איך הגיעה אורכית משווי של 2 מיליארד דולר להסדר חוב?
החברה, שהפסידה כ־117 מיליון דולר בעשור האחרון, הגישה בקשה להקפאת הליכים בניסיון למנוע ממחזיקי אג"ח א' להשיג פירעון מוקדם לחוב של 20 מיליון דולר, שירוקן את קופתה. טוענת כי היא צריכה זמן למימוש הזדמנויות עסקיות
בניסיון של הרגע האחרון לבלום את בעלי האג"ח שלה מדרישה לפירעון מיידי של החוב, פנתה אתמול חברת ציוד התקשורת אורכית לבית המשפט המחוזי בת"א, בבקשה שיאשר לה להיכנס להליך של הקפאת הליכים.
"בקשה זו מוגשת בלב כבד וכמוצא אחרון", נימקה אורכית בבקשתה לביהמ"ש, וזאת, "נוכח איומים ולחצים כבדים המופעלים על המבקשת (אורכית - ש"ה) ועל הדירקטורים ונושאי משרה בה על ידי מחזיקי סדרת אג"ח א' שלה, הדורשים להעביר לידיהם, באופן מיידי עוד בטרם הגיע מועד הפירעון הקבוע לכך, סך של 20 מיליון דולר מתוך יתרת המזומנים בקופתה".
אורכית, שהפסידה במצטבר בעשור האחרון סכום עתק של כ־117 מיליון דולר, מציינת בבקשה כי ברשותה כיום 21 מיליון דולר בלבד, כאשר סכום נוסף של כ־3 מיליון דולר מצוי בקופת המזומנים של החברות־הבנות שלה. לטענתה, אימוץ דרישת מחזיקי אג"ח א' יבטיח את פירעון ההתחייבויות העתידיות של אורכית כלפי מחזיקי אג"ח אלה בלבד, בעוד שלחברה סדרה נוספת (אג"ח ב') בהיקף של 31 מיליון שקל ערך נקוב.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
סדרה א' של אורכית הן אג"ח להמרה בהיקף של 107 מיליון שקל ערך נקוב, שאמורות להיפרע בתשלום אחד ב־2017. עם זאת, בעת ההנפקה ניתנה לבעלי האג"ח אפשרות לדרוש פרעון מוקדם במרץ 2012. מחזיקי אג"ח א' אינם מאמינים עוד ביכולתה של החברה לחזור לפסים של רווחיות. לטענתם הדרישה לפירעון מוקדם של קרן האג"ח בהיקף של כ־20 מיליון דולר מוצדקת, שכן אורכית היא למעשה חברה חדלת פירעון, וכי על פי מצבה כיום היא לא תוכל לעמוד בעתיד בהתחייבויותיה כלפי אג"ח א', אם אלה לא יבחרו לממש את זכותם במרץ השנה.
אורכית חייבת גם סכום של כ־18 מיליון דולר למדען הראשי ועוד כ־9 מיליון דולר למחזיקי אג"ח סדרה ב' (שליש מהסדרה מצוי בידיהם של מנכ"ל אורכית ובעל השליטה איציק תמיר, שותפו להקמת החברה אריק פנט, וקרן קטליסט). במקרה של פירוק, החוב למדען הראשי יהיה קודם לחוב למחזיקי החוב מסדרות א' וב', ואלה יישארו עם כ־6–7 מיליון דולר בלבד, או אף פחות מזה.
הבקשה של אורכית להקפאת הליכים, עליה חתום עורך הדין דורון טישמן, מיועדת לחסום את בעלי אג"ח א' ולאפשר לחברה להרוויח זמן נוסף בניסיון להגיע עמם להסדר על דחיית החזר החוב, במקביל למימוש תוכניותיה העסקיות. בנוסף תנסה החברה לגייס מזומנים שיאפשרו את מימון החוב שלה.
אורכית, שמפתחת ומשווקת מתגים למרכזיות תקשורת ברשתות טלפוניה וכבלים, מצפה שבקרוב יבשילו עבורה שלוש עסקאות משמעותיות בהודו, כמו גם הזדמנות לחוזה עם ענקית התקשורת היפנית KDDI, לשידרוג ציוד קיים של אורכית. עם זאת, רוב ההזדמנויות יבשילו (אם בכלל) רק לאחר מועד התשלום לבעלי אג"ח א' (סוף מרץ 2012), כך שאורכית מקווה שאישור דרישתה להקפאת הליכים יאפשר לה לסגור חלק מהחוזים האמורים.
לפני שבועיים עוד ניסה המנכ"ל איציק תמיר לשכנע את מחזיקי האג"ח מסדרה ב' ואמר: "הטכנולוגיה שלנו לפני פריצה, אבל לצערנו הגענו לזה בלי מספיק דלק במכל". מניית אורכית הגיבה אתמול בקריסה של 16.5% למחיר של 3.7 שקלים, המשקף לחברה שווי של 70 מיליון שקל (19 מיליון דולר) . אג"ח א' של אורכית צנחה אתמול ב־29% והיא נסחרת כעת בתשואה שנתית לפדיון של 24.4%. אג"ח ב' איבדה 15.7% והיא נסחרת בתשואה לפדיון של 26%.
