה עם נטפליקס לא פורסם, אבל ההערכות הן כי מדובר במחיר נמוך עבור נטפליקס, בעוד לקומקאסט היא עשויה להסיר מכשול פוטנציאלי בדרך לאישור המיזוג עם טיים וורנר. נטפליקס ואחרות היו עשויות ללחוץ על קומקאסט דרך בקשה מהרגולטור לחסימת העסקה, בטענה שהיא תהפוך את קומקאסט לספקית אינטרנט עיקרית בארה"ב. לפיכך, מבחינה מסוימת מהעסקה הזו שני הצדדים יצאו מנצחים. אגב, היא יכולה להוביל לעסקה גדולה יותר, ששתי החברות מנהלות מו"מ לגביה כבר תקופה ארוכה - העברת השידורים של נטפליקס דרך ממיר הכבלים של קומקאסט.
העסקה עם טיים וורנר צפויה לעורר גל מיזוגים בארה"ב. מי שלא ימהר להשתנות עם השוק, הרושם צמיחה מוגברת, לא ישרוד את התחרות. המיזוג ממצב את קומקאסט בעמדת זינוק בזכות ממדי החברה החדשה, שליטתה בתעשייה ויכולת המיקוח שלה מול ערוצים פופולריים.
השורה התחתונה: הצמיחה המהירה בתחום האינטרנט והיתרונות הברורים לגודל של החברה הממוזגת עשויים להמשיך לתמוך בביצועי המניה של קומקאסט בשנה הקרובה. סביר להניח שהעסקה עם טיים וורנר תגביר את גל הרכישות בענף.
לירון רוכמן, מנהל קרנות מניות חו"ל בהראל פיא. יאיר מנדלסון, מנהל מחקר יועצים בהראל פיננסים.