ענקיות במבחן: גוגל מחממת מנועים - לכו תחפשו
ענקית האינטרנט משגשגת מהפרסום המקוון, משכללת את שירותי החיפוש ועוד לא אמרנו מילה על השוק הסלולרי וענן המחשוב. כלכליסט מנתח את שיחות הוועידה של חברות הענק. כתבה שלישית בסדרה
גוגל כבר נהפכה מזמן לשם גנרי לחיפוש באינטרנט ואולי אפילו לאינטרנט עצמו. החברה שפיתחה את מנוע החיפוש הפופולרי בעולם המשיכה להרוויח גם במשבר העולמי, וזאת חרף העובדה שמקור הכנסה מהותי שלה הוא תקציבי הפרסום - שהיו מהראשונים להיחתך במשבר.
"כלכליסט" ממשיך לעקוב אחר שיחות הוועידה של מובילות השוק אשר מפרסמות בימים אלו את תוצאות 2009. ניתוח תוצאותיה של גוגל ושיחת ההנהלה עם המשקיעים עשויים לשפוך אור על הצפוי בעולם האינטרנט ב־2010.
"עם כניסתנו לשנה החדשה, אנו נרגשים מההזדמנויות שבפתח ולכן יש לצפות שנמשיך להקצות משאבים ניכרים בתחומים שישרתו אותנו בטווח הארוך", כך אמר מנכ"ל ויו"ר גוגל אריק שמידט בשיחת הוועידה שקיימה ענקית האינטרנט למשקיעים לאחר פרסום התוצאות.
שמידט ציין כי עסקי הפרסום המקוון של גוגל זוכים לעדנה בחודשים האחרונים כתוצאה מהצמיחה המהירה בשווקים. אך ענקית האינטרנט אינה מסתפקת בצמיחה אורגנית, והמנכ"ל בישר שגוגל מתכוונת להמשיך במדיניות המחקר והפיתוח האגרסיבית שלה, כדי לקצור את הפירות בטווח הארוך.
שמידט פירט לגבי התחומים שבהם מתכוונת גוגל לרכז את מאמציה. "בראש ובראשונה", אמר, "אנחנו מתכוונים להשקיע באנשים - במהנדסים, בטכנאים ובחוקרים הטובים בתחומם. מלבד זאת, מובן שנשקיע בחדשנות טכנולוגית".
גוגל מתכוונת להשקיע כ־70% מתקציב הפיתוח בעסקי הליבה הקיימים שלה: מנוע החיפוש והפרסום המקוון. שמידט הבטיח שגם ב־2010 תמשיך גוגל "במסע שלעולם לא נגמר - הניסיון ליצור את מנוע החיפוש המושלם".
על מאמציה של גוגל בתחום החיפוש אפשר ללמוד מפתרון ה"חיפוש בזמן אמת" (עדכון מיידי של מנוע החיפוש, כפי שקרה, למשל, לאחר רעידת האדמה בהאיטי) שהושק ברבעון הרביעי של 2009. למעשה, בשנה שעברה הטמיעה גוגל יותר מ־550 שיפורים במנוע החיפוש - כלומר יותר משיפור אחד ביום.
צליל מקוון
תחום נוסף שבו תשקיע גוגל משאבים רבים יהיה הפרסום המקוון. שמידט אישר כי יותר ויותר מפרסמים בוחרים באינטרנט כפלטפורמה לפרסום "והדבר תורם לצמיחה רבה בעסקי הליבה שלנו".
בתחום הפרסום המקוון פיתחה גוגל שני מוצרים: אדוורדס (AdWords), כלומר אותם קישורים ממומנים המופיעים בצדו של המסך לאחר קבלת התוצאות במנוע החיפוש; ואדסנס (AdSense), כלי שנועד לבעלי אתרים, שבו שותלת גוגל פרסומות בתחומים משיקים לתחום שבו עוסק האתר.
אדוורדס הוא מוצר נוח למפרסם, מאחר שעליו לשלם לגוגל רק כאשר הגולש לוחץ על המודעה שלו. ברבעון הרביעי של 2009 עמדו הכנסותיה של גוגל ממוצר זה על יותר מ־4 מיליארד דולר, שהם 66% מההכנסות הרבעוניות. הכנסותיה של גוגל מאדסנס הסתכמו בכ־2 מיליארד דולר, צמיחה של 21% לעומת הרבעון המקביל ב־2008.
בשנתיים האחרונות מנסה גוגל להיהפך לשחקן משמעותי גם בתחום המכשירים הסלולריים, ולשם כך היא פיתחה את מערכת ההפעלה "אנדרואיד" שעליה מבוססים הטלפון החכם של מוטורולה, "דרויד", ומכשיר "נקסוס 1", הטלפון החכם הראשון מתוצרת גוגל.
