$
שוקי חו"ל

צפירת הרגעה לאפי פיתוח: ראש העירייה הזמני של מוסקבה מביע תמיכתו בלבייב

ולדימיר רסין, שכבר הספיק לעצור פרויקטים גרנדיוזיים של ראש העירייה המודח יורי לוז'קוב, טרח לציין במסיבת עיתונאים כי פרויקט טברסקאיה זסטבה של לבייב אינו נגוע בסחבת, וכי חלק ממנו יושלם כנראה כבר ב־2011

אולגה ויניאר 08:2804.10.10

הדחתו של ראש עיריית מוסקבה יורי לוז'קוב עוררה חרושת שמועות לגבי רדיפות אפשריות של אנשי עסקים וחברות פיתוח שפעלו בעיר תחת חסותו. לא רק רדיפות המכוונות נגד חברת אינטקו שבבעלות אשת ראש העירייה ילנה בטורינה, כי אם גם חברות פרטיות שייתכן שהיו נגועות גם הן בשחיתות שאפיינה את הניהול העירוני.

 

בטורינה, האישה העשירה ברוסיה, הרוויחה בשנה החולפת מעל מיליארד דולר, ובימים אלה הפרקליטות בודקת כיצד סייע לה בעלה רב ההשפעה לזכות במכרזים עירוניים. במקביל שוקלות הרשויות לבדוק את מידת החוקיות של מכרזים אחרים שנערכו במוסקבה, ומדוע העירייה העלימה עין במקרים רבים שבהם הופרו תנאי המכרז.

 

מי שבינתיים יכולה לנשום לרווחה היא אפי פיתוח, החטיבה המזרח אירופית של אפריקה ישראל שבבעלות לב לבייב. החברה מופקדת על אחד הפרויקטים החשובים ביותר בלב מוסקבה - טברסקאיה זסטבה - שבמסגרתו היא אמורה להקים מחלף באחד הצירים המרכזיים בעיר. אלא שהפרויקט, שהחל בסוף 2006 ועתיד היה להסתיים ב־2009, עדיין תקוע. וכך גם הנהגים שנאלצים לזחול בפקקי הענק שנוצרו בשל חסימת הכיכר המרכזית - שם בונה אפ"י את המחלף, קניון תת־קרקעי וחניון ענק, ובעתיד גם מגדלי משרדים ובתי מגורים. לא אחת הושמעו קריאות להפקיע את הקרקע מידי החברה, שבינתיים נקלעה לקשיים ובמשך חודשים ארוכים כמעט שלא ביצעה כל פעילות באתר.

 

אך ממלא מקום ראש עיריית מוסקבה ולדימיר רסין (75), אשר בינתיים כבר הספיק לעצור כמה פרויקטים גרנדיוזיים שאישר לוז'קוב, שלח מסר מרגיע ללבייב. באחת ממסיבות העיתונאים הראשונות שלו שנערכה ביום שישי, הכריז רסין כי הפרויקט לא נגוע לדעתו בסחבת, וכי החלק של שדרוג הכביש יושלם כנראה בשנה הבאה.

 

רסין, יהודי במוצאו, כיהן עד כה כסגנו הראשון של לוז'קוב, ובהחלט יכול להיחשב לידיד ישראל. לפני שנתיים הוא עמד בראש משלחת יזמים שביקרו בישראל במסגרת פורום עסקי. באותה הזדמנות הוא ציין כי מדובר בעיר בעלת תקציב עתק של 40 מיליארד דולר, והמליץ לאנשי עסקים מקומיים לנצל את ההזדמנות ולהשקיע במוסקבה. בפברואר 2010 הגיע רסין לפתיחת מלונו החדש של לבייב במוסקבה, אקוומרין, ושיבח אותו על המבנה החדש. "נפלא מה שעשיתם. כל מי שמבין בבנייה יעריך את הקשיים שעליהם התגברתם בדרך", אמר בשעתו.

 

הבעיה היחידה היא שרסין יכהן בתפקיד לא יותר מחודש ימים, ואין זה בטוח כי מי שיבוא בעקבותיו ישמור על אותם קשרי ידידות עם היזמים מישראל. במהלך השבוע הקרוב מפלגת השלטון עתידה להציג לראש הממשלה ולדימיר פוטין רשימה של מועמדים לראשות עיריית מוסקבה. כלי התקשורת ברוסיה אמנם דיווחו כי ברשימה עשוי להופיע שמו של איש העסקים רומן אברמוביץ', שעמד במשך שמונה שנים בראש מחוז צ'וקוטקה, אך ככל הנראה מדובר בלא יותר מאשר קוריוז. ההנחה הרווחת היא כי ראש העירייה הבא יגיע מהמנגנון המפלגתי ומסביבתו הקרובה של פוטין. לכל הדעות, המועמד המוביל כיום הוא סרגי סובנין - סגנו של פוטין ויו"ר המנגנון של מפלגת השלטון.

 

כאב הראש שיירש ראש העירייה החדש

 

מערכת תחבורה ציבורית על סף קריסה, או לטענת רבים מעבר לסף, היא אחת הבעיות המרכזיות שעמה ייאלץ להתמודד ראש העירייה החדש של מוסקבה. בירת רוסיה היתה מאז ומתמיד מוכוונת תחבורה ציבורית, וכל תוכניות המתאר הוכנו בהתאם. עד 1991 הכל עבד מצוין: מספר המכוניות בעיר עמד על כ־60 לכל אלף תושבים, ותופעת הפקקים לא היתה מוכרת. אלא שבשני העשורים שחלפו המכוניות נעשו נגישות יותר וכמעט כל משק בית הצטייד באחת.

 

מומחים טוענים כי יידרשו עשורים לתקן את הכשל שנוצר, בייחוד כי שיעור הקרקע שהוקצה לכבישים הוא מהנמוכים בעולם: פחות מ־9% משטחה של מוסקבה מוקצה לתשתיות, בעוד שבערים אירופיות כמו לונדון, אמסטרדם, פרנקפורט ומילאנו מדובר על 20% לפחות. בברצלונה ובערים רבות בצפון אמריקה הכבישים תופסים יותר מ־30% משטח הערים.

 

תוכניות ההתייעלות שערך ראש העירייה הקודם יורי לוז'קוב רק הסלימו את המצב; בהוראתו נהרסו רוב הבתים בני חמש קומות ומטה, והוקמו מגדלים בני 16–30 קומות. הקרקעות נמכרו ליזמים ללא הכרה, ולא נשאר מקום לסלילת כבישים. גם מערך התחבורה הציבורית, שבעבר נחשב לאחד המתקדמים בעולם, התיישן וכבר לא מהווה חלופה אטרקטיבית למכוניות. יש הטוענים כי העלות הנמוכה של הנסיעה (כדולר אחד) היא הגורמת לעומסים הקשים ברכבת התחתית, אך ייקור התעריפים רק יפגע בשכבות החלשות. ראש העירייה החדש ייאלץ להחליט האם הוא ימשיך את תנופת הבנייה שהוריש לו לוז'קוב, או יוותר יעבור לשדרוג תשתיות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x