ענקיות במבחן: פייזר מצטיידת רכש חדש ומבטיח
עסקת וויית', היקרה בתולדות פייזר, רק הושלמה וכבר הזניקה בעשרות אחוזים את הכנסותיה. הקברניטים מלאים אופטימיות. כלכליסט מנתח את שיחות הוועידה של חברות הענק. כתבה תשיעית בסדרה
המשבר הגלובלי יצר לתעשיית התרופות כר נוח להאצת תהליכי מיזוגים ורכישות במחירים המהווים לעתים הזדמנות חד־פעמית. על העסקאות הבולטות בשנתיים האחרונות חתומות רוש שרכשה 41% מג'ננטק ב־41 מיליארד דולר, ומרק שהשתלטה על שרינג פלאו תמורת 40 מיליארד דולר.
אבל גולת הכותרת שייכת לפייזר, חברת התרופות מבוססת מחקר ופיתוח הגדולה בעולם. פייזר רכשה את וויית' האמריקאית ב־68 מיליארד דולר בעסקה שהיתה לא רק הגדולה ביותר בתעשיית התרופות העולמית ב־2009 - אלא גם היקרה ביותר שביצעה פייזר אי פעם. ומדובר בחברה שנוסדה לפני 116 שנה.
עוד כתבות בסדרה: ג'ונסון אנד ג'ונסון, גוגל, מיקרוסופט, אינטל.
אחד המניעים העיקריים שבבסיס רכישתה של וויית' הוא רצונה של פייזר להיכנס לתחום הביוטכנולוגיה. סיבה נוספת היא היערכותה של פייזר להשגת מקורות הכנסה נוספים עקב האובדן העתידי של הכנסות בגלל פקיעת תוקפם של פטנטים הקשורים לתרופת הדגל של החברה, ליפיטור (Lipitor), להורדת כולסטרול. זוהי תרופת מרשם שהיתה הנמכרת ביותר בעולם ב־2008.
פייזר הפועלת ב־150 מדינות ומעסיקה כ־85 אלף עובדים, מתמודדת בימים אלה גם על רכישתה של חברת רציופארם הגרמנית, ואחת מיריבותיה במכרז היא חברת טבע הישראלית.
התוצאות הכספיות שמפרסמת פייזר יכולות בהחלט להסב קורת רוח לבכיריה, אך כדי להמשיך ולהפגין ביצועים דומים, על מנהלי החברה לנקוט שורת צעדים אקטיביים להמשך מיצובה כחברת התרופות הגדולה בעולם. "כלכליסט" ממשיך לנתח את שיחות הוועידה של מובילות השוק במגזרים השונים, אשר מפרסמות בימים אלו את תוצאות 2009.
משקיעים בשוק הסיני
"תוכנית העבודה שלנו לשנת 2010 כוללת איזון זהיר בין שני אלמנטים קריטיים", הסביר בשיחת הוועידה ג'פרי קינדלר, יו"ר ומנכ"ל פייזר. "ראשית, נמשיך לקצץ את ההוצאות המיותרות בארגון, תוך שיפור הפריון בכל התחומים שבהם אנו עוסקים. ננסה לפשט את מבנה העלויות שלנו ולהפוך את פייזר לגמישה יותר.
"שנית, נמשיך לבצע השקעות ממוקדות במקומות שבהם אנו סבורים כי שם נמצאות ההזדמנויות הגדולות ביותר לצמיחה - בין אם זה בשווקים מתעוררים, בקווי ייצור פעילים או במוצרים הנמצאים עדיין בפיתוח. בשנה החולפת, למשל, כמעט והכפלנו את צוות העובדים שלנו בשוק הסיני, הגדלנו את פורטפוליו קו המוצרים המוגמרים (Established products) לכ־600, ו־34 סוגים שונים של תרכובות נבחנו בשלב השלישי של הניסויים הקליניים. אני אופטימי מאוד לגבי עתידה של פייזר".
עלייה בהוצאות המו"פ
רכישת וויית' הושלמה בפועל רק ב־15 באוקטובר, כך שתוצאותיה הכספיות אוחדו רק באופן חלקי בדו"חות הכספיים של פייזר לרבעון הרביעי של 2009.
זה הספיק כדי שהכנסותיה של פייזר ברבעון הרביעי יגדלו ב־34% לעומת הרבעון המקביל ויסתכמו ב־16.5 מיליארד דולר. ההכנסות מהשוק האמריקאי זינקו ב־42% לעומת הרבעון המקביל ל־7.4 מיליארד דולר, וההכנסות מהשוק הבינלאומי עלו ב־28% ל־9.1 מיליארד דולר.