לדברי שמידט, 20% מתקציב הפיתוח יוקצו בשנה הקרובה לתחומי הפעילות החדשים, בעיקר הסלולר, שנועדו "לתדלק את עסקי החיפוש". בהקשר זה ציין שמידט כי השימוש הסלולרי באינטרנט הגדיל את תנועת המחפשים ב־500%.
לאחר ההשקעות בעסקי הליבה ובתחומי הפעילות החדשים יישארו לגוגל 10% מתקציב הפיתוח, ואלו יושקעו בתוכניות ארוכות טווח, בעיקר בתחומי המסחר המקוון והמיזוגים והרכישות - אשר יכולים לתמוך בעסקים הקיימים ולהיהפך למנועי צמיחה עתידיים.
אינטרנט "חברתי"
ג'ונתן רוזנברג, סגן נשיא בכיר ומנהל תחום המוצרים בגוגל, צופה שינויים גדולים ברשת האינטרנט בשנים הקרובות. להערכתו, השינוי הראשון יהיה הפיכת האינטרנט ל"חברתי יותר". במילים אחרות, תוצאות החיפוש יותאמו טוב יותר לזהות המשתמש.
כדי להמחיש את דבריו על אודות האינטרנט החברתי הסביר רוזנברג כי "כשאדם מחפש ביקורת על סרט או על מסעדה, למשל, אנו מאמינים שהוא יסמוך יותר על ביקורת שפרסם חבר מאשר על ביקורת של אדם זר". לכן, בגוגל ינסו לדרג את הביקורת של החבר במקום גבוה ברשימת תוצאות החיפוש.
עוד מגמה שחוזים בגוגל היא הפיכת האינטרנט ל"מקומי" יותר, כלומר התאמת תוצאות החיפוש למיקומו הגיאוגרפי של הגולש. השירות כבר קיים, אך הוא בסיסי למדי.
על כך אמר רוזנברג בשיחת הוועידה כי "הנוכחות של העסקים בעולם האינטרנט חשובה כמו הנוכחות שלהם בעולם האמיתי, ולכן אנחנו מנסים להקל על העסקים ליצור קשר עם לקוחות שעשויים להיות ממש 'מעבר לפינה' ושמעוניינים למצוא את העסק".
"הסלולרי יעקוף"
גוגל כמובן פוזלת גם לשוק המסחר המקוון. לטענת רוזנברג, יותר ויותר אנשים מתחילים את מסע הקניות שלהם בחיפוש אחר המוצרים באינטרנט, אך לבסוף הם ניגשים לחנות אמיתית.
גם בתחום זה, הבטיח רוזנברג, גוגל לא תעמוד מהצד, והיא תסייע לגולשים למצוא את הפריט המתאים והנגיש להם ביותר - בין אם מדובר בחנות אמיתית ובין אם מקוונת - ובהתחשב בהעדפות האישיות שלהם.
רוזנברג הסביר כי "יותר אנשים משתמשים בשירותים שלנו באמצעות מכשירים ניידים. בשל התכונות של הטלפונים הניידים המגיעים היום עם GPS ומצלמה מובנים, אנו חושבים שלאינטרנט הסלולרי יש פוטנציאל להיהפך לטוב יותר מזה שבמחשב".
מגמה נוספת שלא נעלמה מעיניה של הנהלת גוגל היא המעבר של התאגידים לאינטרנט. לדעתו של רוזנברג, בשנה הקרובה יואץ המעבר של ארגונים לענני מחשוב - אותם שירותי מחשוב ואחסון מידע אדירי־ממדים הממוקמים בשרתים שמחוץ לארגון.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
סגן הנשיא הסביר כי הסיבה לכך "איננה חיסכון בהוצאות, אלא מחשבה שזו הדרך הטובה יותר לניהול העסק".
רוזנברג הוסיף כי "ענן המחשוב מאפשר לבצע משימות שאינן אפשריות בעולם המחשב השולחני הישן". גם שמידט חולם על הענן, ובשיחת הוועידה הוא אמר כי "כולם עוברים לשם, וגוגל תיהפך לאחת המובילות".
על עוצמתה של גוגל אפשר ללמוד גם ממאבקה בסין בסוגיית זכויות האדם. הקרב ביניהן ניצת לפני כשבועיים, לאחר שגורמים בסין פתחו במתקפה וירטואלית נגד מתנגדי משטר ופעילי זכויות אדם המשתמשים בדואר האלקטרוני של גוגל (gmail).
בתגובה על מה שכינתה "האלימות המקוונת" הודיעה גוגל שהיא תפסיק לצנזר את תוצאות החיפוש בגרסה המקומית של מנוע החיפוש בסין. זאת, בניגוד לתנאים שהציב הממשל הסיני לפעילות החברה במדינה. גוגל אף ציינה שייתכן שתיאלץ בסופו של דבר לסגור את משרדיה בסין.