$
שווקי חו"ל

ראיון מנכ"ל

"אם ניתן להנפיק את צים כבר עכשיו, אז למה לחכות?"

כך המנכ"ל רפי דניאלי בראיון ל"כלכליסט". אחרי שהתגברו על משוכת הסדר החוב, בכירי חברת הספנות יוצאים לקרב על דעת הקהל, מדברים על התוכנית העסקית ומשתדלים לצבוע את העתיד בוורוד

גולן חזני וניר צליק 10:0119.02.14

חברת צים מנסה להקדים ולבצע את הנפקת החברה כבר ב־2014 באחת הבורסות בחו"ל ושואפת לשווי של 800-700 מיליון דולר. מנכ"ל החברה רפי דניאלי אמר אתמול ל"כלכליסט": "התחייבנו להנפיק את החברה ואין סיבה שלא לעשות את זה כבר עכשיו. אם ניתן, אז בשביל מה לחכות?".

 

דניאלי וניסים יוחאי, סמנכ"ל קשרי הלקוחות של צים, העניקו אתמול ראיונות לתקשורת לראשונה מאז נחתם הסכם העקרונות מול הנושים של צים לגבי הסדר חוב של יותר מ־3 מיליארד דולר. הסדר שהניב את הכותרת על התספורת הגדולה ביותר של חברה ישראלית מעולם — 1.5 מיליארד דולר.

 

העליהום לא מוצדק

 

"אני מתקומם על הכותרת הזו", אמר דניאלי, "אזרח ישראלי קם וקורא על תספורת של 1.5 מיליארד דולר, אבל לא מבין שרוב החוב הוא לגורמים זרים ושהאג"ח הישראליות מהוות רק 400 מיליון דולר מתוך חוב של יותר מ־3 מיליארד דולר. גם ההקבלה להסדרים באי.די.בי, אפריקה ואלביט, איננה במקום. צריכים להבחין בין הסדר של חברת אחזקות לבין הסדר של חברה תפעולית כמו צים. אצלנו ההסדר נובע ממשבר עולמי בענף ובכלכלה העולמית, שלא פוסח על אף אחת מהחברות בענף, בעוד בחברות אחרות הגורם הוא משיכת דיבידנדים על ידי הבעלים. כאן הבעלים הזרימו מיליארד דולר, ולכן העליהום עליהם ועל החברה איננו מוצדק. גם זה שאומרים הסדר שני בארבע שנים נשמע לא טוב כי הקורא חושב לעצמו — הנה צים הדפוקה הזו, ואף אחד לא מבין שאנחנו לא חריגים בענף. כל החברות עברו את זה ונזקקו להזרמות בעלים ולהסדרי חוב".

 

מי אומר שההסדר הנוכחי יצליח?

"ההסדר של 2009 לא הצליח בגלל מגה־משבר כלכלי עולמי שאף אחד לא צפה אותו. בתוכניות העסקיות שלנו אנחנו מביאים בחשבון את המחזוריות של הענף, אבל משבר כזה לא ניתן היה לחזות. ההסדר ב־2009 נסמך על הערכות שהעולם יחזור לכלכלה סדירה בתוך שנה־שנתיים. בפועל זה לא קרה והכלכלה העולמית מדשדשת עד היום.

"צים לקחה באותו הסדר הרבה התחייבויות של התייעלות והשיגה את היעדים בתחום הזה. התחזיות העולמיות לא התממשו ולכן כל החברות בענף הגיעו להסדרים, מכירת נכסים בהיקפים אדירים והזרמות מצד הבעלים. רציונל ההסדר הנוכחי יוצר התאמה בין יכולת תזרים המזומנים של החברה לבין שירות החוב".

 

הסדר שני בארבע שנים

 

ואם יהיה משבר נוסף?

"הנחות העבודה שלנו שמרניות. הבנקים הזרים למדו את התוכנית העסקית שלנו ורק אז יצאו למהלך של הסדר, אחרי שראו שיש בסיס עסקי לתוכנית. הנחת העבודה היא שאם לא יהיה משבר עמוק, זינוק במחירי הדלק לאלף דולר למשל, אין סיבה שצים לא תעמוד בהסדר. להפך. מבחינת בעלי המניות החדשים, מאחר שאנחנו בתקופת שפל, לעליית ערך משמעותית יש סיכויים לא קטנים להתממש. כבר היום אנחנו רואים את 2015 כנקודת איזון מסוימת, מאחר שיש האטה בקצב הזמנת אוניות מצד חברות הספנות וגדילה מואצת במספר האוניות שיוצאות מכלל שימוש".

 

יש לצים בעיה של מחסור באוניות גדולות, בעיקר לאור הפתיחה הצפויה של נמל פנמה?

"התוכנית העסקית שלנו כוללת גם הצטיידות באוניות חדשות. זו נקודה חשובה. הבנקים הבינו שצמצום והתייעלות הם אמנם חשובים אבל גם הצטיידות חשובה. לצים לא חסרות אוניות גדולות בקווים החשובים".

