ההכנסות של פרטנר עלו ברבעון השלישי למרות שהלקוחות דיברו פחות
הרווח הנקי רשם עלייה של 17% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ועמד על 309 מיליון שקל. ההכנסות עלו ב-4.8% ל-1.65 מיליארד שקל. תחלק דיבידנד בהיקף של 300 מיליון שקל
דו"חות הרבעון השלישי של פרטנראמנם נחתמו היום (ג') בידי מנכ"ל החברה הטרי, יעקב גלברד, אולם הם רשומים עדיין, לטוב ולרע, על שמו של דוד אבנר, המנכ"ל היוצא שסיים את תפקידו ב-1 באוקטובר. כמו גלברד, האוחז במושכות כיום, גם אבנר יכול לחייך לעצמו בעת החופשה שנטל לעצמו – החברה שהשאיר אחריו ממשיכה להציג תוצאות פיננסיות טובות, לאחר לא מעט מהמורות שחוותה השנה בשכבת ההנהלה ובהתמודדות מול הביקורת הציבורית כחלק מתהליך הפחתת דמי הקישוריות שהנהיג שר התקשורת.
פרטנר רשמה הכנסות בסך 1.65 מיליארד שקל, עליה של 4.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי עלה ב-18.7% והסתכם ב-476 מיליון שקל, ובשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי בסך 309 מיליון שקל, עליה של 17.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. החברה תחלק כמעט את כל הרווח (כ-300 מיליון שקלים) כדיבידנד, שיחולק ב-22 בדצמבר, והיום הקובע לגביו יהיה ה-8 בדצמבר.
הרווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות (EBITDA) הסתכם ב-641 מיליון שקל, עליה של 12.5% לעומת הרבעון השלישי של 2009. שיעור ה-EBITDA מתוך ההכנסות היווה ברבעון האחרון 38.8% מסך ההכנסות, לעומת 36.2% ברבעון המקביל. הרווח הגולמי עמד על 655 מיליון שקל, עליה של 14.5% לעומת הרבעון המקביל.
עלייה בהכנסות מתוכן שיווקי
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
עליה מרשימה נצפתה גם בתזרים המזומנים נטו, שהסתכם ב-487 מיליון שקל, 61.8% יותר מהרבעון המקביל. בחברה יכולים גם להתעודד מהעליה בהכנסות של שירותי הטלפוניה הקווית ואספקת האינטרנט שזכו לביקורת רבה מצד האנליסטים – ברבעון השלישי רשם מגזר זה הכנסות של 27 מיליון שקל, תוך שהוא מציג לראשונה רווח גולמי סמלי בסך 2 מיליון שקל, לעומת הפסד גולמי בסך 22 מיליון שקל ברבעון המקביל. המגזר הציג גם EBITDA חיובי ראשון, בסך 5 מיליון שקל, לעומת EBITDA שלילי בסך 32 מיליון שקל ברבעון המקביל. עם זאת, הפעילות הקווית עדיין רשמה הפסד תפעולי של 3 מיליון שקל, אך בחברה יכולים להתנחם בירידה של 92.3% בסעיף זה לעומת הרבעון השלישי ב-2009.
ההכנסות משירותי תוכן ותקשורת נתונים, ללא SMS, הסתכמו בכ-160 מיליון שקל, המהווים 11.1% מההכנסות משירותים, עליה של 25% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות משירותי ה-SMS הסתכמו ב-130 מיליון שקל ברבעון, עליה של 36.8% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. שירותי ה-SMS נחשבים כרווחיים במיוחד, לאור העלות האפסית במשלוח ההודעות על גבי הרשת הסלולרית, עובדה שהביאה את משרד התקשורת להפחית משמעותית גם את דמי הקישוריות המשולמים בעת העברת הודעות מרשת לרשת.
עלייה בכמות הנוטשים
גם מכירות מכשירי הקצה, כלומר הטלפונים הסלולריים והמודמים, הציגו עליה של כ-9.1% בין הרבעונים, תודות לעליה במחיר הממוצע של מכשירי הטלפון, בעיקר בקרב סמארטפונים ומכשירי דור 3 אחרים, ולמרות שמספרם הכולל של המכשירים שנמכרו ירד. ואולם, העליה בהכנסות הובילה לירידה במספר המכשירים שהוונו, ובסעיף זה רשמה החברה הכנסות בסך 17 מיליון שקל, לעומת הכנסות בסך 58 מיליון שקל ברבעון השלישי של 2009. פרטנר רשמה עליה של 127% ברווח הגולמי שנבע ממכירות ציוד שלא הוון, וזה הסתכם ב-66 מיליון שקל. את הקפיצה מסבירים בחברה בהפחתה בשיעור הסבסוד הממוצע למכשיר.
