רן עוז: "אנחנו לא מספר 1 בשוק המשכנתאות מתוך בחירה. לא נתחרה בשוק הזה בכל מחיר"
לדברי המשנה למנכ"ל ו-CFO בנק הפועלים בכנס ת"א 100 Live2 של "כלכליסט" ואקסלנס, האתגר העתידי לבנק הוא להפוך למספר 1 בפלח השוק המסחרי, אחד התחומים הבודדים בהם הבנק אינו מוביל שוק
"בנק הפועלים הוא הבנק עם פריסת הסניפים הגדולה ביותר. אנחנו מספר אחת בכמעט כל תחומי הפעילות הבנקאיים מבין המתחרים", כך אמר רן עוז, CFO והמשנה למנכ"ל בבנק הפועלים במסגרת כנס ת"א 100 Live2 של "כלכליסט" ואקסלנס.
"עם זאת", המשיך ואמר, "יש שני פלחי שוק בודדים שבהם אנחנו לא מספר אחת ואותם אנחנו רואים כפוטנציאל, רוצים לגדול ולהתפתח ולהיות גאים בהם. הראשון הוא כמובן פלח השוק המסחרי, הפלח המשמעותי היחידי שבו אנחנו מספר שתיים ולכן אנחנו מאמינים שנציג בו צמיחה. המקום השני שבו אנחנו לא מספר אחד, וזה מתוך בחירה, הוא שוק המשכנתאות - לקחנו החלטה מודעת לפני מספר שנים שלא נתחרה בכל מחיר. אנחנו כן, באופן מודע, נלחמים על הלקוחות שלנו כדי לשמר את המובילות שלנו בפעילות הקמעונאית אבל לא כדי להיות הבנק מספר אחד למשכנתאות אלא בנק שמוביל בקמעונאות".
- חנה פרי-זן|צילום: אריאל בשור
- אבי מוסלר|צילום: אריאל בשור
- מתוך כנס ת"א 100 Live2 של "כלכליסט" ואקסלנס|צילום: עמית שעל
- שלמה ינאי|צילום: עמית שעל
- סמדר ברבר-צדיק|צילום: עמית שעל
- אסי ברטפלד ודוד ברוך|צילום: אביב חופי
- לינדה בן שושן וחנה פרי-זן|צילום: אביב חופי
- שלמה ינאי ודוד ברוך|צילום: אביב חופי
- יאיר המבורגר, דוד ברוך וגדעון עמיחי|צילום: אביב חופי
- חנה פרי-זן ויאיר המבורגר|צילום: אביב חופי
- גדעון עמיחי ואסי ברטפלד|צילום: אביב חופי
- שלמה ינאי|צילום: אביב חופי
- רמי לוי|צילום: אריאל בשור
- עמוס שפירא|צילום: אוראל כהן
- ההרצאות בעיצומן|צילום: אריאל בשור
- יונל כהן ולאה גבנר|צילום: אוראל כהן
- גזי קפלן|צילום: אוראל כהן
- ראובן שפיגל וברי סיימון, בנק דיסקונט|צילום: אוראל כהן
- ראובן שפיגל|צילום: אוראל כהן
- חיים פרייליכמן|צילום: עמית שעל
- אלן גלמן|צילום: אוראל כהן
- רן עוז|צילום: עמית שעל
- גזי קפלן|צילום: אריאל בשור
- דיתה ברוניצקי|צילום: עמית שעל
- איזי ואייל שרצקי, בעלי השליטה באיתוראן|צילום: אוראל כהן
- דוד ברוך ויאיר המבורגר|צילום: אביב חופי
- כנס תא 100 תל אביב 100|צילום: אביב חופי
- כנס תא 100 תל אביב 100|צילום: אביב חופי
- איתן רכטר, מבעלי השליטה בקרדן NV|צילום: עמית שעל
- גדי לסין, מנכ"ל שטראוס|צילום: אריאל בשור
- ראסל אלוונגר, מנכ"ל טאואר|צילום: אוראל כהן
- סגי איתן, מנכ"לית נכסים ובנין|צילום: אריאל בשור
- זאב נהרי, משנה בכיר למנכ"ל בנק לאומי|צילום: עמית שעל
- ריצ'י הנטר, מנהל העסקים הראשי שופרסל|צילום: אריאל בשור
- זאב וורמברנד, מנכ"ל הריבוע הכחול|צילום: אריאל בשור
- איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל|צילום: אריאל בשור
- יאיר סרוסי ורפי ביסקר|צילום: אוראל כהן
