נשיא וריפון ישראל, לייזי ינאי מזהיר: "אם הדולר לא יתחזק - מרכז המו"פ בארץ עלול להיסגר"
פעילות הייצור המקומית של וריפון כבר חוסלה, וינאי נערך כעת למאבק הבא: "אם הדולר לא יעלה ל־4 שקלים, יהיה קשה להתחרות במרכז המו"פ המקביל של וריפון בטייוואן"
וריפון, אחת משתי היצרניות הגדולות בעולם של מסופים אלקטרוניים לקריאת כרטיסי אשראי, השלימה בימים אלה את חיסול פעילות הייצור שלה בישראל.
30%-40% מכ-400 עובדי הייצור שהועסקו על ידי וריפון בארץ כבר אינם עובדי החברה, ומועסקים כעת על ידי חברת קבלנות משנה ישראלית בשם סנמינה. רוב העובדים פוטרו כחלק מגל הקיצוצים הנרחב שבו פתחה וריפון בשנה האחרונה.
לייזי ינאי, נשיא וריפון ישראל, מרוצה מהעובדה שהצליח להשאיר חלק מסוים מפעילות הייצור בישראל, גם אם לא במסגרת וריפון, ולא העביר אותה למזרח, אך כעת כבר נפתח המאבק הבא של ינאי: לשמור על מרכז המו"פ של החברה בישראל, המעסיק כ-120 עובדים. למרות הייחודיות של המהנדס הישראלי אומר ינאי ל"כלכלכיסט" כי בתנאים מסוימים גם מרכז המחקר והפיתוח עלול להיקלע לסכנה.
"עצם ההישארות של מרכז המו"פ בארץ הוא הישג גדול בפני עצמו. כבר עכשיו קיימת תחרות עזה בין מרכזי הפיתוח של וריפון בישראל ובטייוואן. המרכז הישראלי הוא הגדול יותר, ואין תחליף לאיכויות של המהנדסים שלנו, אך אם הדולר לא יתחזק ולא יגיע לרמה של 4 שקלים, יהיה קשה לנו מאוד להמשיך ולהחזיק כאן את מרכז המו"פ לאורך זמן, גם את הידע שנצבר אפשר יהיה להעביר".
מהדו"חות שפרסמה וריפון לרבעון הפיסקלי הראשון של 2010 עולה כי החברה צומחת ומציגה שיפור ברווחיות, בהמשך לרבעונים האחרונים. ההכנסות גדלו ב־4.4% ל־223 מיליון דולר והרווח הנקי המתואם עומד על 22.5 מיליון דולר בהשוואה ל־14.6 מיליון דולר ברבעון המקביל. גם תזרים המזומנים חזק והסתכם ב־10.6 מיליון דולר, ובקופת המזומנים 375 מיליון דולר.
החברה צופה כי תציג צמיחה בשיעור חד־ספרתי גם ברבעון הפיסקלי השני, עם הכנסות של 225-230 מיליון דולר ורווח נקי בהיקף הדומה לזה שהושג ברבעון הראשון.
וריפון נכנסה לישראל עם רכישת פעילותה של ליפמן ב־2006, אך בהמשך החליטה לצמצם את היקפי הייצור של מוצרי ליפמן ולהתבסס בדור המוצרים החדש על טכנולוגיה מבית וריפון העולמית. לדברי ינאי, "בשנתיים האחרונות נלחמתי שלא להעביר פעילות ייצור לסין, והיינו מוכנים אף לבנות מפעל חדש בערד, בכפוף למענקים של המדינה, אך חולשת שער החליפין פגעה באופן משמעותי בתחרותיות. גם חברות אחרות אוכלות כאן הרבה חצץ, וחבל שהממשלה לא מבינה שעל כל עובד ייצור שנשאר כאן, מועסקים בנוסף עוד מספר עובדי תמיכה.
"בסופו של דבר, אי אפשר יהיה לבסס את המשק הישראלי רק על ייצוא יהלומים, תעשיות נשק ועשרים אלפים מהנדסים. למען ההגינות, אני הוא זה שפתחתי במסע שקרא להתערבות ממשלתית למען שמירה על שער חליפין תחרותי, אך לא אכפת לי שאחרים, כמו מנכ"ל מוטורולה, אלישע ינאי, מצטרפים אלי. כולנו משרתים את אותה מטרה".