 

זה היה מו"מ מיוחד להסדר. למה בחרתם לקיים אותו בדיונים של שלושה ימים בכל פעם?

"הרעיון המרכזי היה להושיב את כולם יחד במשך שלושה ימים ולתת להם הזדמנות לדבר בשקיפות. כשמישהו הציע משהו לחברה, כל הנושים האחרים שמעו. זה עזר לקשר בין בעלי החוב וקיצר את התהליך, וגם יצר אמון שהחברה לא מדברת עם כל גורם בנפרד".

 

 

רפי דניאלי רפי דניאלי צילום: אלעד גרשגורן

בעלי האג"ח היו אגרסיביים ביותר.

"בניגוד להסדרים אחרים בעלי האג"ח עמדו מול גופים בינלאומיים ולא ישראליים. הם גילו הרבה אחריות בתהליך".

 

מה אומרת התוכנית העסקית?

"היא מדברת על הצטיידות, המשך התייעלות וזו התמקדות באזורי סחר שבהם יש לנו יתרון תחרותי".

 

איימתם שהערת "עסק חי" תפגע בחברה ותגרום לנטישת לקוחות.

"ניסינו לשמור על לקוחות בכל התקופה ושרמת השירות לא תיפגע. בחודש שעבר סיימנו סקר גלובלי של הלקוחות ושנה שנייה ברציפות ש־2,000 לקוחות מצביעים על שיפור בחברה בכל הפרמטרים". יוחאי: "הערת העסק החי היתה לקראת ההגעה להסדר, ולכן הצלחנו לשמור על מומנטום של שימור לקוחות".

 

מה הבעיה עם מניית הזהב? קציני הים טוענים שיש לשמור אותה.

"אנחנו חושבים שהיא לא נחוצה יותר למדינה. קציני הים? הם לא צד. הם מנסים להתגונן מול ההתייעלות שחלק ממנה הוא צמצום במספר העובדים. כשהתחלנו את ההתייעלות לפני שלוש שנים התמקדנו בצד התפעולי, לאחר מכן עברנו לצמצום כח אדם בעולם ועכשיו אנחנו בהליך צמצום בישראל".

 

מה כוללת ההתייעלות?

"שינוי מבנה ארגוני, הקמת מערך רכש שלא היה קודם, הקמת פונקציות מטה במכירות וניהול קווים".

 

הוועד משתף פעולה? לא נתקלנו באגרסיביות מצדו.

"גם לא תראו. לפעמים הלהבות עולות יותר ולפעמים פחות. אני מקווה שהוועד וההסתדרות יבינו את הסיטואציה ויירתמו להליך ההתייעלות".

 

הגנת על בעלי השליטה, עידן עופר ואודי אנג'ל, מול בעלי החוב. דמי החכירה ששולמו להם על האוניות שלהם היו חלק מהותי מהבעיה של צים.

"דמי החכירה שמשלמים לבעלי השליטה נמוכים יותר מהאלטרנטיבה של חכירה מצדדים שלישיים. ב־2009 הפחתנו לכולם 20% מדמי החכירה ולבעלי השליטה ב־35%. גם בהסדר הנוכחי ההפחתה לבעלי השליטה גדולה יותר".

 

למה לחכור מהם בכלל? חסר ממי לחכור אוניות?

"שאלה מצויינת. בואו נחזור ל־2001. צים היתה צריכה לחכור אוניות כדי לחצות את תעלת פנמה. היינו זקוקים ל־13 אוניות והיכולת של החברה היתה לחכור 3 אוניות. פנינו לצד שלישי לחכור את 10 הנותרות והדבר הראשון שנאמר היה: 'אנחנו מוכנים בתנאי שגם בעלי השליטה יחכירו ויתחלקו בסיכון'. בסופו של דבר חכרנו מצד שלישי חמש אוניות ועוד חמש אוניות מבעלי השליטה. זו דוגמה שממחישה כמה התרומה של בעלי השליטה היתה גדולה".

 

אין מיזוגים בענף הספנות

 

אתה רואה את צים נרכשת או מתמזגת?

"אין מיזוגים בענף. יש שיתופי פעולה. ההסדר הזה הוא חלק חשוב לשיתופי פעולה עתידיים עם חברות אחרות".

 

מהם הקווים החזקים שלכם?

"הסחר באסיה עצמה, אסיה לים התיכון ומשם לים השחור והאוקינוס השקט".

 

אתה מכהן חמש שנים בתפקיד, ו־35 שנה בחברה. צמחת מלמטה. אתה חש סיפוק?

"סיפוק גדול מהעשייה. ההנהלה עברה שינוי. יש עוד הרבה מה לשפר. אני מאמין בחברה הזו".

 

הדירקטוריון ישתנה לדירקטוריון זר ברובו. איך אתה רואה את זה?

"אני מאוד מקווה שימונו דירקטורים בעלי רקע בענף הספנות והפיננסים ושתהיה להם תרומה לפעילות העסקית".

 

בעלי השליטה הקודמים התערבו בניהול?

"לא ברמה של הניהול השוטף".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x