הבועה הסינית מתפוצצת? מניית "הפייסבוק הסינית" נופלת למחיר שבו הונפקה
החברה הופקה בחודש שעבר וזינקה ב-49% למחיר של 20.9 דולר למניה. בארבעת הימים האחרונים איבדה החברה 30% וקרובה למחיר ההנפקה - 14 דולר למניה
בעקבות הביקוש והעניין, החברה החליטה להקפיץ פעמיים את מחיר ההנפקה הראשוני. RenRen היא הרשת החברתית הראשונה בעולם העוברת הנפקה פומבית, וחברות אינטרנט סיניות רושמות בדרך כלל קצבי גידול גבוהים במיוחד.
עם זאת, אנליסטים ציינו שמחיר ההנפקה של RenRen גבוה מדי ביחס להכנסותיה. החברה הסינית הכניסה רק 82 מיליון דולר במהלך 2010 – מכפיל הכנסות של פי 100 לעומת שווי השוק של המניה בשיאה. פייסבוק, לעומת זאת, גייסה לאחרונה כספים לפי שווי שוק של 50 מיליארד דולר – מכפיל הכנסות של פי 25. מנכ"ל RenRen, ג'ו צ'ן, הצדיק במקור את הערכות שווי השוק ואמר שפוטנציאל הגדילה של RenRen גבוה משל פייסבוק.
סיבה נוספת לירידה במניות החברה היא הדאגה של המשקיעים מהרגולטור הסיני. משרד התרבות הסיני העביר במהלך השנה האחרונה מגבלות רבות על אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות ובלוגים. בעקבות רגולוציה בתחום הסחורה הווירטואלית, מניות חברת TenCent – חברת האינטרנט הגדולה בסין – צנחו ביותר מ-16% באמצע 2010.
הרשת החברתית רנרן היא העתק של פייסבוק בעיצוב, בממשק ואפילו בהיסטוריה שלה. היא הוקמה ב־2005 על ידי סטודנטים באוניברסיטת צ'ינגחואה. הרשת נקראה אז שיאוניי, נרכשה בתוך שנה על ידי קרן הון סיכון סינית, והתחילה להציע שירותים חברתיים לציבור הרחב. בשבוע שעבר הונפקה החברה בנאסד"ק כששווייה הוערך ב־5.5 מיליארד דולר, לעומת שווי של 70 מיליארד דולר לפייסבוק.
החברה כבר הספיקה להסתבך כשנאלצה לתקן את מספר המשתמשים שעליו הצהירה בבקשה להירשם בנאסד"ק: רנרן הצהירה כי יש לה 133 מיליון משתמשים רשומים, אך מאוחר יותר נאלצה להודות כי רק כ־31 מיליון מהם פעילים ברשת באופן קבוע, לפחות פעם בחודש וכי הצמיחה במספר המשתמשים אטית משהצהירה בתחילה. עדיין, נראה כי התיאבון של המשקיעים בניו יורק לכל מה שטכנולוגי וסיני לא מתרשם מסימני אזהרה: החברה גייסה 743 מיליון דולר בהנפקה. המתחרה הגדולה של רנרן, kaixin001, שוקלת גם היא להגיש בקשה להנפקה.