יו"ר בזק: "התוצאות מוכיחות שוב שמדובר בהנהלה הטובה ביותר בשוק"
הרווח הנקי של בזק ב-2009 עמד על 3.6 מיליארד שקל. בבזק אופטימיים לגבי ביצועי 2010, ומאמינים כי הכנסות הקבוצה והרווח שלה יהיו דומים לאלו שהוצגו ב-2009, ואף עשויים לעלות
בבזק מסכמים עוד שנת שיא, עם הכנסות של 11.5 מיליארד שקל, גידול של 4.6% בהשוואה ל-2008. התוצאות נגזרות מגידול משמעותי בתוצאות פלאפון, ותרומה צנועה של בזק בינלאומי, לעומת ירידה של 3.5% בתחום הטלפוניה הביתית.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
הרווח הנקי של החברה עומד על 3.6 מיליארד שקל, אולם הוא כולל גם 1.54 מיליארד שקל שנגזרים מהפסקת איחוד דו"חות YES בדו"חות בזק, לאור פסיקת בית המשפט העליון מאוגוסט האחרון, שאסר על החברות להתמזג.
לאחר קבלת הערכת שווי חיצונית קבעה החברה כי השקעתה ב-YES שווה כיום 1.2 מיליארד שקל. בניטרול סעיף רווח זה, עומד הרווח של בזק ל-2009 על כ-2.16 מיליארד שקל, עליה של 21.1% לעומת 2008. הרווח הנקי ברבעון הרביעי עמד על 366 מיליון שקלים, לעומת 298 מיליון שקלים ברבעון המקביל ב-2008.
פרסום דוחות בזק הבוקר התעכב בגלל תקלה. בגלל העיכוב בפרסום הדוחות הופסק המסחר במניית בזק. בהודעה לא פורסם מה התקלה שמנעה את פרסום הדוחות.
תזרים המזומנים מפעילות הסתכם ב-3.66 מיליארד שקל, עליה של 19.1% לעומת 2008, וזאת למרות ירידה של 12.7% בתזרים המזומנים של פלאפון עקב שינויים בהון החוזר, כתוצאה מתשלומים ומלאי גדול יותר בסוף השנה, וגידול בתשלומי מס הכנסה.
"ההנהלה הטובה בשוק"
"התוצאות של קבוצת בזק, כמו גם כל חברה המרכיבה אותה בנפרד, מצויינות, ומוכיחות שוב שמדובר בהנהלה הטובה ביותר בשוק", אומר יו"ר בזק, שלמה רודב. "בשנת 2009 התגברה התחרות בכל אחד מפלחי השוק שבו אנו פועלים, הרגולציה המשיכה להיות קשיחה, אבל היינו ממוקדים בתוכניותנו, והתוצאות מדברות בעד עצמן".
בבזק אופטימיים לגבי ביצועי 2010, ומאמינים כי הכנסות הקבוצה והרווח שלה יהיו דומים לאלו שהוצגו ב-2009, ואף עשויים לעלות עליהם. השקעות החברה בתחומי תשתיות התקשורת רחבת הפס צפויות להיות דומות, בהתייחס לפעילות הקשורה לרשת ה-NGN של החברה, אולם בפלאפון צפויה להירשם פעילות השקעות נמוכה יותר, לאחר שהרשת החדשה של החברה כבר הושקה בתחילת 2009 וההשקעות הנדרשות לתחזוקתה קטנות משמעותית מפעילות ההקמה.
הנחת היסוד של החברה היא שהרגולציה בתחום התקשורת לא תשחרר את הרסן מעל בזק, בכל הנוגע למתן האפשרות לשיווק סלי מוצרים המתבססים על החברות הבנות (חבילה הכוללת טלפוניה קווית וסלולרית, יחד עם תשתית וקישוריות אינטרנט וטלוויזיה רב ערוצית), אך המשך פריסת רשת ה-NGN, הצפויה לכסות כ-80% משטח ישראל בסוף השנה הנוכחית, צפוי להעלות את ההכנסה הממוצעת משירותי האינטרנט של החברה, ולאזן את הירידה בהכנסות מהטלפוניה הקווית המסורתית של החברה.
בשלהי 2009 הוכרזה "תוכנית שימור" כספית מפתה, שתפקידה להותיר את בכירי הקבוצה בתפקידיהם הנוכחי גם לאחר העברת השליטה בחברה לשאול אלוביץ'. רודב עצמו לא נכלל בתוכנית השימור, עובדה שלכאורה עשויה לציין כי זמן לא רב לאחר העברת השליטה ישלים רודב קדנציה מכובדת ויפרוש לעסקים אחרים. רודב עצמו סירב היום להתייחס לתוכניותיו במהלך העברת השליטה ולאחריה.
רודב: הרגולטור מפספס הזדמנות להעמיד את ישראל בקידמת הטכנולוגיה
בהתייחסו לתחרות המסתמנת מצידה של חברת החשמל בתחום תשתיות האינטרנט רחב הפס, אמר רודב כי "לבזק אין בעיה עם כניסת מתחרים חדשים, תחרות מאפשרת לבזק להפיק מעצמה יותר, כפי שהחברה מוכיחה בתוצאותיה בשנים האחרונות".