הרווח הנקי של פייזר ברבעון האחרון עמד על 767 מיליון דולר, זינוק של 188% לעומת הרבעון המקביל. "עם השלמתה של רכישת וויית' התחלנו מיד בתהליך האינטגרציה של פעילויות שתי החברות", הסביר קינדלר בשיחת הוועידה.
השיפור בשורה התחתונה הושג למרות הגידול בהוצאות המו"פ. אלו הסתכמו ברבעון הרביעי ב־2.8 מליארד דולר, עלייה של 27% בהשוואה לרבעון המקביל. הגידול בהוצאות המו"פ נבע בעיקר מרכישת פעילותה של וויית' (לצד מחויבותה של פייזר לבצע השקעות נוספות במוצריה הנמצאים בשלב הפיתוח המאוחר). בסיכום 2009 הוציאה פייזר על מחקר ופיתוח 7.7 מיליארד דולר, עלייה של 3% בהשוואה לשנת 2008.
הכנסות החברה בשנת 2009 הסתכמו ב־50 מיליארד דולר, עלייה של 4% בהשוואה ל־2008. הרווח הנקי גדל בכ־7% מ־8.1 מיליארד דולר ב־2008 ל־8.6 מיליארד דולר. הרווח השנתי למניה עמד על 1.24 דולרים, עלייה של 3% לעומת שנת 2008.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
יתרון לגודל
ב־2010 מתכננים ראשי החברה לקצץ 3 מיליארד דולר בהוצאותיה בהמשך לתוכנית ההתייעלות שיצאה לדרך כבר בשנה שעברה. מיליארד דולר מהכספים שייחסכו יושקעו, לפי תוכניות החברה, מחדש בעסקים - בעיקר במו"פ - כך שהחיסכון יסתכם ב־2 מיליארד דולר נטו. גם בוויית' מצפה פייזר להשיג קיצוץ דומה, בהיקף של 2–3 מיליארד דולר, כך שבמצטבר היא מתעתדת לחסוך סכום של 4–5 מיליארד דולר מפעילותן המשולבת של שתי החברות.
קינדלר מסביר מהו הקו המנחה של פייזר באסטרטגיה העתידית. "שאפנו ונמשיך לשאוף בשנת 2010 לגידול צנוע בשורה העליונה, אך לגידול יציב וחזק יותר בשורה התחתונה. כחלק מהתרבות הארגונית שלנו, נמשיך לייצר צוותי עבודה קטנים בהיקפם, המטפלים ברמת המיקרו בצורכיהם הייחודיים של לקוחותינו - החולים שבהם אנו מטפלים, הרופאים וקבוצות אחרות שמולן אנו פועלים. שיטת עבודה זו תקנה לנו יתרון לגודל.
"צוותי העבודה הללו ימשיכו לשאוב את תרבות העבודה ואת הדוגמה האישית לפועלם ממנהליה הבכירים של החברה. אנו עובדים קשה מתמיד, כשמילות המפתח אצלנו הן מהירות, מיקוד, אחריות אישית, ביצוע ותוצאות. המטרה הסופית היא יצירת ערך נוסף לבעלי המניות שלנו".
פייזר צופה כי הכנסותיה ב־2010 יסתכמו בטווח של 67–69 מיליארד דולר, גידול של 34%–38% לעומת 2009. תחזית זו מבוססת על שערי החליפין נכון לסוף חודש ינואר. 27% מהצמיחה העולמית השנה יבואו, להערכת החברה, מהשווקים המתעוררים.
תחזית ארוכת טווח
בדו"חותיה השנתיים מספקת פייזר גם יעדים ארוכי טווח ל־2012, ובראשם הכנסות של 68.5-66 מיליארד דולר, כלומר בדומה לתחזיותיה ל־2010. עם זאת, השגתו של היעד ל־2012 תלויה בפרמטרים רבים שעשויים עוד להשתנות - ובהם ההשלכות האפשריות של רפורמת שירותי הבריאות (שבדרך) בארה"ב על תעשיית הפרמצבטיקה כולה.
הוצאות המחקר והפיתוח צפויות להערכת החברה, לגדול ב־2012 לטווח של 8.5-8 מיליארד דולר. כמו כן מעדכנת פייזר כי היא צפויה למכור בעוד שנתיים את נכסי חטיבת התרופות הווטרינריות שלה. שינוי נוסף במבנה הכנסותיה צפוי לנבוע מפקיעתו של הפטנט על תרופת ה־Relistor של וויית'.