- רני רהב ורוני סופר, מנכ"ל גזית גלוב|צילום: אביב חופי
- עו"ד משה לאון|צילום: אביב חופי
- דוד ברוך|צילום: אביב חופי
- שמעון קלמן וירון קופל|צילום: אביב חופי
- איזי כהן ואסי ברטפלד|צילום: אביב חופי
- כנס תא 100 תל אביב 100|צילום: אביב חופי
- רמי לוי|צילום: אביב חופי
- גדעון עמיחי ושלמה ינאי|צילום: אביב חופי
- מאיר מזוז, מנכ"ל קרנות הנאמנות של אקסלנס|צילום: אביב חופי
- כנס תא 100 תל אביב 100|צילום: אביב חופי
- כנס תא 100 תל אביב 100|צילום: אביב חופי
עוז המשיך והסביר "אנחנו רוצים להתפקס במקומות בהם אנחנו חזקים ויכולים להוביל ולתת תשואה מותאמת סיכון. נתמקד בקמעונאות ובפלח העסקי. בקמעונאות נמשיך לפתח את רשת הסניפים הרחבה שלנו - הלקוח שלנו יקבל את אותה חווית משתמש בין אם נכנס לסניף, צלצל למוקדי השירות, נכנס לאינטרנט או השתמש בסלולר שלו. המשחק פה זה היכולת להיות זמין בכל עת ובכל מצב".
עוז עוד הדגיש וציין כי "בשנת 2010, למרות שאנחנו הבנק עם פלח השוק הגדול ביותר בתחום הקמעונאי, פלח השוק שלנו גדל".
"המקום השני בו אנחנו מתמקדים הוא פלח השוק העסקי - אנחנו מובילים פרויקטי מימון גדולים", הוסיף עוז, "זה המקום שבו אנחנו מביאים את היתרון המקצועי והרווחיות העודפת. ביחס ל'מידל מרקט', פלח השוק המסחרי - אנחנו כאמור מספר שתיים ושמנו לנו למטרה לפתוח עוד 25 סניפים מסחריים, מתוכם כבר הקמנו 16. מדובר בלקוחות שמשתמשים כל אחד בשניים או שלושה בנקים. אנחנו רוצים להיות ברשימה הזו ולתת להם מענה מיידי ואנחנו שואפים להיות חלק יותר גדול בעסקים שלהם. איך עושים את זה בלי להעלות את רף ההוצאות? הרי דיברנו על פתיחת סניפים עסקיים וקמעונאיים. הבנק יצא בפרויקט שמקיף את כל הפעילויות. אנחנו בוחנים את הפעילויות שלנו אחת אחרי השנייה ומשפרים את ההליכים. עברה שנה, פתחנו הרבה סניפים, קיבלנו הרבה לקוחות אבל לא עלינו במצבת העובדים וזאת בזכות הליכי התייעלות".
לסיום סיכם עוז ואמר כי "לפני שבועיים פרסמנו תוצאות עם שיפור כמעט בכל פרמטר אפשרי - אם זה הזינוק ברווח, בתשואה על ההון, בהלימות ההון. בחלק הראשון, רווחיות ותשואה להון, מעבר לזה שהצגנו זינוק צריך לשים לב שהרווחיות שלנו מגיעה כולה מפעילות בנקאית ולא מהישענות בחברות בת לא בנקאיות. הכל מפעילות שוטפת ולא מרווחים חד פעמיים.
"אפשר לראות גם שיפור מתמשך בין רבעון לרבעון, כשכבר ב-2010 חזרנו לתשואה דו ספרתית על ההון. זה מתחיל מהרווחיות המימונית. השיפור במרווח המימוני רבעון אחר רבעון הוא עקבי והכל בסביבת ריבית נמוכה, מה שאומר שעם עליית הריבית נראה שיפור משמעותי. הצגנו גם עלייה באשראי לציבור, המגיעה בעיקר מהאשראי הקמעונאי והמסחרי - אותם אזורים ששמנו לנו לדגש. שמנו פוקוס על גידול הפיקדונות היציבים וזאת למרות השחיקה של שער החליפין. אם ננטרל אותה הגידול יהיה משמעותי יותר. ההפרשות לחובות מסופקים ירדו וחזרנו לרמה נורמלית. היינו מאד שמרניים והקפדנו לא להראות תוצאות טובות מהר מידי ובהתאם אנחנו מאמינים שבראייה קדימה נראה תמונה אפילו יותר טובה".