בלעדי ל"כלכליסט": יובל כהן לוקח את סודה קלאב לנאסד"ק
קרן פורטיסימו שבניהולו של כהן רכשה לפני שנתיים 32% מסודה קלאב לפי שווי של 24 מיליון דולר. עכשיו היא לוקחת אותה לגיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי של 300 מיליון דולר
חברת סודה קלאב מתכוננת להנפקה בנאסד"ק. ל"כלכליסט" נודע כי החברה מתכננת לגייס 100 מיליון דולר בהנפקת המניות הראשונה שלה, שתבוצע בניו יורק בחודשים הקרובים. היקף גיוס כזה ישקף לחברה שווי של כ־300 מיליון דולר לפני הכסף.
את ההכנות להנפקה מוביל יובל כהן, מנהל קרן פורטיסימו המחזיקה ב־32% ממניות סודה קלאב. ג'יי.פי מורגן ודויטשה בנק צפויים לשמש כחתמים בהנפקה. כהן ניהל בחודשיים האחרונים מגעים גם עם נציגי בנקי ההשקעות וויליאם בלייר, UBS, קרדיט סוויס, תומס וייזר ואופנהיימר.
פורטיסימו נכנסה בתחילת 2008 להשקעה בסודה קלאב, המייצרת ומשווקת מערכות ציוד להכנת משקאות מוגזים, כאשר הכנסות החברה עמדו על כ־120 מיליון דולר בשנה. פורטיסימו השקיעה בחברה 7.6 מיליון דולר בלבד תמורת 32% מהמניות, ולפי שווי חברה של 24 מיליון דולר אחרי הכסף. בדו"חות הכספיים של פורטיסימו לרבעון השלישי של 2009 נאמד שווי האחזקה כבר ב־32 מיליון דולר, כלומר שווי של 100 מיליון דולר לחברה, אולם מקורות בשוק ציינו לאחרונה כי זו הערכה שמרנית שאינה משקפת את הפוטנציאל הגלום בהנפקת החברה או במכירתה.
קרן פלנוס העמידה באוגוסט 2008 לסודה קלאב אשראי בהיקף של כ־9.3 מיליון דולר למשך שלוש שנים, הניתן להמרה לכ־3% ממניות החברה במקרה של מכירה או הנפקה.
65% ליצוא
את 2008 סיימה סודה קלאב עם הכנסות של כ־100 מיליון יורו (140 מיליון דולר), EBITDA של 15 מיליון דולר ורווח נקי של 7 מיליון דולר. המספרים השתפרו מעט ב־2009, להכנסות של כ־150 מיליון דולר, EBITDA של 16 מיליון דולר ורווח נקי של 10 מיליון דולר. כ־65% מהכנסות החברה הן מיצוא.
לפי הדו"חות האחרונים של פורטיסימו, השלימה סודה קלאב את רכישת נכסי מתחרתה הגדולה בגרמניה, חברת Wassermax, הרחיבה את מגוון מוצריה ותשיק בקרוב קמפיין שיווקי חדש בארצות הברית כדי להאיץ את הצמיחה בשוק זה, שנוכחותה בו מינורית לעת עתה. פורטיסימו צפתה כי שנת 2010 תהיה שנת שיא עבור סודה קלאב במונחי מכירות ורווחיות.
החברה, המנוהלת על ידי דניאל בארינבוים, הוקמה ב־1991 על ידי שני יזמים יהודים־בריטים, פיטר וייסברג וקונרד מוריס, והמפעל הראשון הוקם במישור אדומים. כיום מעסיקה סודה קלאב 800 עובדים במפעל נוסף שהוקם באשקלון ובקווי ייצור שנפתחו גם בגרמניה, סין, ארה"ב, אוסטרליה, ניו זילנד ודרום אפריקה.
מערך השיווק של החברה מדגיש את ערכי הבריאות והערכים הירוקים הנלווים למותג (בזכות השימוש הרב־פעמי בהכנת משקאות בבקבוקי זכוכית בהשוואה לרכישת משקאות כמו קוקה קולה ופפסי בבקבוקי פלסטיק). בישראל משווקת החברה גם את מוצרי בריטה למים צלולים.
שיווק ב־34 מדינות
בסוף שנות התשעים רכשה החברה את המתחרה סודה סטרים תמורת 26 מיליון דולר, וכיום משווקת סודה קלאב את מוצריה ב־34 מדינות. לפי דיווחיה, בעשור האחרון מכרה 8 מיליון מכשירים להכנת משקאות סודה. עם לקוחות החברה נמנות רשתות כמו וול־מארט, מטרו, קופ, מנור ו־Edka.
כבר ב־1998 ביקשה סודה קלאב לצאת להנפקה ראשונה בבורסה בגרמניה, אולם חזרה בה מהתוכנית בסופו של דבר.