לדברי רודב, הרגולטור הישראלי מעדיף לעסוק בעיקר בנושאים צרכניים, ובכך מפספס את האפשרות לסייע לחברות התקשורת להציב את ישראל בקדמה העולמית של תשתיות התקשורת. למרות הצהרותיו של שר התקשורת, משה כחלון, על הצבת נושא תשתיות התקשורת הלאומיות במיקום גבוה בתוכנית העבודה של משרדו, ועידודה של חברת החשמל להיכנס לשוק כספק תמסורת וחיבור בסיבים אופטיים עד לבתי הלקוחות, רודב טוען כי גם בזק יכולה לספק תשתית פס רחב מלאה, באם הרגולטור ימנע מלהצר את צעדיה.
"יש רשויות במדינה, כדוגמת הממונה על ההגבלים העסקיים, שתפקידם לפקח ולדאוג שבזק לא תנקוט במהלכים אנטי-תחרותיים, אבל הרשויות שאמורות לעסוק בתחומי התקשורת עצמה מעדיפות לעסוק בנושאים הללו במקום לנסות ולקדם את ישראל לעידן התקשורת העתידי. כשמסתכלים על המתרחש בעולם, רואים שהרגולטור מסייע בפיתוח תשתיות התקשורת מתוך הבנה שפעולה זו תורמת לכלכלת המדינה, במיוחד בשנים קשות, אבל כאן מעדיפים להתעסק בדברים אחרים".
יש לציין כי ועדה שמינו לאחרונה משרדי התקשורת והאוצר בהנהגתו של מנכ"ל משרד התמ"ת לשעבר, אמיר חייק, צפויה להמליץ על דרכים ליישם את עיקרון "השוק הסיטונאי", במסגרתו תידרש בזק למכור בסיטונות תשתיות ושירותים גם למתחריה, במטרה לאפשר לגורמים נוספים בשוק לשכלל את התחרות בתחומי התקשורת. המשמעות, מבחינת בזק, היא מעבר מבעלת תשתית המספקת גם את שירותיה על גבי אותה תשתית, לבעלת תשתית שעל גביה מוצעים שירותים של מתחרים, אולם ישום המודל הזה צפוי להתרחש לכל המוקדם בשלהי 2011, וככל הנראה מאוחר יותר.
בזק הקווית: לקוחות האינטרנט שילמו יותר, לקוחות הטלפון פחות
פעילות התקשורת הקווית של בזק (טלפון ו-ADSL) המשיכה להראות ירידה גם בשנת 2009. מספר קווי הטלפון הפעילים של בזק לסוף 2009 עמד על כ-2.5 מיליון, ירידה של כ-126 אלף קווים. החברה דיווחה על כ-12.2 מיליארד דקות שיחה יוצאות במהלך השנה בקווי הטלפון, לעומת כ-13.5 מיליארד דקות בשנת 2008.
מנגד, החברה גייסה 300 אלף מנויים חדשים במהלך השנה לשירותי האינטרנט, ומצבת מנויי האינטרנט שלה נכון לסוף 2009 עמדה על כ-1.03 מיליון. כמו כן הצליחה החברה לייצר הכנסות גדולות יותר מלקוחות האינטרנט - ההכנסות של החברה מלקוח אינטרנט בחודש עמדו על 70 שקל בשנת 2009, לעומת 67 שקלים בשנת 2008. ההכנסה החודשית הממוצעת של בזק מלקוח טלפון עמדה על 82 שקל, לעומת 83 שקל בשנת 2008.
הכנסות הטלפון והאינטרנט של בזק עמדו בשנת 2009 על 5.3 מיליארד שקל, ירידה של כ-3.5%. ה-EBITDA של השירותים הנייחים עמד על כ-2.3 מיליארד שקל בשנה החולפת, ירידה מזערית לעומת השנה הקודמת.
חברת הלוויין יס מדווחת על ירידה בהכנסה הממוצעת מלקוח
הכנסות חברת הלוויין יס צמחו בשיעור צנוע של 1% במהלך השנה החולפת והסתכמו בכ-1.5 מיליארד שקל. עם זאת, החברה הצליחה להתייעל בתוצאותיה והציג שיפור ברווחיות, וזאת למרות שההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח ירדה במהלך השנה ל-226 שקל (לעומת 228 שקל לחודש במהלך שנת 2008).
בשורה התחתונה המשיכה חברת הלוויין להציג הפסד, וזאת בגלל עלויות המימון הגבוהות של הלוואות הבעלים בחברה. ההפסד בשורה התחתונה בשנת 2009 עמד על 22 מיליון שקל, לעומת הפסד של 265 מיליון שקל ב-2008.
ה-EBITDA של יס עלה ב-12.8% בשנת 2009 והסתכם ב-482 מיליון שקל. מספר המנויים של החברה נכון לסוף 2009 עמד על 571 אלף, לעומת 560 אלף מנויים נכון לסוף 2008.
בזק בינלאומי: עלייה של 1% בהכנסות השנתיות
בשנת 2009, בזק בינלאומי הצליחה לטפס לרווח שיא והציגה גידול של כ-12% ברווח הנקי שהסתכם בכ-200 מיליון שקל. היקף ההכנסות של בזק בינלאומי לשנת 2009 הסתכם בכ-1.3 מיליארד שקל, גידול של כ-1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
הצמיחה של החברה התרכזה בתחומי האינטרנט, ה-DATA, ופתרונות ה-IT לעסקים. בתחומים אלה מדווחת החברה על צמיחה של 12% בהכנסות - שהצליחה לאזן את תחום השיחות הבינלאומיות שהיקפי הפעילות בו ממשיכים לקטון.