"הטלת מס על הדיבידנד תמנע את חלוקת הכספים לציבור"
לדברי המומחים, גבייה נוספת של מס על דיבידנד תכביד על החברות ותיצור תמריץ שלילי לחלוקת הרווחים לבעלי המניות
"הטלת מס על דיבידנד תגרור פתרונות לעקיפת הפגיעה ותכנוני מס מצד החברות כדי להוריד את נטל המס. אמירות מסוג זה בטרם חקיקה גורמות לחוסר ודאות במשק, והמשמעות היא רעידת אדמה מבחינה מיסויית", כך אומר רו"ח צבי פרידמן, שותף וראש חטיבת המס בפירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט בריטמן
מסתמן כי הוועדה תמליץ על חלוקת דיבידנד רק מרווחים שכבר חויבו במס חברות, ולחלופין אם יחולק דיבידנד מרווחים חשבונאיים, החלוקה תגרור מס חברות על היתרות המחולקות. זאת בניגוד למצב היום שבו נהוגה השיטה הדו־שלבית, שלפיה בשלב הראשון משולם מס חברות, העומד כיום על 24%, ורק בעת חלוקת הרווחים משולם מס על הדיבידנד בשיעור של 25%, ולמעשה עד היום ניתן היה לחלק דיבידנד גם מרווחים שלא שולם בגינם מס חברות.
"הכסף יישאר בחברות"
על פי הערכות הרשות, משמעות ההחלטה היא תוספת גביית מס בשיעור של מאות מיליונים בשנה. מהעבר השני טוענים מומחי המס כי המשמעות היא פגיעה בחברות וצמצום במשיכת הרווחים במשק.
אלדד נוח, סמנכ"ל ברשות המסים שעמד בראש הוועדה, דיבר על הנושא אתמול בכנס אילת של לשכת רואי חשבון. "שאלת אופן מיסוי הפחתות הון ודיבידנד מרווחי שיערוך עומדת לקראת הכרעה לאור יישום התקינה הבינלאומית, ה־IFRS. חברות רבות ביצעו שיערוך נכסים, ובעיקר שיערוך נדל"ן, ועצם פעולת השיערוך יצרה רווחים חשבונאיים שלא נגבה מהם מס. בחברות רבות חילקו את הרווחים הללו כדיבידנד. במסגרת פעילות הוועדה נבחנו, בין היתר, גם השלכות המס במקרים האלה. בימים אלה מסיימת הוועדה את עבודתה ותגיש את מסקנותיה למנהל הרשות".
דבריו של נוח התקבלו בסערה בעולם המס ועוררו תגובות רבות מצד המומחים. לדברי עו"ד טלי ירון־אלדר, לשעבר נציבת מס הכנסה, "חלוקת רווחים רק מהכנסות ששולם עליהן מס תביא לתוצאה לא טובה לחברות. שיטה זו תמנע חלוקת דיבידנד מחברה־בת לחברה־האם שלה, כדי למנוע את החיוב במס של הכנסות החברה־הבת. בשם המסים מונעים תנועה של כסף וזה מאוד לא טוב מבחינת המשק. התוצאה תהיה שחברות יחפשו דרך לעקוף את המיסוי".
"הריכוזיות במשק תגבר"
ירון־אלדר מזכירה שבעבר נוסתה שיטה דומה ונכשלה: "בחוק עידוד השקעות הון, במסלול הפטור ממס, היתה סיטואציה דומה, והתוצאה היתה שבעלי השליטה חיפשו דרכים יצירתיות למשוך עודפי כספים מהחברות שלא בדרך של דיבידנד. בסוף בוטלה השיטה כי יצא שחברות נשארו עם עודפי כסף לאורך שנים".
עו"ד זיו שרון המתמחה במסים מחזק את דבריה של ירון־אלדר. "בהיבט של חברות ציבוריות מדובר בקטליזטור להפחתת הדיבידנד, המנוגד לניסיונות למזער את הריכוזיות. שיטה זו תגרום לכך שלא יחלקו דיבידנדים, הכסף יישאר בחברה וכך הציבור לא ייהנה מהכספים. כמו תמיד יד ימין מנסה להוריד את הריכוזיות המשק ויד שמאל תורמת להגדלת הריכוזיות", אומר שרון.
רו"ח צבי פרידמן מסכים שהמצב הנוכחי בעייתי, אך סבור כי ספק אם הצעת הוועדה היא הפתרון. "הדרך המוצעת אינה טובה, כיוון שהיא פוגעת במיסוי הדו־שלבי ולכן גם בגביית המס. היום אין חקיקה ולכן חברות אינן יודעות כיצד להתנהג - יש חברות שלא יודעות האם לחלק דיבידנד או לא בגלל חוסר הוודאות בנושא רווחי שיערוך ורווחי הון".
לדברי רו"ח ורד קרישנר, שותפה ומנהלת מחלקת המסים בפירמת רואי החשבון קסלמן וקסלמן PwC Israel, "המלצת הוועדה דורשת ממני בעצם בשלב חלוקת הדיבידנד לשלם מס על רווחים חשבונאיים כאילו מימשתי נכסים, אף שבפועל טרם היה מימוש. נניח שבשנה הבאה השווי של הנכס יירד וכבר שילמתי מס — מה יקרה אז? יחזירו לי את המס רטרואקטיבית? ואם אממש את הנכס רק בעוד 20 שנה, המס יעמוד לזכותי במשך 20 שנה? ההמלצות הללו דורשות מעקב אינסופי של מקורות הכנסה, ולכן זו שיטה בעייתית לחברות. בהסתכלות הכוללת היא בעייתית גם לבעלי המניות, כלומר לציבור".
עו"ד ורו"ח אייל רובין, מנהל אשכול המסים בפירמת BDO זיו האפט, אומר כי "נראה שההסדר המוצע יביא לחוסר ודאות ואנדרלמוסיה. זה מטיל משימה בלתי אפשרית על חברה שרוצה לשלם דיבידנד. חברות יצטרכו להסביר את תשלום המס על כל הרווחים החשבונאיים כתנאי לחלוקתם כדיבידנד, וזה יטיל עליהם נטל בלתי נסבל שבסופו של דבר יגרום נזקים גם לרשות המסים".
מרשות המסים נמסר בתגובה: "יש רעיונות שנבדקים במסגרת הוועדה. הם נבחנים, בין היתר, מול הוראות חקיקה ויישום ה־IFRS. בשלב זה הוועדה טרם גיבשה מסקנות סופיות וטרם הציגה אותן למנהל הרשות. לכשיוצגו, הן יובאו לדיון בהנהלת הרשות, ורק אז תקבע הרשות את עמדתה בסוגיות".