$
בורסת ת"א

מוזס על קציר המלח: "דרישות האוצר היו מוגזמות, לא רצינו מאבק משפטי"

לדברי מנכ"ל כיל, הסכם התמלוגים, שאושר אתמול בדירקטוריון החברה, "מפזר את ענני האי-ודאות ויאפשר לה לתכנן את פעולותיה והשקעותיה לשנים הבאות החברה". ניר גלעד: "מדובר באחד הפרויקטים הגדולים שנערכו בישראל בשנים האחרונות"

שהם לוי 09:0529.12.11

דירקטוריון כיל אישר אתמול את הסכם התמלוגים עם משרד האוצר, לפיו כיל תישא ב-80% מעלות קציר המלח בעלות של 3.8 מיליארד שקל (ערכים נוכחיים להיום). בהסכמה של כיל נמנעה למעשה הקמתה של ועדת ששינסקי ב'.

 

ממשלת ישראל תישא ב-760 מיליון שקל מעלות קציר המלח, או 760 מיליון שקל, כאשר עלות זו תהיה צמודה למדד המחירים לצרכן נושאת ריבית שנתית של 7%.

מה דעתך על מניית איי.סי.אל:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

 

כיל הסכימה להעלות את התמלוגים על האשלג מעבר לכמות של 1.5 מיליון טונה, באופן שבמקום שהחברה תשלם תמלוגים של 5%, היא תשלם שיעור של 10% מהמכירות. עדכון שיעור התמלוגים יחול על מכירות שיחולו החל מ-1 בינואר 2012.

 

חלק המדינה במימון הקציר כולל סכום של 30 מיליון דולר שקיבלה הממשלה בשנת 1992, כדיבידנד חד פעמי, כחלקה של כיל בפתרון הקבע למפלס ים המלח. שוויו הכלכלי של דיבידנד זה היום מביא את חלקה של כיל בעלות הפתרון לשיעור של 100% בקירוב.

 

החברה רואה בתביעות האוצר תביעות מוגזמות ולא מוצדקות. העובדות מוליכות למסקנה כי לכיל יש מערכת הסכמים עם המדינה התומכים בעמדה שלפיה החברה אינה מחויבת לשאת במרבית דרישות האוצר.

 

 

כיל מסרה היום בהודעה לעיתונות כי מימון עלות פרויקט הקציר והכפלת התמלוגים שישולמו למדינה, בנוסף להחרגתה של כיל מהחוק לעידוד השקעות הון, מובילים למצב בו מפעלי ים המלח ישלמו תקבולים למדינה ברמה הגבוהה ביותר בעולם הדשנים, שיסתכמו ביותר מ-60%.

 

"רצינו למנוע מאבק משפטי ארוך"

 

עקיבא מוזס, מנכ"ל כיל: "למרות הדרישות הגבוהות והלא מוצדקות של האוצר, זה הזמן בו מתפזרים ענני אי הוודאות, דבר שיאפשר לכיל לתכנן את פעולותיה והשקעותיה לשנים הבאות. ההסכם ומימושו יבטיחו את המשך שתוף הפעולה בין התעשייה, התיירות והממשלה בים המלח לעוד שנים רבות תוך שמירה על הסביבה הייחודית של אזור זה. אנו קוראים לכל הגורמים הנוגעים בדבר לנהוג באחריות ולהירתם להצלחת הפרויקט הלאומי החשוב והמורכב של קציר המלח מהאגן הדרומי של ים המלח".

 

בנוסף, אמר עקיבא מוזס: "כיל ביקשה להימנע ממאבק משפטי ארוך, שהיה יוצר אי ודאות לחברה לפרק זמן ארוך, מעכב את ביצוע פיתרון הקבע למפלס ים המלח, ומסכן את כיל, את התעשייה הכימית בישראל, את התיירות והסביבה באזור ים המלח ואת מקור תעסוקתם של עשרות אלפי עובדים. מסיבות אלה, נאותה כיל לתביעות האוצר, הגם שמדובר במימון של 100% מפרויקט הקציר. כיל תמשיך להשקיע ולתמוך בנגב, ואנו נמשיך להיות הגורם המרכזי בכלכלת הנגב והמפרנס העיקרי של אזור הדרום. פרויקט הקציר מתווסף להשקעה האדירה של כיל בשמירה על הסביבה, הרבה יותר מכל חברה אחרת בישראל, והוא ייצא אל הפועל בהתאם לאסטרטגיה של החברה בדבר הצורך בשמירה על הסביבה".

 

ניר גלעד, יו"ר דירקטוריון כיל: "פרויקט הקציר הוא פרויקט לאומי גדול ומורכב, מהגדולים ביותר שנערכו במדינת ישראל בשנים האחרונות. מעבר להבטחת שיתוף הפעולה בין התעשייה לתיירות תוך שמירה על הסביבה, פרויקט זה מגדיל בצורה משמעותית את ההשקעה בנגב ומהווה מקור לתעסוקה של עוד אלפי עובדים. כיל הינה הגורם היחיד שיכול לקחת על עצמו מחויבות טכנולוגית וכספית משמעותית כל כך ולהוציאו מהכוח אל הפועל - ואין זה מקרה שהממשלה מטילה על כיל את האחריות לביצוע פרויקט לאומי זה. אנו משוכנעים כי המקצועיות והחריצות המאפיינים את העובדים ומנהלי מפעלי ים המלח יאפשרו את יישום הפרויקט".

 

עוד הוסיף גלעד: "נהגנו גם באחריות ציבורית וסביבתית כשהובלנו לתמיכת הממשלה בפתרון הקציר; ונהגנו בצורה עניינית ותכליתית באופן בו ניהלנו את המו"מ עם הממשלה, תוך נכונות וכוונה להגיע להסכם, גם אם הדבר היה כרוך בהסכמה שלנו למימון כל עלויות הקציר והעלאת התמלוגים. אנו חשים צער ודאגה נוכח צורת השיח הציבורי המתקיים לאחרונה, שפוגעת אנושות ביכולת וברצון להתמודד עם האתגרים והטלטלות של הכלכלה הישראלית".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x