שלמה ינאי: "כל חברה שנרכוש צריכה לייצר לנו ערך - כבר מהשנה הראשונה"
לדברי נשיא ומנכ"ל טבע, "שמנו לנו למטרה להיות מובילי שוק לא רק בגנריקה הנוכחית אלא גם בגנריקה העתידית". הוא הוסיף כי "ניתן להשיג יותר בעיקר בזכות העובדים - שהם אלה שעושים את ההבדל"
"תרופות מקור ביולוגיות ותרופות של ביו־גנריקה הן מקור עתידי עצום בגודלו בכל קנה מידה ובוודאי לעתידה של טבע. ולכן אנחנו שמנו לנו למטרה להיות מובילי שוק לא רק בגנריקה הנוכחית אלא גם בגנריקה העתידית". כך אמר ל"כלכליסט" שלמה ינאי, נשיא ומנכ"ל טבע. בראיון טלפוני מניו יורק, יממה לאחר שהציג את תוכניתה האסטרטגית של טבע, מעניק ינאי הצצה כיצד תיראה החברה לאחר 2015 בעקבות ההתפתחויות הצפויות בתחום הביו־גנריקה.
לטענתו, לתרופות הביולוגיות כמה מאפיינים ייחודיים, בשונה מהתרופות הגנריות הקלאסיות. ראשית, "מדובר במדע וטכנולוגיה הרבה יותר מורכבים ורק למעטים יש את היכולות להגיע לשם. בנוסף, התחום מחייב השקעה הרבה יותר משמעותית", אומר ינאי.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
ינאי מסביר כי אם בפיתוח תרופה גנרית רגילה משקיעה חברת התרופות סכום של כ־10 מיליון דולר, פיתוחה של תרופה ביו־גנרית עולה 100 מיליון דולר. לדבריו, סכום זה מהווה עבור לא מעט מהמתחרות של טבע חסם כניסה.
בטבע בחרו להציג בכנס המשקיעים את תחום הביו־גנריקה כחלק מסל תרופות המקור שלה ולא כתרופה גנרית או תחום עצמאי. ינאי מסביר זאת בכך שחלק מהתרופות יותר דומות לתרופות גנריות וחלק נראות כתרופות חדשות מאחר שיש להן תוכנות טובות יותר מהתרופה המקורית.
בטבע צופים מכירות של כ־830 מיליון דולר ב־2015 ומעריכים שההגעה המסיבית של התרופות הביו־גנריות לשוק תהיה לאחר מכן. "רוב התרופות הגדולות פוקעות בשנים היותר מתקדמות מטווח הזמנים הנוכחי, ולכן עיקר ההכנסות יהיה לאחר 2015", מעריך ינאי.
ינאי צופה עתיד ורוד לטבע, ובאופן אישי חושב שניתן להשיג יותר בעיקר בזכות העובדים שלדעתו הם אלה שעושים את ההבדל ודואגים שוב ושוב להציג תוכניות "אמביציוזיות יותר מהקודמות", לדבריו. ינאי התייחס גם לשוק הגנריקה הקלאסית שימשיך להוות תחום פעילותה המרכזי במהלך חמש השנים הקרובות. לדבריו, הוא אינו צופה ירידה במספר ההשקות של התרופות הגנריות בטבע, ואם תהיה ירידה לאחר 2015, התרופות הביו־גנריות צפויות לפצות על כך.
בתוכנית האסטרטגית מסר ינאי כי כדי לעמוד ביעד המכירות של 31 מיליארד דולר ב־2015, יהיה על טבע לפנות לשוק המיזוגים והרכישות. ינאי אומר, כי רכישה שכזאת תתבצע רק אם תענה על שלושה מבחנים פשוטים וחשובים: "ראשית, הרכישה צריכה לשכנע אותנו שהיא תורמת לאסטרטגיה ונגזרת ממנה, היא צריכה להיות אטרקטיבית מבחינה כלכלית. נוסף על כך, היא צריכה להיות כזאת שתתחיל לייצר למשקיעים שלנו ערך, כבר בשנה הראשונה".
רכישות אלה, לדברי ינאי, ישמשו "לרכישת נתחי שוק בשווקים שאנחנו מזהים אותם כאטרקטיביים במיוחד לצמיחה שלנו או לרכישת מולקולות או מוצרים שיחזקו את סל המוצרים החשוב של טבע".
יעדים שאפתניים
סטיבן טפר, אנליסט פארמה וביומד בהראל פיננסים, מעריך בשיחה עם "כלכליסט" כי יעדיה של טבע שאפתניים מאוד אך מזכיר שענקית הגנריקה הישראלית כבר הוכיחה בעבר שהיא יכולה לעמוד ביעדיה.
טפר מציין כי הכרזתה של טבע כי 5 מיליארד דולר מתוך יעד המכירות של 31 מיליארד דולר ב־2015 ינבעו מרכישות, בעיקר בתחום הגנרי, לא אמורה להוות מכשול עבורה לאחר שהודיעה כי תצבור תזרים מזומנים של 22 מיליארד דולר במהלך התקופה. להערכתו, "מתוך תזרים המזומנים, כ־75% או כ־17 מיליארד דולר ישמשו את טבע לרכישה של חברה אחת או שתיים גדולות בתחום הגנרי או מנגד, חברה אחת גדולה ועוד שתיים עד שלוש חברות קטנות בתחום".
תרופות מקור ביולוגיות ותרופות של ביו־גנריקה זה מקור עתידי עצום בגודלו. ולכן שמנו לנו להיות מובילי שוק לא רק בגנריקה הנוכחית אלא גם בגנריקה העתידית"