רק לפני עשר שנים עמד שוויה של אורכית על כ־2 מיליארד דולר, כשברקע חוזים עם עשרות ספקי תקשורת גלובליים ובהם GTE האמריקאית (כיום ורייזון), דויטשה טלקום הגרמנית ולטליה השבדית. חוזים אלה מיצבו את אורכית כמובילת שוק בתחום אספקת ציוד ה־ADSL, שוק שהתאפיין באותה תקופה במלחמת מחירים קשה - מובילי השוק תמחרו את המוצרים במחירים נמוכים, בציפייה שבעתיד היקף המכירות יצדיק מחירים אלו.
גם אורכית נקטה אסטרגיה מסוג זה, אסטרטגיה שדרשה כיסים עמוקים או מימון חיצוני מתמשך. איציק תמיר זיהה בתחילת 2000 כי הבועה עשויה להתפוצץ והחברה תתקשה להמשיך ולגייס כסף כדי לממן את האסטרטגיה, ואף שהחזיקה בנתח שוק של כ־35% משוק ה־ADSL העולמי, החליטה אורכית לצאת מהתחום ולהמציא את עצמה מחדש.
באמצעות החברה־הבת קוריג'נט - שפיתחה מתגי תקשורת המיועדים לאספקת שירותי טלפוניה, טלוויזיה, וידיאו ואינטרנט מהיר למשתמשים ביתיים, וחיבוריות לארגונים בינוניים וגדולים - הציעה קו מוצרים חדש ששילב תעבורת קול ותעבורת נתונים.
לפני כשש שנים זכתה אורכית בחוזה עם KDDI, חוזה שהניב לה הכנסות של כ־200 מיליון דולר ושבאמצעותו הציגה החברה רווח נקי של 27.4 מיליון דולר בשנים 2005–2006. המשקיעים צפו כי יהיה זה חוזה ראשון מבין רבים, אלא שאלו מעולם לא הגיעו. מוצרי החברה נחשבו ליקרים בשוק, והתקנתם דרשה השקעות של עשרות ואף מאות מיליוני דולרים מצד מפעילות הטלקום.
המשבר הכלכלי העולמי טרף את הקלפים עבור אורכית. מפעילות התקשורת התקשו להוציא סכומים גדולים על תשתיות, קושי שהוביל את החברה להחליף שוב את האסטרטגיה שלה ולעבור להתבסס על מתגים קטנים וזולים יותר, שאומנם קל יותר למכורם - אך מכירת כל אחד מהם מניבה הכנסות ושולי רווח גולמי נמוכים יותר.
בעקבות ההצלחה עם KDDI מיקדה אז אורכית את מרבית מאמצי השיווק שלה ביפן, תוך הזנחת פעילות שיווק בשאר העולם. החברה ציפתה לחוזה נוסף מ־KDDI לפני כשנתיים, ואף שכרה עשרות עובדים כדי להתכונן לחוזה זה, אלא שבסופו של דבר נאלצה אורכית להיפרד מאותם עובדים על רקע הקשיים של הענקית היפנית בשוק המקומי. KDDI לא קיבלה את הבלעדיות על האייפון של אפל ביפן, והקושי בהצבת אלטרנטיבה אטרקטיבית למכשיר גרמה לה לצמצום הוצאות.
עם זאת, ספקי התקשורת הגלובלית החלו להתעורר בתקופה האחרונה ולחדש את ההוצאות. במהלך העשור האחרון נפרסו תשתיות תקשורת המבוססות על מוצרי MSPP להעברת שירותי טלפוניה וקול תוך חלוקת למנות והעברתם במקטעים ברשת התקשורת, שוק המוערך בכ־7 מיליארד דולר.
עקב הצמיחה המתמשכת בצריכת התוכן על רקע השימוש הגובר בסמארטפונים, נדרשת העברה יעילה של תעבור הזו. באורכית מתמחים בשילוב שירותי קול ותוכן תוך שימוש במוצרים וטכנולוגיות מתקדמות, ולפיכך האמינה כי ביכולתה לנגוס ולזכות בנתח משוק זה. בעקבות זאת פתחה אורכית עשר נציגויות ברחבי העולם, כאשר הבולטת שבהן היא הנציגות בהודו.
אורכית כבר החלה לחוות התעוררות בשוק ההודי, שם היא זכתה לפני כשנתיים בחוזה של כ־16 מיליון דולר עם ענק התקשורת BSNL ובאורכית עדיין מקווים כי חוזה זה היה רק הסנונית הראשונה, בהתבסס על השקעות העתק הצפויות במדינה זאת. בינתיים, מחזיקי המניות ומחזיקי האג"ח נותרו בעמדת המתנה.