החברה גייסה ברבעון השלישי כ-37 אלף מנויים נטו, ובסופו נרשמו אצלה כ-3.13 מיליון מנויים. כ-1.49 מיליון מנויים בחברה הינם מנויי דור שלישי. עם זאת, שיעור הנטישה הרבעוני גדל במקצת, ועמד ברבעון השלישי השנה על 5%, לעומת 4.2% ברבעון המקביל אשתקד. בסוף הרבעון השלישי מדווחת החברה כי כ-72.7% ממנויה משלמים בדיעבד (פוסט-פייד) וכ-855 אלף מנויים משתמשים בשירותיה כלקוחות פרי-פייד. לטענת החברה, הגידול בשיעור הנטישה נבע מעזיבה של מנויי פרי-פייד ומנויי פוסט-פייד בהליכי גביה.
משתמשים פחות
גיוס המנויים איפשר לחברה להגדיל את ההכנסות, אולם הסכום שמנוייה משלמים לה פחת בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד – ברבעון השלישי השנה שילם כל מנוי לפרטנר 151 שקל, בעוד ברבעון השלישי בשנה שעברה שילם כל מנוי 153 שקל.
גם דקות השיחה נשחקות, כאשר ברבעון השלישי שוחחו מנויי החברה בממוצע במשך 361 דקות מדי חודש, בעוד בתקופה המקבילה אשתקד נרשמו 361 דקות שיחה למנוי בכל חודש. את הירידה בהכנסה הממוצעת למנוי ובדקות השיחה ניתן להסביר בעליה בשימוש במודמים סלולריים בקרב כל חברות הסלולר, כאשר כל רוכש מודם שכזה נרשם כמנוי חדש, שאינו מוציא דקות שיחה כלל, וגם ההכנסה החודשית משירותי הגלישה באינטרנט שלו נמוכה יותר מההכנסה הממוצעת ממנוי המקיים שיחות. בנוסף מציינים בחברה את מיקומם של חגי תשרי ברבעון השלישי בשנה הנוכחית לעומת חלוקתם בין הרבעונים השלישי והרביעי ב-2009 כתרומה נוספת לירידה הפוטנציאלית בהכנסות, שכאמור לא התגשמה.
"מגבשים תוכנית אסטרטגית להתייעלות"
מנכ"ל החברה, יעקב גלברד, שנכנס לתפקידו לפני כחודש, אמר כי החברה ממשיכה להשיג תוצאות פיננסיות מצויינות, אך ברבעון הנוכחי (הרביעי – ג.נ) נקטה החברה בשני צעדים שנועדו להבטיח שרווחיות החברה תמשיך לצמוח בשנים הקרובות – חתימה על הסכם לרכישת השליטה בספקית התקשורת הקווית 012 סמייל, והגעה להסכם עם אריקסון על הקמת רשת הדור הרביעי. גלברד חזר על הערכתו שהושמעה מיד לאחר חתימת ההסכם לרכישת סמייל, לפיה ה-EBITDA המשולב של שתי החברות יגדל בכ-350 מיליון שקלים בשנה לאחר השלמת העסקה.
בהתייחסו לנסיונות נוספים לייעל את החברה הוסיף גלברד כי החברה מגבשת כעת תוכנית אסטרטגית אשר תמזער את השפעת הפחתת תעריפי הקישוריות, הצפויה ב-1 בינואר 2011. "הצעדים שפרטנר עשויה לנקוט כוללים, בין היתר, קיצוץ בעלויות, שיפור ביעילות התפעולית ואריזה מחדש של היצע המוצרים שלנו".
עם זאת, החברה דווקא הציגה ברבעון השלישי עליה בסך 1.1% בהוצאות המכירה, שיווק, הנהלה וכלליות, שהסתכמו בכ-189 מיליון שקל. בחברה מסבירים כי העליה נבעה מעליה בהוצאות מכירה ושכר, שקוזזו בחלקן באמצעות קיטון בהוצאות חובות מסופקים וחובום אבודים.