בלעדי ל"כלכליסט": תשובה במגעים למכירת חלק מפעילות תחנות הכוח של דלק
קבוצת דלק מחפשת משקיע שירכוש חלק מאחזקותיה בתחנות הכוח. מגעים נוהלו עם GE, שלמה נחמה והחברה לישראל
דלק תשתיות, זרוע הקמת תחנות הכוח שבבעלותה של קבוצת דלק בשליטת יצחק תשובה, מנהלת מגעים למכירת חלק מפעילותה בתחום הקמת תחנות הכוח - כך נודע ל"כלכליסט".
דלק תשתיות מקימה בימים אלו ארבע תחנות כוח, כשהגדולה שבהן בהספק של 140 מגה־ואט, תוקם בצמוד למתקן ההתפלה בשורק. שתי תחנות כוח נוספות מוקמות באזורי תעשיה בצפון הארץ ויספקו כל אחת 60-50 מגה־ואט למחלבת תנובה שבאלון תבור ולמפעל נילית שליד מגדל העמק.
התחנה הרביעית תוקם באשדוד (הספק של 120 מגה־ואט) או בקריית גת (הספק של 150 מגה־ואט), כאשר הממונה על הגבלים עסקיים, פרופ' דיויד גילה, השאיר את הבחירה בידי דלק ובתנאי שזו תהיה התחנה האחרונה שהיא מקימה. העלות הכוללת של הקמת ארבע תחנות הכוח נאמדת ב־700 מיליון שקל.
אתמול חשף "כלכליסט" כי חברת הביטוח מגדל עצרה את המימון בהיקף של 120 מיליון דולר (כ־400 מיליון שקל) להקמת שתי תחנות הכוח הקטנות באלון תבור ובמגדל העמק. כעת מתברר כי דלק תשתיות כבר מחפשת משקיע אסטרטגי שייטול על עצמו חלק מסיכוני ההקמה.
בין הגופים שמולם התקיים משא ומתן ניתן לציין את שלמה נחמה ואת ג'נרל אלקטריק (GE). בנוסף נבחנה אפשרות מקדמית למכירת פעילות תחנות הכוח - באופן מלא או חלקי - לידי החברה לישראל. גילה החליט שדלק לא תקים תחנות כוח נוספות בשל החשש מיצירת מונופול אנכי, שיכול לנבוע מהעובדה שקבוצת דלק מחזיקה גם במאגר הגז תמר (31.25%), ולכן האנרגיה להפעלת התחנות תגיע ממשאב שנמצא בידיה.
עם זאת, בנוסף לבעיות המימון של דלק תשתיות, עלולה החברה להיתקל בבעיה נוספת שקשורה דווקא לאספקת הגז. צינור הולכת הגז מהמאגרים שבים התיכון אל היבשה, המתוכנן לכלל המשק הישראלי ושמוקם בימים אלו על ידי נובל אנרג'י האמריקאית (השותפה של דלק במאגרי תמר ולווייתן), יוכל להעביר רק 10 מיליארד מ"ק ברוטו גז טבעי, שהם כ־8.5 מיליארד מ"ק נטו בהתחשב בלחצי הצינור.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
בחינת כלל השחקנים במשק מראה שהכמות שתעבור בצינור תנותב למתקני ייצור חשמל אסטרטגיים בעלי דרישות גז גבוהות ובראשם תחנות הכוח של חברת החשמל והתחנה שמוקמת בידי חברת דוראד. אם שני לקוחות יחתמו עם נובל ודלק בקרוב על חוזה לאספקת גז, עלולה דלק תשתיות להישאר בלי יכולת לקבל גז עבור התחנות שלה. דלק תשתיות זקוקה ל־0.35 עד 0.5 מיליארד מ"ק גז טבעי להפעלת שלוש תחנות הכוח שלה.
רשות החשמל כבר חסמה במרץ 2011 בפני תשובה את האפשרות למכור גז לעצמו לפני שימכור גז לשאר הלקוחות, ואף הטילה על התחנות של דלק מגבלות באשר למחיר, כך שדלק תשתיות ממוקמת "בסוף התור" לקבלת הגז. "כניסת ספקי גז לתחום ייצור החשמל הפרטי בנסיבות הקיימות עלולה להביא לפגיעה קשה בתחרות לאור הפוטנציאל להעלאת מחירי הגז מחד ומתן עדיפות לבעלי הרישיונות ובהם ספקי הגז שהם בעלי עניין", סיכמו ברשות החשמל.