עם לינקדאין בא התיאבון: זינגה מתכננת הנפקה עד סוף יוני
חברת המשחקים כבר נפגשה עם החתמים הראשיים בהנפקה, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס, כדי לסגור את התנאים האחרונים. החברה הוערכה בשווי של 8.2 מיליארד דולר ב-SharesPost, זירת מסחר עבור חברות פרטיות
זינגה, יצרנית המשחקים הגדולה ביותר עבור פייסבוק, תמלא תשקיף לקראת הנפקה ראשונית עד לסוף יוני על רקע הביקושים הגוברים בקרב משקיעים למניות הרשתות החברתיות - כך מדווחת קארה סווישר מ-All Things D.
החברה, שעומדת מאחורי כותרים כמו סיטיוויל, פארמוויל ו-Mafia Wars, כבר נפגשה עם החתמים הראשיים בהנפקה, מורגן סטנלי וגולדמן זאקס, כדי לסגור את התנאים האחרונים בהנפקה.
המודל העסקי של זינגה בנוי באופן שבו משחקיה של זינגה אמנם ניתנים להורדה בחינם, אך הם מניבים לה כספים באמצעות מכירה של חפצים וירטואליים, שמעניקים לרוכש אותם יתרון ניכר על פני השחקנים האחרים. המשחקים בנויים כך שהם יעודדו את המשתמש לרכוש כמה שיותר מוצרים וירטואליים. שמה של זינגה נקשר בעבר לשורה של שערוריות, בהן מכירת פרטיהם של גולשים לחברות צד שלישי. בשנה האחרונה שכרה החברה כ-800 עובדים חדשים, ומספרם עומד כעת על כ-1,500.
כל חברות האינטרנט בעולם צפו בשבוע שעבר בהנפקה המוצלחת של לינקדאין, ונראה כי הן אינן רוצות לפספס את ההזדמנות. לינקדאין הונפקה בשבוע שעבר לפי מחיר של 45 דולר למניה אחרי שהעלתה את טווח המחירים בהנפקה ב-30%. ביום המסחר הראשון בה, הצליחה החברה להכפיל ויותר את שוויה. אמש זינקה מניית יאנדקס, המכונה "גוגל הרוסית", ב-55%: יאנדקס הונפקה רק השבוע וגייסה 1.3 מיליארד דולר.
רבע מיליון שחקנים קבועים בחודש
זינגה היא חברת המשחקים שמחזיקה בשווי השני בגובהו אחרי אקטיוויז'ן, על פי זירות המסחר עבור חברות פרטיות. השווי של זינגה על פי SharesPost עומד על 8.2 מיליארד דולר - גבוה מזה של אלקטרוניקס ארטס שעמד על 7.71 מיליארד דולר, על פי מחיר הסגירה של המניה אמש בבורסת נאסד"ק.
בתחילת חודש פברואר התפרסמו דיווחים על כך שזינגה מנסה לגייס עוד כספים: אז דובר על גיוס של כרבע מיליארד דולר. זינגה סירבה להגיב אז ונמנעה מפרסום הודעה רשמית בנושא עד היום.
לדברי זינגה, יש לה כרבע מיליון של שחקנים קבועים מדי חודש, כאשר המשחק המצליח ביותר שלה הוא סיטיוויל, עם כ-90 מיליוני משתמשים חודשיים. המשחק הראשון שלה, פוקר בשיטת טקסס הולדם, עדיין מושך 35 מיליון גולשים מדי חודש.
על פי דיווחים שחברת המשחקים לא אישרה, הכנסותיה בשנה שעברה עמדו על 800 מיליון דולר, ורווחיה על כ-400 מיליון. חלק ניכר מההכנסות שלה נובע ממכירות חפצים וירטואליים: המשחקים החינמיים שלה מעודדים את הגולש לרכוש את המוצרים הללו כדי להשיג יתרון במשחק.
עם זאת, דימויה של זינגה נפגע בעקבות הונאות נגד משתמשיה מצד שחקנים אחרים, שבהן נמנעה מלהתערב. המנכ"ל שלה, מארק פינקוס, נתפס כשהוא מתגאה בכך שעובדי החברה "עושים כל דבר בספר" כדי להשיג הכנסות, כמו גם באמירה שהוא מעולם לא הבין מה הטעם בשיעורי האתיקה בבית הספר לעסקים.
"מתכנסים למשחקים ברשתות חברתיות"
עו"ד דותן ברוך
"העולם מתכנס לכיוון של משחקים ברשתות חברתיות, כאשר מודל ההכנסה הנגזר מהם אינו דמי מנוי או גביית כסף עבור השימוש במשחקים, אלא שילוב של פרסומות ושל גביית כסף עבור אלמנטים מסוימים במשחקים", אומר עו"ד דותן ברוך ראש מחלקת אינטרנט וגיימינג במשרד ברנע ושות'.
"זה ניכר גם ברכישות אחרונות של חברות שמפתחות משחקים לרשתות חברתיות על ידי חברות הימורים (רגילות ובאינטרנט), מתוך מחשבה שהמשחקים לרשתות חברתיות מצליחים להגיע לאוכלוסייה רחבה הרבה יותר שנמנעת מהימורים 'קשים'".
"אחת הבעיות הקשות ביותר של חברות ההימורים הרגילות היא ההזדקנות של אוכלוסיית היעד שלהן והצורך למצוא אוכלוסיות יעד חדשות. מעניין לשים לב לכך שפעמים רבות המשחקים לרשתות חברתיות משלבים בתוכם רכיבים מסוימים של הימורים, דוגמת רכישת ז'יטונים. העניין הוא שהמשחקים נבנים, על פי רוב, באופן כזה שהם אינם נופלים להגדרה הפורמלית של הימורים".
"הסיבה לכך היא בכדי שלא לעורר את חמת הרשויות ומשום שעל פי רוב, הרשתות החברתיות נזהרות מלאפשר הימורים במסגרתן. לכן, יש חשיבות עליונה לבנות את המשחק ואת אופן ההפעלה שלו בצורה שתמנע את סיווג המשחק כהימורים - מבנה לא נכון יביא להוצאת המשחק מן הרשתות החברתיות".